ΚΟΙΝΗ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ και ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ Αριθ. 22187/12 «Έγκριση εκπόνησης μελετών για το πρόγραμμα με τίτλο «ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΜΕ ΑΞΟΝΑ ΤΗΝ ΟΔΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ» (το Πρόγραμμα) με δαπάνη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης (Κ.Ι.Α.Σ.Ω.) με σκοπό τη δωρεά αυτών στο Ελληνικό Δημόσιο» (Β΄1648).

Ειδικότερα, για τις μελέτες της παραγράφου 4.2 της παρούσας, ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΛΛΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ συμφωνείται ότι ο τυχόν καταβληθησόμενος από το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. ΦΠΑ επί των μελετών ΤΡΑΜ θα επιβαρύνει μεν το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. ή τον προστηθέντα του, αλλά τα εκάστοτε ποσά Φ.Π.Α. θα επιστρέφονται στο Κ.Ι.Α.Σ.Ω. από την Αττικό Μετρό. Για τον σκοπό αυτό η Αττικό Μετρό ορίζεται ως υπόχρεος για την καταβολή των σχετικών ποσών από το Ελληνικό Κράτος και η «Αττικό Μετρό» αποδέχεται την υποχρέωση αυτή.
Για την υλοποίηση της δωρεάς και την εκπόνηση των μελετών της παραγράφου 4 της παρούσας θα υπογραφούν συμβάσεις μεταξύ του Κ.Ι.Α.Σ.Ω. και των μελετητών που θα τις εκπονήσουν.
2. Στόχος του «Προγράμματος», ήτοι της ανασυγκρότησης του κέντρου της Αθήνας είναι η αρχιτεκτονική και λειτουργική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, η διατήρηση και ανάδειξη της Ελληνικής πολιτισμικής κληρονομιάς, η αειφόρος ανάπτυξη του κέντρου της πόλης για την ανάπτυξη ποικίλων χρήσεων γης (κατοικία, εμπόριο, διοίκηση, υπηρεσίες, πολιτισμός, αναψυχή) με την δημιουργία πολιτισμικών, κοινωνικών και εμπορικών εστιών ενδιαφέροντος, η διαμόρφωση προϋποθέσεων περιβαλλοντικής αναβάθμισης για τους πολίτες που ζουν και κινούνται στο κέντρο, η αποτελεσματική διαχείριση των πόρων με την προσθήκη μέσων μαζικής κυκλοφορίας και νέων κυκλοφορικών ρυθμίσεων για περιορισμό των ρύπων, η βελτίωση του μικροκλίματος με φυτεύσεις και άλλες τεχνικές παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο ή λοιπές συναφείς παρεμβάσεις.
Η περιοχή μελέτης, περιλαμβάνει δύο ζώνες παρεμβάσεων:
α. Την πρωτεύουσα περιοχή παρέμβασης που αποτελεί το κατ’ εξοχήν αντικείμενο της μελέτης και περιλαμβάνει το σύνολο της οδού Πανεπιστημίου τον περιβάλλοντα δημόσιο χώρο της «τριλογίας» του Πανεπιστημίου, της Ακαδημίας και της Εθνικής Βιβλιοθήκης από το ευθυγραμμισμένο όριο της οδού Ακαδημίας ως την οδό Πανεπιστημίου, καθώς και την οδό Κοραή, την πλατεία της Δικαιοσύνης, την πλατεία της Ομόνοιας, το τμήμα της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας από την οδό Ακαδημίας ως την πλατεία Συντάγματος και την οδό Πανεπιστημίου, το τμήμα της Λεωφ. Αμαλίας από την οδό Φιλελλήνων ως την οδό Πανεπιστημίου και το τμήμα της οδού Πατησίων από την οδό Σταδίου ως την οδό Ηπείρου. Σε όλο το μήκος της διαδρομής από τη λεωφόρο Αμαλίας, στην οδό Πανεπιστημίου και την οδό Πατησίων θα κατασκευαστεί γραμμή τραμ διπλής κατεύθυνσης, η οποία θα συνδέσει την υπάρχουσα γραμμή με την πλατεία Αιγύπτου και σε δεύτερη φάση από πλατεία Αιγύπτου έως τα Άνω Πατήσια και η οποία αποτελεί αντικείμενο μελέτης που θα χρηματοδοτήσει το Κ.Ι.Α.Σ.Ω..
