ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ Αριθ. οικ.44662/454/19 «Καθορισμός των αρμοδίων οργάνων, των όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας πάσης φύσεως σταθμών αυτοκινήτων εντός και εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων, καθώς και των όρων και προϋποθέσεων για την κυκλοφοριακή σύνδεση των ανωτέρω εγκαταστάσεων και επιχειρήσεων με εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές οδούς.» (Β΄2192).
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις
α. Του άρθρου 52 του ν. 4313/2014 «Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις» (Α' 261), όπως ισχύει.
β. Του π.δ. 455/1976 «Περί όρων και προϋποθέσεων ιδρύσεως και λειτουργίας σταθμών αυτοκινήτων και εγκαταστάσεως εντός αυτών πλυντηρίων λιπαντηρίων αυτοκινήτων, αντλιών παροχής καυσίμων ως και προϋποθέσεων χορηγήσεως των προς τούτο απαιτούμενων αδειών» (Α' 169), όπως ισχύει.
γ. Του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α' 98), όπως ισχύει.
δ. Της με αριθμ. πρωτ. οικ. 32279/1990/10-6-2009 (Β' 1189) υπουργικής απόφασης «Καθορισμός λεπτομερειών τρόπου σφράγισης για εγκαταστάσεις σταθμών υπεραστικών λεωφορείων, σταθμών φορτηγών αυτοκινήτων για φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων και σταθμών αυτοκινήτων και πλυντηρίων λιπαντηρίων», όπως ισχύει.
ε. Της με αριθμ. πρωτ. 52891/26-09-2013 (Β' 2446) κοινής υπουργικής απόφασης «Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις για τις δραστηριότητες «Συνεργεία, φανοποιεία, πλυντήρια και λιπαντήρια οχημάτων (φορτηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών)» που ανήκουν στην υποομάδα «συντήρηση και επισκευή οχημάτων» της 9ης ομάδας της υπουργικής απόφασης 1958/12», όπως ισχύει.
στ. Της με αριθμ. πρωτ. 170078/22-08-2013 (Β' 2507) κοινής υπουργικής απόφασης «Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις για τα έργα και δραστηριότητες της κατηγορίας Β της 6ης ομάδας «Τουριστικές εγκαταστάσεις και έργα αστικής ανάπτυξης, κτιριακού τομέα, αθλητισμού και αναψυχής» με α/α 15,16,17,19, 20, 21, 22, 23, 24 και 25 του παραρτήματος VI της αριθ. 1958/12 υπουργικής απόφασης », όπως ισχύει.
ζ. Της με αριθμ. πρωτ. 170613/23-09-2013 (Β' 2505) κοινής υπουργικής απόφασης «Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις για έργα και δραστηριότητες της κατηγορίας Β της 1ης ομάδας «Έργα χερσαίων και εναέριων μεταφορών» του παραρτήματος Ι της υπουργικής απόφασης 1958/12», όπως ισχύει.
η. Του π.δ. 41/2018 «Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων» (Α'80).
θ. Του π.δ. 125/2016 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 210).
ι. Του π.δ. 123/2016 «Ανασύσταση και μετονομασία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ανασύσταση του Υπουργείου Τουρισμού, σύσταση Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, μετονομασία Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων» (Α' 208).
ια. Του π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α' 151).
ιβ. Του π.δ. 23/2019 «Διορισμός Υπουργού, Αναπληρωτή Υπουργού και Υφυπουργών» (Α' 28).
ιγ. Της με αριθμ. πρωτ. ΔΝΣα'οικ.22494/ΦΝ 459/ 20-03-2019 (Β' 1019) απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Αθανάσιο Μωραΐτη».
2. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται τα αρμόδια όργανα, οι όροι και οι προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας πάσης φύσεως σταθμών αυτοκινήτων εντός και εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων, καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις για την κυκλοφοριακή σύνδεση των ανωτέρω εγκαταστάσεων και επιχειρήσεων με εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές οδούς.
