Μια Ελλάδα με Όλους για Όλους: Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030

Στόχος ΙV.3: Διασφάλιση συμπερίληψης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

ΣΥΛΛ. ΓΟΝΕΩΝ ΚΗΔΕΜ. ΚΩΦΩΝ ΚΑΙ ΒΑΡΗΚΟΩΝ Κ.ΜΑΚ | https://www.varikoos.gr/ (εξωτερικός σύνδεσμος)
19 Μαΐου 2024, 20:20

Ανώτατη Διάρκεια Φοίτησης των Κωφών-Βαρήκοων Φοιτητών-Φοιτητριών Για τους φοιτητές-τριες με έτος εισαγωγής το 2021-22 και ύστερα, η ανώτατη διάρκεια φοίτησης σε ένα πρόγραμμα σπουδών πρώτου κύκλου με ελάχιστη διάρκεια οκτώ (8) ακαδημαϊκών εξαμήνων για την απονομή του τίτλου σπουδών, είναι ο χρόνος αυτός προσαυξημένος κατά τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα. Αυτό δημιουργεί ένα επιπρόσθετο άγχος στους κωφούς -βαρήκοους φοιτητές-φοιτήτριες, καθώς καλούνται να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στον ίδιο χρόνο με τους υπόλοιπους ακούοντες συμφοιτητές τους χωρίς μάλιστα να τους παρέχεται η κατάλληλη τεχνολογική υποδομή (λογισμικό speech to text ,συστήματα FM κ.λ.π.) ή να γίνεται προσαρμογή της διδασκαλίας στις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Η πανδημία επιβάρυνε την ήδη δύσκολη καθημερινότητα τους. Η χρήση της προστατευτικής μάσκας δυσχεραίνει την επικοινωνία, καθώς αλλάζει την ένταση και την χροιά της φωνής και επιπλέον καλύπτει τα χείλη .Τη χρονιά που ξεκίνησε να ισχύει το ν+2 ήταν υποχρεωτική η χρήση μάσκας στα Πανεπιστήμια. Οι κωφοί -βαρήκοοι φοιτητές -φοιτήτριες βρέθηκαν σε ένα δυσλειτουργικό περιβάλλον καθώς η παρακολούθηση των μαθημάτων ήταν εξαιρετικά δύσκολη αφού όλοι φορούσαν μάσκα. Όλη αυτή η κατάσταση έχει επιφέρει πολύ άγχος ,τρόμο, αγωνία και προκαλεί ανασφάλεια στα παιδιά μας. Επιπρόσθετα ,σε πολλές σχολές δεν πραγματοποιήθηκε καθόλου ή έγινε μερικώς , η εξεταστική του χειμερινού εξαμήνου 2023-2024 ,λόγω κατάληψης των σχολών αυτών, κάτι που μειώνει ακόμα περισσότερο το διαθέσιμο χρόνο απόκτησης πτυχίου. Ζητούμε είτε την κατάργηση του χρονικού περιορισμού απόκτησης πτυχίου, είτε την επέκταση χρόνου λήψης πτυχίου για τους κωφούς -βαρήκοους φοιτητές -φοιτήτριες με αναδρομική ισχύ που να αφορά και τους φοιτητές-τριες με έτος εισαγωγής από το 2021-22 και έπειτα. Για τους φοιτητές με βαρηκοΐα ή κώφωση, η παρακολούθηση στα δια ζώσης μαθήματα είναι ιδιαίτερα απαιτητική, καθώς τα μαθήματα πραγματοποιούνται σε μεγάλες αίθουσες ή αμφιθέατρα, οι καθηγητές δεν χρησιμοποιούν μικρόφωνο και υπάρχει σοβαρό θέμα ακουστικής και κατά συνέπεια κατανόησης, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κενά στην μαθησιακή διαδικασία. Δημιουργείται έτσι αίσθηση ανισότητας και μειονεξίας σε σχέση με τους υπόλοιπους φοιτητές. • Η χρήση υπότιτλων (speech to text) είναι απαραίτητη προκειμένου ο λόγος των καθηγητών να αποτυπώνεται άμεσα στην οθόνη. Αυτό θα διευκολύνει τόσο τους κωφούς-βαρήκοους φοιτητές όσο και τους ακούοντες φοιτητές .Η τεχνολογία είναι σύμμαχος στα χρόνια μας .Υπάρχουν μηχανήματα με σύγχρονα προγράμματα τα οποία μετατρέπουν τη φωνή σε κείμενο και τα οποία μπορούν να αγοραστούν από τα Πανεπιστήμια . • Είναι απαραίτητο να γίνεται ενημέρωση των καθηγητών σχετικά με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των κωφών-βαρήκοων φοιτητών έτσι ώστε να προσαρμόζεται αντίστοιχα η διδασκαλία και ο τρόπος εξέτασης και να υπάρχει ευελιξία και κατανόηση.Να υπάρχει η στοιχειώδης ενημέρωση ότι τα ακουστικά δεν είναι μέσο υποκλοπής και αντιγραφής.Τα παιδιά μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της σχολής ,καταβάλλοντας ωστόσο υπερδιπλάσια προσπάθεια. • Θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμη η παροχή γραπτού υλικού και σημειώσεων των διαλέξεων, έτσι ώστε να καλύπτονται όσα κενά δημιουργούνται από τις προαναφερόμενες δυσκολίες. Επιπρόσθετα, να δίνονται γραπτά οι απαντήσεις των ασκήσεων, γιατί τις περισσότερες φορές εξηγούνται προφορικά και δεν γίνονται κατανοητές. •Η καταγραφή των διαλέξεων είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς υπάρχει δυνατότητα επανάληψης παρακολούθησης της διάλεξης κάτι που θα λειτουργήσει επικουρικά.Σε σχολές που υπάρχει αυτή η δυνατότητα οι φοιτητές-τριες έχουν βοηθηθεί πάρα πολύ! Ζητούμε τη χορήγηση των ακουστικών βαρηκοΐας από το Υπουργείο Παιδείας και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καθώς το κόστος αγοράς τους είναι πολύ μεγάλο και οι εκπαιδευτικές ανάγκες συνεχίζονται. Σχετικά με τα τέλη φοίτησης σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών ζητούμε να μην υπάρχει βαθμολογικός περιορισμός σε περιπτώσεις κωφών ή βαρήκοων φοιτητών και φοιτητριών. Επιπρόσθετα , να αυξηθεί το όριο του ατομικού ή οικογενειακού εισοδήματος έτσι ώστε να απαλλάσσονται από τα δίδακτρα ή να καταβάλουν το ήμισυ (50%) του ποσού.