β. Την ευρεία ζώνη τυπολογικής παρέμβασης που περιλαμβάνει όλη τη ζώνη μεταξύ των οδών Σταδίου και Ακαδημίας από την πλατεία της Ομόνοιας ως την πλατεία του Συντάγματος. Περιλαμβάνει επίσης τον άξονα της λεωφόρου Αμαλίας ως την αρχή της Συγγρού και της οδού Πατησίων ως την Αγίου Μελετίου. Από τη ζώνη αυτή εξαιρείται η πρωτεύουσα περιοχή παρέμβασης, που έχει εξετασθεί στο προηγούμενο εδάφιο, αλλά η συνέχεια των δύο περιοχών είναι δεδομένη.
3. Για την ανάδειξη του αρχιτέκτονα μελετητή ή μελετητικού γραφείου στον οποίο το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. θα αναθέσει την εκπόνηση της αρχιτεκτονικής μελέτης και λοιπών υποστηρικτικών μελετών που αναλυτικά αναφέρονται στην παράγραφο 4.1 της παρούσας, θα διεξαχθεί από το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. Ευρωπαϊκός Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός δύο σταδίων- κλιμακωτός, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αριθμ. οικ. 26804/16-6-2011 απόφαση Υπουργού Π.Ε.ΚΑ «Νέο πλαίσιο διενέργειας των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και γενικά των διαγωνισμών μελετών με απονομή βραβείων» (Β΄ 1427) σε συνδυασμό με τους ειδικότερους όρους της παρούσας απόφασης και της Προκήρυξης του Διαγωνισμού και με δυνατότητα συμμετοχής σύμφωνα με τα οριζόμενα στη παράγραφο 5 του άρθρου 14 του ν. 3316/2005.
Ειδικότερα, για τη διεξαγωγή του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού θα ληφθούν υπόψη τα εξής:
α. Ο Διαγωνισμός θα είναι μίας κατηγορίας μελέτης (Αρχιτεκτονική), δύο σταδίων - κλιμακωτός. Κατά το πρώτο στάδιο συνιστά ανοιχτό Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό Ιδεών και κατά το δεύτερο στάδιο, κλειστό Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό Προσχεδίων.
β. Σε κάθε στάδιο, οι φάκελοι συμμετοχής θα υποβάλλονται στο Κ.Ι.Α.Σ.Ω. ανωνύμως, με σήμανση δεκαψήφιου ενδεικτικού αριθμού και όπως συγκεκριμένα περιγράφεται στην Προκήρυξη του Διαγωνισμού.
γ. Κατά το πρώτο στάδιο (Διαγωνισμός Ιδεών) συμμετέχουν όσοι έχουν δικαίωμα να ασκούν το επάγγελμα του αρχιτέκτονα σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 3316/2005. Εξ αυτών η Κριτική Επιτροπή θα επιλέξει από τρεις (3) έως οκτώ (8) μελέτες, οι συντάκτες των οποίων θα κληθούν να λάβουν μέρος στο δεύτερο στάδιο του Διαγωνισμού και θα παραλάβουν ο καθένας, μετά το πέρας του διαγωνισμού, χρηματικό έπαθλο ποσού είκοσι πέντε χιλιάδων ευρώ (25.000,00 €) συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Η αποσφράγιση των φακέλων συμμετοχής κατά το στάδιο αυτό θα γίνεται από την Επιτροπή Διαδικασιών του Διαγωνισμού που ορίζεται κατωτέρω παρουσία μέλους της Κριτικής επιτροπής και οι μελέτες θα αποστέλλονται στην Κριτική Επιτροπή για κρίση.
δ. Κατά το δεύτερο στάδιο του Διαγωνισμού (Διαγωνισμός Προσχεδίων), η Κριτική Επιτροπή του σταδίου αυτού θα αξιολογήσει τους φακέλους συμμετοχής και στους βραβευθέντες θα απονεμηθούν έως τρία χρηματικά βραβεία (πρώτο, δεύτερο, τρίτο) συνολικού ποσού εκατόν εξήντα χιλιάδων ευρώ (160.000,00 €) συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Η αποσφράγιση των φακέλων συμμετοχής κατά το στάδιο αυτό θα γίνεται από την Επιτροπή Διαδικασιών του Διαγωνισμού παρουσία της Κριτικής Επιτροπής. Σημειωτέον ότι από τα χρηματικά ποσά των βραβείων των τριών νικητών του διαγωνισμού θα αφαιρεθούν τα ποσά των χρηματικών επάθλων τους για το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού.