Για τους σκοπούς της παρούσας με τον όρο «πάσης φύσεως σταθμοί αυτοκινήτων», νοούνται οι σταθμοί βαρέων οχημάτων δημόσιας (έναντι αντιτίμου) ή ιδιωτικής χρήσης, οι οποίοι διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή καθώς και τις αναγκαίες βοηθητικές και συμπληρωματικές εγκαταστάσεις για τη στάθμευση αυτών. Ως βαρέα οχήματα νοούνται τα οχήματα των κατηγοριών Μ2, Μ3, Ν, N1, Ν2, Ν3, Ο, Ο1, Ο2, Ο3, και Ο4 σύμφωνα με το Παράρτημα II της με αριθμ. πρωτ. 29949/1841/28-092009 κοινής υπουργικής απόφασης (Β' 2112). Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται οι διάφοροι τύποι λεωφορείων, φορτηγών, ρυμουλκούμενων, ημιρυμουλκούμενων, βυτιοφόρων, αρθρωτών οχημάτων και τύπου συρμού, μηχανοκίνητων και ρυμουλκούμενων τροχόσπιτων. Η παρούσα απόφαση δεν εφαρμόζεται για τον καθορισμό των όρων και των προϋποθέσεων λειτουργίας σταθμών υπεραστικών λεωφορείων και σταθμών φορτηγών αυτοκινήτων για φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων κατά την έννοια των άρθρων 1 και 9 του π.δ. 79/2004 (Α' 62). Όπου αλλού δεν ορίζεται από την παρούσα διαφορετικά, εφαρμόζεται το π.δ. 455/1976 (Α' 169) όπως ισχύει.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης, νοούνται ως:
1. «Σταθμός δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων βαρέων οχημάτων», ή αλλιώς «σταθμός», ο ειδικός χώρος που προορίζεται για την εξυπηρέτηση της στάθμευσης των βαρέων οχημάτων. Ο χώρος μπορεί να αποτελείται από ένα ή περισσότερα ανεξάρτητα τμήματα των εξής κατηγοριών:
α. χώρος στεγασμένος, εντός κτιριακής εγκατάστασης, β. χώρος στεγασμένος, ανοικτός από μία ή περισσότερες πλευρές,
γ. υπαίθριος χώρος,
δ. υπαίθριος χώρος με χρήση σκιάστρου,
ε. οποιοσδήποτε συνδυασμός των ανωτέρω χώρων.
2. «Χώρος Στάθμευσης», το τμήμα του σταθμού που προορίζεται για τη στάθμευση των οχημάτων. Ο χώρος στάθμευσης αποτελείται από:
α. «Θέσεις Στάθμευσης», ευκρινώς οριοθετημένα τμήματα του οικοπέδου, γηπέδου ή κτιρίου που προορίζονται για τη στάθμευση των οχημάτων. Ανά πέντε θέσεις στάθμευσης υφίσταται και νησίδα προσπέλασης,
β. «Λωρίδες Κυκλοφορίας», κατάλληλα διαμορφωμένες, εντός του σταθμού, λωρίδες και χώροι ελιγμών των οχημάτων για την πρόσβαση στις θέσεις στάθμευσης.
γ. «Νησίδα Προσπέλασης», η νησίδα που προορίζεται για την εγκατάσταση βοηθητικού εξοπλισμού των θέσεων στάθμευσης. Κατ' ελάχιστο φέρει κάδο απορριμμάτων και υδραυλική εγκατάσταση παροχής νερού.
3. «Χώρος Αναμονής», το τμήμα του σταθμού που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την προσωρινή διευθέτηση και αναμονή των εισερχόμενων και εξερχόμενων προς και από τον σταθμό οχημάτων, ο οποίος δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται για τη στάθμευση οχημάτων.
4. «Χώρος Αναστροφής», το τμήμα του σταθμού που χρησιμοποιείται για την αναστροφή των οχημάτων.
