ΚΟΙΝΗ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ και ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟΥ Αριθ. 270/21 «Δράση «ESTIA 2021: Στεγαστικό πρόγραμμα για αιτούντες διεθνή προστασία»» (Β΄451).

 

Έχοντας υπόψη:

1. Την παρ. 3 του άρθρου 76 του ν. 4375/2016 «Οργάνωση και Λειτουργία Υπηρεσίας Ασύλου, Αρχής Προσφυγών, Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, σύσταση Γενικής Γραμματείας Υποδοχής, προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας της της διατάξεις της Οδηγίας 2013/32/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «σχετικά με της κοινές διαδικασίες για τη χορήγηση και ανάκληση του καθεστώτος διεθνούς προστασίας (αναδιατύπωση)” (L180/29-6-2013) διατάξεις για την εργασία δικαιούχων διεθνούς προστασίας και της διατάξεις» (Α’ 51), ως ισχύει.

2. Το άρθρο 23 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και της διατάξεις» (Α’ 143), της ισχύει.

3. Το άρθρο 114 του ν. 4636/2019 «Περί Διεθνούς Προστασίας και της διατάξεις» (Α’ 169), της τροποποιήθηκε με το άρθρο 111 του ν. 4674/2020 (Α’ 53).


4. Το άρθρο 24 Α του ν. 4540/2018 «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας της της διατάξεις της Οδηγίας 2013/33/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Ιουνίου 2013, σχετικά με της απαιτήσεις για την υποδοχή των αιτούντων διεθνή προστασία (αναδιατύπωση L 180/96/29-6-2013) και της διατάξεις Τροποποίηση του ν. 4251/2014 (Α’ 80) για την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/66/ ΕΕ της 15ης Μαΐου 2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με της προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής υπηκόων τρίτων χωρών στο πλαίσιο ενδοεταιρικής μετάθεσης Τροποποίηση διαδικασιών ασύλου και της διατάξεις» (Α’ 91), της προστέθηκε με το άρθρο 5 του ν. 4587/2018 (Α’ 218) και ισχύει.

5. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 514/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 σχετικά με τον καθορισμό γενικών διατάξεων όσον αφορά το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και το μέσο για τη χρηματοδοτική στήριξη της αστυνομικής συνεργασίας, της πρόληψης και καταστολής της εγκληματικότητας και της διαχείρισης κρίσεων.

6. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 516/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 για τη δημιουργία του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης, την τροποποίηση της απόφασης 2008/381/ΕΚ του Συμβουλίου και την κατάργηση των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 573/2007/ΕΚ και 575/2007/ΕΚ και της απόφασης 2007/435/ΕΚ του Συμβουλίου.

7. Της εκτελεστικούς Κανονισμούς (ΕΕ) 799/2014, 800/2014, 801/2014, 802/2014, 1049/2014, 377/2015, 378/2015 και 840/2015 και της κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμούς (ΕΕ) 1042/2014, 1048/2014 για την εφαρμογή και συμπλήρωση των Κανονισμών (ΕΕ) 513/2014, 514/2014, 515/2014 και 516/2014.

8. Το π.δ. 106/2020 «Οργανισμός Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου» (Α’ 4).

9. Το π.δ. 6/2020 «Διορισμός Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού» (Α’ 5).

10. Την υπ’ αρ. 85847/11-8-2020 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη» (Β’ 3375).

11. Την υπ’ αρ. 2711/29-12-2020 κοινή υπουργική απόφαση «Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου των Εθνικών Προγραμμάτων των Ταμείων Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (TAME/AMIF) και Εσωτερικής Ασφάλειας (TEA/ISF) για την προγραμματική περίοδο 2014-2020 και της διατάξεις» (Β’ 5772).

12. Την υπ’ αρ. 7946/22-1-2021 (ΑΔΑ: 9ΑΧΕ46ΜΤΛΡ Μ5Τ) απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

13. Την υπό στοιχεία ARES(2020)705786724/11/2020 επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DGHOME) για τη θετική αξιολόγηση του προγράμματος «ESTIA 2021» με προϋπολογισμό 91.513.400,03 ευρώ.

14. Το γεγονός ότι δυνάμει της περ. ζ της παρ. 2 του άρθρου 37 του π.δ. 106/2020 για τη συγκεκριμένη Δράση Φορέας Υλοποίησης είναι η Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης της Γενικής Γραμματείας Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, ενώ οι εταίροι υλοποίησης επιλέγονται από την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και άλλων πόρων (Ε.Υ.ΣΥ.Δ.Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π.) στη βάση της υπ’ αρ. 2422/30-11-2020 πρόσκλησης, της τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. 2689/28-12-2020 και της εκάστοτε ισχύει με της όρους που αυτές προβλέπουν.

15. Την υπ’ αρ. 216/29-01-2021 εισήγηση της Προϊσταμένης Γενικής Διεύθυνσης ΣΥ.Δ.Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π.

16. Την υπ’ αρ. 1458/02-02-2021 εισήγηση κατά την περ. ε’ της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, σύμφωνα με την οποία οι διατάξεις της εν θέματι κοινής υπουργικής απόφασης προκαλούν πρόσθετη δαπάνη σε βάρος των πιστώσεων του Ε.Φ. 1055203 «Γενική Γραμματεία Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο», του Προϋπολογισμού του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, η οποία θα καλυφθεί από της εγκεκριμένες πιστώσεις ύψους 40.000.000,00 ευρώ του έργου με ενάριθμο 2021ΣΕ6552000 της ΣΑΕ-655/2 (Δράση: «ΕΣΤΙΑ 2021: ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΑΙΤΟΥΝΤΕΣ ΔΙΕΘΝΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ»), αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Ορισμοί

1. Για της σκοπούς της παρούσας ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

δ. «Ωφελούμενοι του Προγράμματος» είναι ενήλικες αιτούντες διεθνή προστασία (συμπεριλαμβανομένων και τυχόν ανήλικων μελών της οικογένειάς της) κατά της παρ. 1,2 και 7 του άρθρου 65 του ν. 4636/2019, λαμβανομένης υπόψη της διαθέσιμης δυναμικότητας του Προγράμματος και με προτεραιότητα τα ευάλωτα πρόσωπα, κατά το άρθρο 58 και της περ. στ’ του άρθρου 41 του ίδιου νόμου, καθώς και αιτούντες διεθνή προστασία που κατά την ενηλικίωσή της διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων ή θέσεις προσωρινής φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων.