ε. Για κάθε στάδιο του Διαγωνισμού είναι δυνατή η διαφορετική σύνθεση της Κριτικής Επιτροπής. Η Κριτική Επιτροπή κάθε σταδίου είναι εννεαμελής με εκπροσώπηση απαραίτητα του Κ.Ι.Α.Σ.Ω.. Η Κριτική Επιτροπή απαρτίζεται από προσωπικότητες διεθνούς επιπέδου στον κλάδο των αρχιτεκτόνων και άλλων υποστηρικτικών ειδικοτήτων και ορίζεται με απόφαση του Κ.Ι.Α.Σ.Ω. μετά από σύμφωνη γνώμη του Γεν. Γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ. Εάν κάποιο μέλος Κριτικής Επιτροπής δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του, αυτό θα αντικαθίσταται από το πρώτο διαθέσιμο αναπληρωματικό μέλος, κατά την σειρά αναφοράς τους στον κατάλογο αναπληρωματικών κριτών και τυχόν δημιουργούμενες κενές θέσεις θα αναπληρώνονται με την ίδια ως άνω διαδικασία ορισμού κριτών.
στ. Για τη διασφάλιση της ορθής τήρησης των διαδικασιών του Διαγωνισμού το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. ορίζει πενταμελή Επιτροπή Διαδικασιών Διαγωνισμού που συνεδριάζει όταν παρίστανται τουλάχιστον τρία μέλη. Η Επιτροπή Διαδικασιών Διαγωνισμού έχει την υποχρέωση να ελέγχει τη διαδικασία εγγραφής των συμμετεχόντων στο Διαγωνισμό, τη διαδικασία διαχείρισης των ερωτημάτων των διαγωνιζόμενων, την τήρηση από τους συμμετέχοντες των τυπικών όρων του Διαγωνισμού και την τήρηση όλων των διαδικασιών, όπως αυτές περιγράφονται στην Προκήρυξη του Διαγωνισμού. Η Επιτροπή Διαδικασιών θα παρίσταται στην διαδικασία κρίσης των μελετών από την εκάστοτε Κριτική Επιτροπή χωρίς να έχει δικαίωμα ψήφου και θα εισηγείται προς την Κριτική Επιτροπή σε περίπτωση που συντρέχουν λόγοι αποκλεισμού συμμετοχής διαγωνιζόμενου από την περαιτέρω διαδικασία όταν δεν πληρούνται τα κριτήρια συμμετοχής και ανωνυμίας σύμφωνα με τους όρους της Προκήρυξης του Διαγωνισμού.
ζ. Το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. δύναται να ορίσει έναν ή περισσότερους Επιστημονικούς Συμβούλους που θα μπορούν να παρακολουθούν τη διαδικασία κρίσης και των δύο σταδίων του Διαγωνισμού χωρίς δικαίωμα ψήφου. Οι εν λόγω Επιστημονικοί Σύμβουλοι θα παρέχουν στο Κ.Ι.Α.Σ.Ω. και στην Κριτική Επιτροπή κάθε σταδίου επιστημονική υποστήριξη και διευκρινίσεις σε θέματα του Διαγωνισμού.
η. Για τους σκοπούς του Διαγωνισμού, τη δημιουργία του φακέλου αυτού και για την εκπόνηση των μελετών το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. και οι προστιθέντες του δικαιούνται να κάνουν ελεύθερη και χωρίς επιβάρυνσή τους αναφορά και χρήση των ερευνητικών προγραμμάτων που αναφέρονται στις παραγράφους 4 α και β του προοιμίου της παρούσας.
θ. Για τη διεξαγωγή του δευτέρου σταδίου του Διαγωνισμού μπορούν να δοθούν επιπλέον κατευθύνσεις στους διαγωνιζόμενους από το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. μετά από εισήγηση της Κριτικής Επιτροπής του πρώτου σταδίου.
ι. Η εκπόνηση της αρχιτεκτονικής μελέτης διαμόρφωσης του ελεύθερου δημόσιου χώρου και των υποστη-ρικτικών μελετών, όπως καθορίζονται στην κατωτέρω παράγραφο 4.1 της παρούσας, θα ανατεθεί με δαπάνη του Κ.Ι.Α.Σ.Ω. κατόπιν υπογραφής σχετικού ιδιωτικού συμφωνητικού που θα υπογράψει το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. με τον κατά την αξιολόγηση πρώτο βραβευθέντα (ή πρώτο διακριθέντα) αρχιτέκτονα μελετητή, υπό την προϋπόθεση ότι ο ίδιος ή η ομάδα αρχιτεκτόνων μελετητών με την οποία θα συμπράξει θα διαθέτουν μελετητικό πτυχίο Δ΄ τάξης ή ανώτερο στις κατηγορίες μελετών 6 (Αρχιτεκτονικές μελέτες κτιριακών έργων) ή 7 (Ειδικές αρχιτεκτονικές μελέτες) σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 39 του ν. 3316/2005. Σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. διατηρεί το δικαίωμα να αναθέσει την ολοκλήρωση της βραβευθείσας πρότασης σε ομάδα μελετητών της επιλογής του.