5. «Ωφέλιμη Επιφάνεια», η επιφάνεια του χώρου στάθμευσης που αποτελείται από την επιφάνεια των θέσεων στάθμευσης και την επιφάνεια των λωρίδων κυκλοφορίας του σταθμού, υπολογίζεται δε ως το άθροισμα των εμβαδών αυτών.
6. «Βοηθητικές Εγκαταστάσεις», το σύνολο των ελάχιστων κατασκευών, κτιρίων, διαμορφώσεων και εγκαταστάσεων, συμπεριλαμβανομένου και του χώρου στάθμευσης για χρήση από το προσωπικό του σταθμού, που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία του σταθμού.
7. «Συμπληρωματικές Εγκαταστάσεις», οι λοιπές εγκαταστάσεις που δεν συνδέονται άμεσα με τη στάθμευση των οχημάτων και αποσκοπούν στην παροχή επιπρόσθετων υπηρεσιών προς τους οδηγούς των οχημάτων, τα οχήματα ή τρίτους.
8. «Ακτινική Απόσταση», η απόσταση μετρούμενη ακτινικά και επί οριζοντίου επιπέδου προβολής των ορίων του οικοπέδου ή γηπέδου του σταθμού από άλλα κτίρια, περιγράμματα αρχαιολογικών χώρων και σημεία όπως ορίζονται στο άρθρο 4 της παρούσας.
9. «Εκμεταλλευτής του σταθμού», το φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου εκδίδεται η βεβαίωση νόμιμης λειτουργίας του σταθμού. Οι υπάλληλοι (με εξαρτημένη σχέση εργασίας) του σταθμού πρέπει να κατέχουν άδεια οδήγησης αντίστοιχης κατηγορίας με τα εξυπηρετούμενα οχήματα.
Άρθρο 3
Κατηγορίες Σταθμών
Οι σταθμοί ταξινομούνται ανάλογα:
α) Με την ωφέλιμη επιφάνεια του χώρου στάθμευσης σε:
1. Μικρού μεγέθους, με εμβαδόν ωφέλιμης επιφάνειας μικρότερο ή ίσο των 1.000 m2.
2. Μεσαίου μεγέθους, με εμβαδόν ωφέλιμης επιφάνειας μεγαλύτερο από 1.000 m2 και μικρότερο ή ίσο των 3.500 m2.
3. Μεγάλου μεγέθους, με εμβαδόν ωφέλιμης επιφάνειας χώρου στάθμευσης μεγαλύτερο από 3.500 m2.
β) Με τη διαμόρφωση τους σε:
1. Στεγασμένους.
2. Υπαίθριους.
Άρθρο 4
Θέση
1. Η χωροθέτηση των σταθμών της παρούσας απόφασης είναι αποδεκτή στις περιοχές που επιτρέπεται η χρήση «Στάθμευση (κτίρια γήπεδα) αυτοκινήτων, χωρίς περιορισμό είδους και βάρους, σκαφών και τουριστικών λεωφορείων» σύμφωνα με το π.δ. 59/2018 (Α' 114) όπως ισχύει.
2. Ειδικά για τους σταθμούς μέσου και μεγάλου μεγέθους, απαγορεύεται η ίδρυση και λειτουργία τους:
α. Σε ακτινική απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων (m) από νοσοκομείο ή κλινική.
β. Σε ακτινική απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων (m) από τα όρια του οικοπέδου ή γηπέδου αποθηκών εύφλεκτων ή εκρηκτικών υλών.
γ. Σε ακτινική απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων (m) από το περίγραμμα ορατών αρχαιολογικών χώρων ή κηρυγμένων μνημείων, τηρουμένων και των διατάξεων περί προστασίας των αρχαιολογικών χώρων.
δ. Σε ακτινική απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων (m) από σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή από ενοριακούς Ναούς.