Άρθρο 5
Απλοποιημένο κόστος

3.γ. ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ Γ (θέσεις στέγασης για εξαιρετικά ευάλωτες περιπτώσεις ωφελούμενων σε οργανωμένη εγκατάσταση, με τουλάχιστον 20 ωφελούμενους ανά κτήριο). Πρόσθετες δαπάνες (σε σχέση με την Κατηγορία Μονάδας Β): αυξημένες υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξη, αυξημένες απαιτήσεις σε αριθμό προσωπικού, αυξημένες ανάγκες ιατρικής παρακολούθησης των ωφελούμενων ή/και αυξημένος αριθμός παιδιών λόγω της σύστασης των νοικοκυριών των ωφελούμενων). Για τη λειτουργία μονάδας κατηγορίας Γ, απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο δικαιούχος να τεκμηριώνει τουλάχιστον τριετή εμπειρία σε υλοποίηση έργων κοινωφελούς/ανθρωπιστικού χαρακτήρα και εφόσον δεν είναι ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ ΟΤΑ, να διαθέτει καταστατικό, στο οποίο να προβλέπεται ως σκοπός σύστασής της η υλοποίηση δραστηριοτήτων Κοινωνικού και Ανθρωπιστικού Χαρακτήρα, Διεθνούς Προστασίας, Μετανάστευσης ή Κοινωνικής Ένταξης, της (ενδεικτικά): προστασία και υποστήριξη αιτούντων άσυλο και προσφύγων, κοινωνική ένταξη, κοινωνικές υπηρεσίες και να προκύπτει ότι δεν έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα.

Άρθρο 11
Ωφελούμενοι

1. Ωφελούμενοι του προγράμματος είναι ενήλικες αιτούντες διεθνή προστασία (συμπεριλαμβανομένων και τυχών ανήλικων μελών της οικογένειάς της) κατά της παρ. 1, 2 και 7 του άρθρου 65 του ν. 4636/2019, λαμβάνοντας υπόψη τη διαθέσιμη δυναμικότητα του προγράμματος και με προτεραιότητα τα ευάλωτα πρόσωπα, κατά το άρθρο 58 και της περ. στ’ του άρθρου 41 του ίδιου νόμου.

2. Ειδικά για της αιτούντες διεθνή προστασία που κατά την ενηλικίωσή της διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων ή θέσεις προσωρινής φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων, για την ένταξή της στο πρόγραμμα λαμβάνεται υπόψη η ευαλωτότητά της ή η συνέχιση παρακολούθησης σπουδών σε δημόσιες και ιδιωτικές δομές δευτεροβάθμιας, τριτοβάθμιας ή επαγγελματικής, τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, της οποίες έχουν εγγραφεί.


Άρθρο 19
Όροι εισαγωγής και παραμονής στο πρόγραμμα

2. Για την εκτίμηση της ευαλωτότητας και των ως άνω όρων, ο φορέας υλοποίησης δύναται να ζητά γνωμάτευση από ιατρούς Δημόσιων Νοσοκομείων και Θεραπευτηρίων ή Δημόσιων Δομών Ψυχικής Υγείας ή της ειδικώς συμβεβλημένους με το Ελληνικό Δημόσιο ιατρούς. Σε περιπτώσεις σοβαρών ψυχικών διαταραχών, ο φορέας υλοποίησης δύναται να ζητά κατά τα ανωτέρω ψυχιατρική γνωμάτευση αναφορικά με το αν ο ωφελούμενος χρήζει νοσηλείας ή φιλοξενίας σε στεγαστική δομή ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης ή δύναται να υποστηρίξει ασφαλή αυτόνομη διαβίωση ή και συμβίωση και υπό της προϋποθέσεις.
3. Ειδικά για της αιτούντες διεθνή προστασία που κατά την ενηλικίωσή της διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων ή θέσεις προσωρινής φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων, για την ένταξή της στο πρόγραμμα λαμβάνεται υπόψη η ευαλωτότητά της ή η συνέχιση παρακολούθησης σπουδών σε δημόσιες και ιδιωτικές δομές δευτεροβάθμιας, τριτοβάθμιας ή επαγγελματικής, τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, της οποίες έχουν εγγραφεί.


Άρθρο 22
Παράταση παροχών

3. Οι δικαιούχοι διεθνούς προστασίας που κατά την ενηλικίωσή της: α) διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων ή β) διαμένουν σε θέσεις προσωρινής φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων, και συντρέχουν στο πρόσωπό της λόγοι ευαλωτότητας ή συνέχισης παρακολούθησης σπουδών σε δημόσιες και ιδιωτικές δομές δευτεροβάθμιας, τριτοβάθμιας ή επαγγελματικής, τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, της οποίες έχουν εγγραφεί, δύναται να παραπέμπονται σε θέση στέγασης του προγράμματος για διάστημα τριών μηνών από την ημερομηνία τοποθέτησής της.