κ. Προκειμένου να υπογραφεί το ιδιωτικό συμφωνητικό εκπόνησης της αρχιτεκτονικής μελέτης μεταξύ του Κ.Ι.Α.Σ.Ω. και του αρχιτέκτονα μελετητή και να ξεκινήσει η εκπόνηση της απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των προσώπων της παραγράφου 7 της παρούσας. Προκειμένου να υπογραφεί το ιδιωτικό συμφωνητικό εκπόνησης των οριστικών μελετών της παραγράφου 4.2.2 Δεύτερη φάση της Ενότητας ΑΛΛΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ απαιτείται σύμφωνη γνώμη των προσώπων της παραγράφου 7 της παρούσας δια την οποίας θα εκφράζεται η οριστική βούληση για την υλοποίηση της επέκτασης ΤΡΑΜ από πλατεία Αιγύπτου έως τα άνω Πατήσια.
λ. Το συνολικό κατ’ αποκοπή ποσό αμοιβών για τις μελέτες της παρ. 4.1 της παρούσας, Ενότητα Αρχιτεκτονικής Διαμόρφωσης, ορίζεται σε ένα εκατομμύριο διακόσιες πενήντα χιλιάδες ευρώ (1.250,000€) συμπεριλαμβανομένου τυχόν καταβληθησόμενου ΦΠΑ για τον οποίο ισχύουν όσα αναφέρθηκαν παραπάνω. Η κατανομή ανά ενότητα μελετών και κατά στάδια μελέτης θα καθοριστεί στο ιδιωτικό συμφωνητικό που θα υπογραφεί μεταξύ του Κ.Ι.Α.Σ.Ω. και του μελετητή. Σημειωτέον ότι από τη συνολική αμοιβή της Αρχιτεκτονικής μελέτης θα αφαιρεθεί το ποσό του 1ου βραβείου του Διαγωνισμού, εφ όσον αυτό έχει απονεμηθεί. Το μέγιστο ποσό χρηματοδότησης αμοιβών για τις μελέτες της παρ. 4.2.1 της παρούσας, Ενότητα ΑΛΛΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ πρώτη φάση, ορίζεται σε εννιακόσιες χιλιάδες ευρώ (900.000€) συμπεριλαμβανομένου τυχόν καταβληθησόμενου ΦΠΑ.
μ. Κάθε άλλη λεπτομέρεια καθορίζεται στην Προκήρυξη του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού.
4. Οι μελέτες της παραγράφου 1 της παρούσας που θα χρηματοδοτήσει το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. έχουν ως ακολούθως:
4.1. ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ
(i) Αρχιτεκτονική προμελέτη και οριστική μελέτη διαμόρφωσης του ελεύθερου δημόσιου χώρου στην πρωτεύουσα περιοχή παρέμβασης όπως περιγράφεται στην ανωτέρω παράγραφο 2α και όλων των επιμέρους κατασκευών του συμπεριλαμβανομένων των σταθμών του ΤΡΑΜ σε συνέχεια του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Στην Αρχιτεκτονική μελέτη περιλαμβάνεται και μελέτη προσβασιμότητας για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία (ΑμεΑ) σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
(ii) Στατική προμελέτη και οριστική μελέτη για τις κατασκευές της αρχιτεκτονικής μελέτης.
(iii) Μελέτη αρχιτεκτονικής τοπίου, φυτοτεχνική μελέτη.
(iv) Βιοκλιματική μελέτη ελεύθερου δημόσιου χώρου και όλων των επιμέρους κατασκευών του.
(ν) Μελέτη αρχιτεκτονικού φωτισμού ελεύθερου δημόσιου χώρου και όλων των επιμέρους κατασκευών του.
(vi) Μηχανολογική - ηλεκτρομηχανολογική μελέτη για τον ελεύθερο δημόσιο χώρο και τις αρχιτεκτονικές κατασκευές εκτός των σταθμών του ΤΡΑΜ συμπεριλαμβανομένων των εγκαταστάσεων φωτισμού.
(vii) Υδραυλικές μελέτες (απορροή ομβρίων κ.λπ.) και συμπλήρωση μελετών Οργανισμών Κοινής Ωφελείας, όπου τυχόν απαιτηθεί.

(viii) Αναλυτικές προμετρήσεις ποσοτήτων, για την αρχιτεκτονική και τις υποστηρικτικές μελέτες σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας για τα δημόσια έργα:
4.2. ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΛΛΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
4.2.1 Πρώτη φάση (μέχρι μέγιστου ποσού χρηματοδότησης εννιακοσίων χιλιάδων ευρώ (900.000€)
(i) Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του συνολικού έργου των αναπλάσεων, των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και του τραμ από το Σύνταγμα έως την οδό Πατησίων (πλατεία Αιγύπτου).