ε. Όταν το πλησιέστερο σημείο της εισόδου εξόδου του σταθμού είναι σε απόσταση μικρότερη των 40 μέτρων (m) από φωτεινούς σηματοδότες και οδικούς κόμβους.
στ. Όταν δεν εξασφαλίζονται, πριν από το σταθμό, λόγω της οριζοντιογραφίας ή και της μηκοτομής της οδού ή λόγω πλευρικών εμποδίων, τα μήκη ορατότητας που περιλαμβάνονται στον πίνακα του άρθρου 4 του π.δ. 118/2006 (Α' 119).
3. Οι συμπληρωματικές εγκαταστάσεις δεν εντάσσονται στους παραπάνω περιορισμούς, αλλά οφείλουν να πληρούν τις αποστάσεις ασφαλείας και εν γένει τις ειδικότερες κατά περίπτωση διατάξεις λειτουργίας, στις οποίες υπάγονται νομοθετικά.
Άρθρο 5
Κυκλοφοριακή σύνδεση χώρος αναμονής
1. Για σταθμούς εκτός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως, η κυκλοφοριακή σύνδεση με Εθνικές ή Επαρχιακές οδούς κατασκευάζεται σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις του β.δ. 465/1970 (Α' 150) όπως ισχύει.
Επιπρόσθετα είναι αποδεκτή η εφαρμογή, κατά περίπτωση, της παρ. 6, του άρθρου 5, του ν. 3897/2010 (Α' 208).
2. Για σταθμούς εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή εντός ορίων οικισμών προ-υφισταμένων του έτους 1923 ή οριοθετημένων, η κυκλοφοριακή σύνδεση διαμορφώνεται:
α. είτε με την κατασκευή ενιαίας εισόδου-εξόδου οχημάτων, ελάχιστου πλάτους 8 m,
β. είτε με την κατασκευή χωριστής εισόδου και εξόδου οχημάτων, ελάχιστου πλάτους 6 m η κάθε μία.
3. Η είσοδος και η έξοδος του σταθμού φέρει κατάλληλη οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής διέλευση των πεζών, και η οδική ασφάλεια κατά την είσοδο και έξοδο των οχημάτων προς και από τον σταθμό. Σε περιοχές στις οποίες δεν προβλέπεται πεζοδρόμιο, τούτο κατασκευάζεται με ελάχιστο πλάτος 2 m είτε εξωτερικά του ορίου του γηπέδου, αν υφίσταται ικανό για την κυκλοφορία πλάτος της οδού, αλλιώς το πεζοδρόμιο κατασκευάζεται εσωτερικά του ορίου, σε βάρος του γηπέδου. Κατά τη διαμόρφωση των πεζοδρομίων και των νησίδων πρέπει απαραίτητα να προβλέπεται η δημιουργία κεκλιμένου επιπέδου τύπου σκάφης, κλίσης 5% μεταξύ πεζοδρομίων ή νησίδων και οδοστρώματος για τη διακίνηση εμποδιζόμενων ατόμων, καθώς και ειδικοί διάδρομοι "οδηγοί τυφλών", που θα συνεχίζονται σε όλους τους χώρους του Σταθμού που κυκλοφορεί κοινό, για την εξυπηρέτηση των ατόμων με προβλήματα στην όραση.
4. Για όλους τους σταθμούς απαιτείται επαρκής ηλεκτροφωτισμός της εισόδου-εξόδου των οχημάτων, για τις εκτός σχεδίου συνδέσεις σύμφωνα με τα ισχύοντα στο π.δ. 118/2006 (Α' 119), ώστε να γίνονται εύκολα αντιληπτοί οι διερχόμενοι πεζοί και γενικά να παρέχεται επαρκής οδική ασφάλεια κατά την είσοδο και έξοδο των οχημάτων προς και από τον σταθμό. Ο ηλεκτροφωτισμός της εισόδου-εξόδου του σταθμού πρέπει να επιτυγχάνεται με κατάλληλη διάταξη των φωτιστικών ιστών και των φωτιστικών σωμάτων, ώστε να μην προκαλείται θάμβωση των οδηγών των οχημάτων που διέρχονται στην οδό και γενικά να μην προκαλείται ενόχληση ούτε στην κυκλοφορία των οχημάτων στις παρακείμενες του σταθμού δημόσιες οδούς, ούτε στις παρακείμενες ιδιοκτησίες.