(ii) Συγκοινωνιακή - κυκλοφοριακή μελέτη από το Σύνταγμα έως την οδό Πατησίων (πλατεία Αιγύπτου) με παροχή σχετικών υπηρεσιών στην «Αττικό Μετρό ΑΕ» που εκπονεί την αντίστοιχη συνολική μελέτη.
(iii) Προμελέτη και οριστική μελέτη για την επέκταση της γραμμής τραμ διπλής κατεύθυνσης από το Σύνταγμα έως την οδό Πατησίων (πλατεία Αιγύπτου).
(iv) Συγκοινωνιακή - κυκλοφοριακή μελέτη της επέκτασης ΤΡΑΜ από πλατεία Αιγύπτου έως τα άνω Πατήσια.
(ν) Προμελέτη για την επέκταση της γραμμής τραμ από την πλατεία Αιγύπτου έως τα Άνω Πατήσια συμπεριλαμβανομένης της αντίστοιχης αρχιτεκτονικής μελέτης
4.2.2. Δεύτερη φάση (μέχρι μέγιστου ποσού χρηματοδότησης τετρακοσίων τριάντα χιλιάδων ευρώ (430,000€)
(i) Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την περιβαλλοντική αδειοδότηση της επέκτασης ΤΡΑΜ από πλατεία Αιγύπτου έως τα Άνω Πατήσια με τις αντίστοιχες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
(ii) Οριστική μελέτη για την επέκταση της γραμμής τραμ από την πλατεία Αιγύπτου έως τα Άνω Πατήσια συμπεριλαμβανομένων των αντίστοιχων αρχιτεκτονικών μελετών.
Ως παραδοτέα των ανωτέρω χρηματοδοτούμενων μελετών νοούνται τα σχέδια και τα τεύχη που προβλέπονται από τις σχετικές προδιαγραφές της εφαρμοστέας νομοθεσίας για κάθε κατηγορία και στάδιο, καθώς και ό,τι θα συμφωνηθεί επιπλέον στα ιδιωτικά συμφωνητικά με τους μελετητές.
5. Το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. αναλαμβάνει, επίσης, τις εξής υποχρεώσεις εντός του ως άνω μέγιστου ποσού χρηματοδότησης:
α. Να συνδράμει, με δική του επιμέλεια, φροντίδα και αναλαμβάνοντας τα σχετικά έξοδα, στην πρόσκληση για συμμετοχή στον Διαγωνισμό αξιόλογων ελληνικών και αλλοδαπών μελετητικών γραφείων.
β. Να καταβάλλει τα έξοδα διενέργειας του αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού και τα βραβεία που θα δοθούν σύμφωνα με την Προκήρυξη.
γ. Να καταβάλλει τις αμοιβές των συμβούλων που τυχόν επιθυμεί κατά την κρίση του να προσλάβει για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων του από το παρόν.
δ. Να δημιουργήσει ειδικό ιστότοπο, με μορφή και οργάνωση της διακριτικής του ευχέρειας για την διοργάνωση του Διαγωνισμού, στον οποίο θα αναρτηθούν τα απαιτούμενα στοιχεία και πληροφορίες ώστε αυτά να είναι προσβάσιμα, με ελεγχόμενο βαθμό προσβασιμότητας, στους μελετητές, στους κριτές, αλλά και για την δημόσια συζήτηση, τον τύπο και τους ενδιαφερομένους φορείς.
Το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. δεν υποχρεούται να καταβάλλει οιοδήποτε ποσό για οιαδήποτε έρευνα ή μελέτη που έχει ήδη ανατεθεί προς εκπόνηση από τους αντισυμβαλλομένους ή έχει ήδη συνταχθεί από το ΕΜΠ ή από άλλο εκπαιδευτικό ίδρυμα, οργανισμό, ερευνητικό κέντρο, φυσικό ή νομικό πρόσωπο του ευρύτερου δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα, στο πλαίσιο διπλωματικής εργασίας, ερευνητικού προγράμματος ή άλλο.
Εξαιρουμένων των μελετών που αναφέρονται ρητά στην παρ. 4 της παρούσας ότι περιλαμβάνονται στο ποσό της χρηματοδότησης, το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. δεν υποχρεούται να καταβάλλει οιοδήποτε ποσό για άλλες συγκοινωνιακές ή κυκλοφοριακές μελέτες, ή μελέτες τεχνικών έργων ή μελέτες αναδιάρθρωσης και διευθέτησης των υποδομών (υπόγειες γραμμές ηλεκτρισμού, όμβριων και ακάθαρτων υδάτων, τηλεπικοινωνίας, αερίου) κ.λπ., εντός του λεκανοπεδίου Αττικής εν γένει, ακόμη και εάν προκύπτουν ως συνέπεια από την εφαρμογή της κυκλοφοριακής αναδιάρθρωσης που θα επιφέρει η υλοποίηση του Προγράμματος.
Το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. δεν υποχρεούται στην ανάληψη της διαδικασίας αδειοδότησης (έκδοσης άδειας οικοδομής ή άδειας κατασκευής από τις υπηρεσίες του Δημοσίου) δεδομένου ότι οι μελέτες που θα εκπονηθούν θα ελεγχθούν και εγκριθούν εκ μέρους του Δημοσίου εκπροσωπούμενου από τα πρόσωπα και τους φορείς της παραγράφου 8 της παρούσας, που οφείλουν να προβούν στις τυχόν απαιτούμενες πρόσθετες ενέργειες αδειοδότησης.
Ούτε το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. ούτε οι υπάλληλοι ή/και οι τεχνικοί σύμβουλοι του φέρουν ευθύνη ή ενέχονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο ως προς το ποιοτικό αποτέλεσμα του Διαγωνισμού, το επίπεδο και την εμπειρία των διαγωνιζομένων, την εισήγηση των κριτών, καθώς και ως προς την εν όλω ή εν μέρει ορθότητα, επάρκεια, ακρίβεια ή/και αποτελεσματικότητα ως προς την τελική επίτευξη των κυκλοφοριακών ή άλλων στόχων του Προγράμματος όσων μελετών χρηματοδοτήσει, καθ’ όσον η επίβλεψη, έγκριση και παραλαβή των επιμέρους φάσεων των μελετών αναλαμβάνεται με ευθύνη και μέριμνα του Δημοσίου, όπως προσδιορίζεται στις παρακάτω παραγράφους 7 έως 10 της παρούσας.
6. Οι μελέτες κάθε ενότητας της παραγράφου 4 της παρούσας θα εκπονηθούν σε δύο επιμέρους φάσεις, δηλαδή προμελέτη εντός τεσσερισήμισι (4,5) μηνών από την ημερομηνία υπογραφής του συμφωνητικού ανάθεσης μεταξύ Κ.Ι.Α.Σ.Ω. και μελετητών και οριστική μελέτη εντός τεσσερισήμισι (4,5) μηνών από την ημερομηνία έγκρισης της προμελέτης. Η εκπόνηση της μελέτης εφαρμογής η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης, η τεχνική επίβλεψη και ο τεχνικός και χρονικός συντονισμός των επιμέρους μελετών μεταξύ τους θα αναληφθούν με φροντίδα του ΥΠΥΜΕΔΙ από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. χωρίς χρηματοδότηση του Κ.Ι.Α.Σ.Ω.. Οποιαδήποτε παρέκκλιση από τις χρονικές προβλέψεις θα γίνεται δεκτή μόνο μετά από έγκριση των προσώπων της παρ. 7 και τη σύμφωνη γνώμη του Κ.Ι.Α.Σ.Ω..
7. Τη γενική εποπτεία εκπόνησης της μελέτης ασκούν από κοινού ο Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων οι οποίοι και παραλαμβάνουν τις μελέτες.
8. Για την επίβλεψη και έγκριση των επί μέρους φάσεων των μελετών προβλέπονται τα εξής:
8.1. Επιτροπή Επίβλεψης και Έγκρισης για τις μελέτες της παραγράφου 4.1. της παρούσας όπως παρακάτω:
α. Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ειδικών Έργων Αναβάθμισης Περιοχών (ΔΕΕΑΠ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με αναπληρωτή υπάλληλο της ίδιας Διεύθυνσης.
β. Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αρχιτεκτονικής (Δ.Α.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με αναπληρωτή υπάλληλο της ίδιας Διεύθυνσης.
γ. Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού (Δ.Π.Σ.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με αναπληρωτή υπάλληλο της ίδιας Διεύθυνσης.
δ. Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών (ΔΟΚΚ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με αναπληρωτή υπάλληλο της ίδιας Διεύθυνσης.
ε. Ο Προϊστάμενος της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος (ΕΥΠΕ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με αναπληρωτή υπάλληλο της ίδιας Υπηρεσίας.
στ. Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Μελετών Έργων Οδοποιίας (ΔΜΕΟ) του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με αναπληρωτή υπάλληλο της ίδιας Διεύθυνσης.
ζ. Εκπρόσωπος της Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων και Αναπλάσεις Α.Ε. με τον αναπληρωτή του.
η. Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης μελετών της Αττικό Μετρό ΑΕ με αναπληρωτή υπάλληλο της ίδιας Διεύθυνσης.
Την ευθύνη συντονισμού της Επιτροπής θα έχει ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ειδικών Έργων Αναβάθμισης Περιοχών (Δ.Ε.Ε.Α.Π.).