5. Οι κυκλοφοριακές συνδέσεις του σταθμού με τις δημόσιες οδούς κυκλοφορίας οχημάτων και ο χώρος αναμονής δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας μεταξύ των διαφόρων θέσεων στάθμευσης του σταθμού, ούτε για τον ελιγμό των οχημάτων. Η ρύθμιση κυκλοφορίας και οι ελιγμοί πραγματοποιούνται αποκλειστικά στις λωρίδες κυκλοφορίας και στις θέσεις στάθμευσης. Απαγορεύεται η οπισθοπορεία ως κίνηση για την είσοδο ή την έξοδο οχήματος από τον σταθμό.
6. Για σταθμούς μικρού μεγέθους (χωρίς συσκευές ελέγχου με μπάρες) ο χώρος αναμονής πρέπει να επαρκεί για την αναμονή δύο (2) τουλάχιστον οχημάτων σε σειρά ή παράλληλα και αποτελείται από μια (1) θέση διαστάσεων 3 x 12 m και μια (1) θέση διαστάσεων 3 x 16 m ή δυο (2) θέσεις διαστάσεων 3 x 12 m αντίστοιχα.
7. Για τους σταθμούς μέσου και μεγάλου μεγέθους προβλέπεται για ελεύθερη πρόσβαση (χωρίς συσκευές ελέγχου με μπάρες) κατ' ελάχιστο μια (1) θέση αναμονής διαστάσεων 3 x 16 m και μια (1) θέση αναμονής διαστάσεων 3 χ 21 m σε παράλληλη διάταξη, ή δυο (2) τουλάχιστον θέσεις αναμονής διαστάσεων 3x16 m σε σειρά, ανά 40 θέσεις στάθμευσης.
8. Αν η είσοδος στο σταθμό ελέγχεται από συσκευές με μπάρες ο χώρος αναμονής υπολογίζεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, αλλά ανά τριάντα (30) θέσεις στάθμευσης. Οι μπάρες εισόδου πρέπει να τοποθετούνται ακριβώς μετά το χώρο αναμονής και σε καμία περίπτωση επί της εισόδου.
Άρθρο 6
Θέσεις Στάθμευσης
1. Οι ενδεικτικές διαστάσεις των θέσεων στάθμευσης δίδονται στο Παράρτημα II της παρούσας. Για τον σχεδιασμό των θέσεων στάθμευσης διακρίνονται οι εξής περιπτώσεις:
α. Ενιαία (μοναδική) πρόσβαση, όταν η ίδια πλευρά της θέσης στάθμευσης χρησιμοποιείται για την είσοδο και έξοδο του οχήματος στη θέση στάθμευσης, οπότε μόνο μία λωρίδα κυκλοφορίας εξυπηρετεί τη θέση στάθμευσης.
β. Αμφίπλευρη πρόσβαση όταν η μία πλευρά της θέσης στάθμευσης χρησιμοποιείται για την είσοδο του οχήματος στη θέση και η απέναντι πλευρά για την έξοδο του οχήματος από αυτήν, οπότε μία λωρίδα κυκλοφορίας εξυπηρετεί την είσοδο του οχήματος στη θέση στάθμευσης και μία άλλη λωρίδα κυκλοφορίας εξυπηρετεί την έξοδο του οχήματος από αυτή.