Η Επιτροπή θα υποστηρίζεται στο έργο της από υπαλλήλους των αντίστοιχων Διευθύνσεων των Υπουργείων και λοιπών φορέων.
8.2. Για τις μελέτες της παραγράφου 4.2 η επίβλεψη και η έγκριση θα γίνει από την Αττικό Μετρό ΑΕ και η παραλαβή από τους οριζόμενους Γενικούς Γραμματείς στην παράγραφο 7 με εξαίρεση την αναφερόμενη κυκλοφοριακή μελέτη η οποία θα παραληφθεί από την Αττικό Μετρό ΑΕ. Σε ότι αφορά τις περιβαλλοντικές μελέτες απαιτείται αδειοδότηση από την Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος (ΕΥΠΕ) σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
9. Η παραλαβή των μελετών γίνεται με κοινή απόφαση των Γενικών Γραμματέων της παραγράφου 7 της παρούσας κατόπιν σχετικής κοινής εισήγησης των αρμόδιων Οργάνων της παραγράφου 8 της παρούσας. Τα ως άνω Όργανα εισηγούνται την παραλαβή, εφόσον διαπιστώσουν την προσήκουσα εκπόνηση της μελέτης που παραδόθηκε σύμφωνα με τους όρους της παρούσας, τις κείμενες διατάξεις και τις συμβάσεις μεταξύ μελετητών και Κ.Ι.Α.Σ.Ω..
10. Στην περίπτωση που τυχόν αποφασιστεί ότι η εκπόνηση υποβληθείσας μελέτης δεν είναι η προσήκουσα, τα αρμόδια Όργανα της παραγράφου 8 της παρούσας οφείλουν να επιστρέψουν εντός εύλογου χρονικού διαστήματος τη μελέτη στους μελετητές, με αιτιολογημένες παρατηρήσεις, οδηγίες και λεπτομερή κατάλογο ελλείψεων ώστε να επανυποβληθεί από τους μελετητές, άνευ πρόσθετης οικονομικής ή άλλης επιβάρυνσης του Κ.Ι.Α.Σ.Ω..
11.  Το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. ενεργεί εν προκειμένω ως δωρητής των μελετών και δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο και την πληρότητα, ορθότητα ή επάρκεια των μελετών που παραδίδονται ή παραλαμβάνονται και γίνονται αποδεκτές σύμφωνα με τα ανωτέρω από τα Όργανα των παραγράφων 7 και 8 ανωτέρω.
12. Το Ελληνικό Δημόσιο εκφράζει τη βούλησή του για την έγκαιρη υποβολή αιτήματος ένταξης του έργου για χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ ή άλλα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα με βάση τις εγκεκριμένες κατά την ανωτέρω διαδικασία μελέτες της παραγράφου 4 της παρούσας. Θα μεριμνήσει, επίσης, μέσω του ΟΑΣΑ να διατεθούν για τον ίδιο σκοπό δωρεάν θέσεις διαφήμισης στις στάσεις Τραμ, λεωφορείων, ΗΛΠΑΠ και σταθμούς Μετρό. Το Δημόσιο θα μεριμνήσει, ώστε οι στάσεις λεωφορείων και ΗΛΠΑΠ αν και όπου υπάρξουν στο Πρόγραμμα θα σχεδιαστούν από τους μελετητές του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού και θα υλοποιηθούν σύμφωνα με τα σχέδια που θα εγκριθούν από την «Αττικό Μετρό».
Η έναρξη της εκπόνησης της οριστικής μελέτης που θα ανατεθεί από το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. στον βραβευθέντα αρχιτέκτονα θα γίνει όταν θα έχει συντελεστεί, σύμφωνα με τα ανωτέρω, η από το Ελληνικό Δημόσιο υποβολή του αιτήματος ένταξης του έργου της «ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΜΕ ΑΞΟΝΑ ΤΗΝ ΟΔΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ» για χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ ή άλλα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
13. Το ΥΠΥΜΕΔΙ δια της/και η Αττικό Μετρό δεσμεύονται με την παρούσα στα εξής:
α. Στο στάδιο εκπόνησης των κυκλοφοριακών και συγκοινωνιακών μελετών και μελετών του ΤΡΑΜ να επιβλέψουν έγκαιρα, επαρκώς και με δική τους αποκλειστική μέριμνα, δαπάνη και δική τους ευθύνη άνευ δαπάνης του Κ.Ι.Α.Σ.Ω. όλες τις απαιτούμενες συγκοινωνιακές μελέτες, μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, μελέτες διευθέτησης των υποδομών (ηλεκτρισμός, υπόνομοι ακαθάρτων και ομβρίων, αέριο πόλεως, τηλεπικοινωνίες κ.λπ.) και γενικά Οποιαδήποτε άλλη μελέτη, σχέδια, τεχνική έκθεση ή ενέργεια αναφέρεται ρητά και ονομαστικά στην παρούσα ότι θα χρηματοδοτήσει το Κ.Ι.Α.Σ.Ω. ή/ και απαιτείται για την ολοκλήρωση των μελετών που χρηματοδοτούνται από το Κ.Ι.Α.Σ.Ω., ή για την αδειοδότηση και εκτέλεση των εργασιών του Προγράμματος βάσει της κείμενης νομοθεσίας και των διατάξεων των αρμοδίων υπηρεσιών.