2. Η επιφάνεια των θέσεων στάθμευσης πρέπει να είναι επίπεδη και η κλίση της δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερη από τέσσερα τις εκατό (4 %). Οι διαστάσεις της θέσης στάθμευσης πρέπει να επαρκούν για τη στάθμευση των οχημάτων για τα οποία προορίζονται. Ειδικότερα:
α. Το ελάχιστο πλάτος κάθε θέσης στάθμευσης δεν πρέπει να είναι μικρότερο από 3,5 m.
β. Το ελάχιστο μήκος κάθε θέσης στάθμευσης πρέπει να είναι μεγαλύτερο κατά ένα 1 m τουλάχιστον από το μήκος του τύπου οχήματος για το οποίο προορίζεται.
γ. Για θέσεις στάθμευσης παράλληλες στον διάδρομο κυκλοφορίας, κατά τον υπολογισμό του αναγκαίου μήκους της θέσης πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το πρόσθετο μήκος που απαιτείται για την πρόσβαση και αποχώρηση του οχήματος χωρίς την ανάγκη ελιγμών.
3. Για τον ελιγμό των οχημάτων προς και από τις θέσεις στάθμευσης χρησιμοποιούνται οι λωρίδες κυκλοφορίας. Η λωρίδα κυκλοφορίας δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για τη στάθμευση των οχημάτων. Επιτρέπεται να χρησιμοποιείται μόνο για την προσωρινή στάση αναμονή των οχημάτων, εξαιτίας πραγματοποιούμενου ελιγμού από άλλο όχημα.
4. Το πλάτος της λωρίδας κυκλοφορίας πρέπει να είναι ικανού μεγέθους, ώστε να υπάρχει επαρκής ελεύθερος χώρος έμπροσθεν ή όπισθεν κάθε θέσης στάθμευσης για την είσοδο ή έξοδο των οχημάτων. Ο απαιτούμενος ελεύθερος χώρος πρόσβασης στη θέση στάθμευσης εξαρτάται από το μήκος του προς στάθμευση οχήματος, τον τύπο των παρακείμενων θέσεων στάθμευσης, τη γωνία κλίσης της θέσης στάθμευσης σε σχέση με τη λωρίδα κυκλοφορίας και το πλάτος της θέσης στάθμευσης. Ενδεικτικές τιμές του πλάτους της λωρίδας κυκλοφορίας για διάφορους τύπους στάθμευσης δίδονται στο Παράρτημα II της παρούσας.
5. Τα όρια κάθε θέσης στάθμευσης πρέπει:
α. να σημαίνονται ευκρινώς με χρώμα ή άλλο ευδιάκριτο υλικό, ή
β. να ορίζονται με κατάλληλη κατασκευή (π.χ. κυβόλιθοι, έγχρωμα προκατασκευασμένα δομικά υλικά κ.ά.).
6. Οι αναγκαίες για το προσωπικό του σταθμού θέσεις στάθμευσης καθορίζονται με βάση τις πολεοδομικές απαιτήσεις μόνο για τις κτιριακές εγκαταστάσεις που στεγάζουν γραφεία, αποθήκες, εστιατόρια, αναψυκτήρια, πλυντήρια, πρατήρια καυσίμων, συνεργεία κλπ. Οι θέσεις αυτές χωροθετούνται σε ανεξάρτητο του σταθμού χώρο (εντός του οικοπέδου), ο οποίος δεν υπολογίζεται στην ωφέλιμη επιφάνεια του σταθμού, σημαίνονται κατάλληλα και μελετώνται βάση των αντιστοίχων για τις θέσεις αυτές πολεοδομικών διατάξεων.
7. Στην περίπτωση που υφίσταται θέση στάθμευσης για οχήματα που μεταφέρουν επικίνδυνα εμπορεύματα
που εμπίπτουν στη Συμφωνία ADR έχει εφαρμογή η παρ.
8.4 της εν λόγω συμφωνίας.