β. Στο στάδιο του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού να υποστηρίζουν έγκαιρα και ενεργά χωρίς χρέωση ή/και χορηγία εκ μέρους του Κ.Ι.Α.Σ.Ω. και ειδικότερα οι υπηρεσίες να παρέχουν, έγκαιρα και ολοκληρωμένα, τις ζητούμενες από τους διαγωνιζόμενους και εν συνεχεία μελετητές του Προγράμματος τεχνικές διευκρινίσεις και πρόσθετες πληροφορίες, τις οποίες θα παρέχουν αποκλειστικά και μόνο στην διοργανώτρια επιτροπή για κοινοποίηση στους διαγωνιζόμενους, φροντίζοντας να μην έρχονται σε συνεννοήσεις και παροχή διευκρινίσεων ή/και πληροφοριών απ’ ευθείας σε διαγωνιζόμενους.
γ. Στο στάδιο της εκπόνησης των μελετητικών σταδίων προμελέτης και οριστικής μελέτης να αναλάβουν, εφόσον ζητηθεί από το Κ.Ι.Α.Σ.Ω., χωρίς χρέωση ή/και χορηγία εκ μέρους του Κ.Ι.Α.Σ.Ω.:
—  Την ποιοτική επίβλεψη των τεχνικών μελετών της παραγράφου 4.2 της παρούσας, δηλαδή κυκλοφοριακών, συγκοινωνιακών, ηλεκτρολογικών μηχανολογικών, ΤΡΑΜ κλπ καθώς και τον τεχνικό και χρονικό συντονισμό των μελετών αυτών, διαχειριζόμενοι όλα τα τεχνικά θέματα, τα σχέδια, την περιγραφή, τις προμετρήσεις και τις προδιαγραφές του τεχνικού αντικειμένου ούτως ώστε οι μελέτες να ολοκληρωθούν με την απαιτούμενη επάρκεια, αρτιότητα, πληρότητα και τεχνικά και χρονικά συντονισμένες μεταξύ τους και με τις υπόλοιπες απαιτήσεις και παραμέτρους του Προγράμματος.
— Την σύνταξη των τευχών δημοπράτησης έργου, του αναλυτικού τιμολογίου εργασιών και του αναλυτικού προϋπολογισμού για το σύνολο των απαιτούμενων εργασιών για την ολοκλήρωση του Προγράμματος, βάσει των αναλυτικών προμετρήσεων που υποβάλουν οι μελετητές και σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας για τα δημόσια έργα και να ενεργεί χωρίς καμία αμοιβή ή έξοδα ως τεχνικός σύμβουλος του μελετητή ή των μελετητών που θα ορισθούν ώστε η αρχιτεκτονική και οι λοιπές απαιτούμενες μελέτες του δημοσίου χώρου να είναι συμβατές με τις υφιστάμενες υποδομές ΟΚΩ, την εύρυθμη λειτουργία καθώς και με την μελέτη της επέκτασης του ΤΡΑΜ τόσο σε λειτουργικό όσο και σε αισθητικό επίπεδο. Ειδικά, η «Αττικό Μετρό», δεσμεύεται ότι οι στάσεις ΤΡΑΜ θα σχεδιασθούν από τους μελετητές του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού και θα κατασκευαστούν σύμφωνα με την μελέτη αυτή που θα εγκριθεί και από την «Αττικό Μετρό ΑΕ».
δ. Ότι θα μεριμνήσει καταλλήλως με τον ΟΑΣΑ για να διαθέσει δωρεάν στις στάσεις του Μετρό, ΤΡΑΜ και λεωφορείων, ανάλογο διαφημιστικό χώρο για την προβολή του Προγράμματος.
ε. Ότι ως Κύριος του ΤΡΑΜ, πριν και μετά την δημοπράτηση, θα μεριμνήσει για την υλοποίηση της προκριθείσας μελέτης. Η δημοπράτηση του έργου του ΤΡΑΜ είτε θα προηγηθεί, είτε θα συγχρονιστεί με την δημοπράτηση του έργου της διαμόρφωσης του δημόσιου χώρου.