8. Οι ενδεικτικές διαστάσεις των οχημάτων που λαμβάνονται υπόψη για τους σκοπούς της παρούσας είναι οι εξής:
Όχημα | Διαστάσεις (m) | |
Μήκος | Πλάτος | |
Αυτοκινούμενο όχημα με δυο άξονες | 12,00/13,50 | 2,55 |
Αυτοκινούμενο όχημα με τρεις ή περισσότερους άξονες | 15,00 | 2,55 |
Αρθρωτό Λεωφορείο/ Λεωφορείο + ρυμουλκούμενο |
18,75 | 2,55 |
Φορτηγό/ Λεωφορείο | 12,00 | 2,55 |
Αυτοκινούμενο Τροχόσπιτο/ Ρυμουλκούμενο Τροχόσπιτο |
12,00/6,00 | 2,55 |
Αρθρωτό όχημα | 16,50 | 2,55 |
Οδικός συρμός | 18,75 | 2,55 |
Πίνακας 1. Τύποι οχημάτων και ενδεικτικές διαστάσεις
Άρθρο 7
Λωρίδες κυκλοφορίας
Το ελάχιστο πλάτος των λωρίδων κυκλοφορίας στην περίπτωση λωρίδας μονής κατεύθυνσης είναι 5 m και στην περίπτωση λωρίδας διπλής κατεύθυνσης 7 m. Οι εξωτερικές ακτίνες στροφής των λωρίδων κυκλοφορίας εξαρτώνται από την εν γένει διαμόρφωση της στροφής και τον τύπο των κυκλοφορούντων οχημάτων, αλλά σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι μεγαλύτερες ή ίσες των 10 m.
Άρθρο 8
Κτίριο χωροταξία σταθμού
1. Η συνολική γενική διάταξη του σταθμού (κτίρια, προσπελάσεις πεζών, θέσεις στάθμευσης, λωρίδες κυκλοφορίας, εγκαταστάσεις κ.λπ.), διαμορφώνεται με κύρια κριτήρια:
α. την εκπλήρωση των βασικών λειτουργιών του σταθμού με ορθολογικό τρόπο,
β. την ανάγκη τυχόν μελλοντικών επεκτάσεων είτε σε κτίρια είτε σε θέσεις στάθμευσης, και
γ. τη δυνατότητα εναρμόνισης νέων τεχνολογιών.
2. Εντός του σταθμού προβλέπεται γραφείο επιφάνειας τουλάχιστον 10 m2, αποθήκη τουλάχιστον 20 m2, χώροι υγιεινής και εγκαταστάσεις για την πρόσβαση ΑμεΑ σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
3. Το ελεύθερο ύψος διέλευσης των οχημάτων κάτω από δοκούς, στέγαστρα, τυχόν πύλες εισόδου-εξόδου, δικτυώματα ανάρτησης πινακίδων και γενικά κάτω από κάθε καθ' ύψος εμπόδιο πρέπει να είναι τουλάχιστον 5 m. Σε κάθε περίπτωση το ύψος πρέπει να επαρκεί για τον τύπο των οχημάτων που εισέρχονται στο σταθμό.
4. Ο σταθμός αποτελεί χωροταξικά μία ενιαία ενότητα με ευδιάκριτα όρια. Τα όρια αυτά διαμορφώνονται με κατάλληλη περίφραξη, κιγκλιδώματα, τοιχία ή τοίχους, δενδροφυτεύσεις ή άλλα τεχνητά διαχωριστικά και ευκρινή σημεία εισόδου εξόδου των οχημάτων προς τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις του σταθμού, ώστε να τηρούνται τα προβλεπόμενα όρια θορύβου και μέτρα πυροπροστασίας.
5. Η επιφάνεια του χώρου στάθμευσης, των χώρων εισόδου και εξόδου, των κυκλοφοριακών συνδέσεων, και των χώρων αναμονής και αναστροφής, έχει κατάλληλη επίστρωση και διαθέτει κατάλληλες στρώσεις βάσης και υπόβασης, ανθεκτικές στα φορτία που ασκούνται από τα κινούμενα οχήματα.
6. Στη βάση κάθε τοίχου, τοιχίου ή περίφραξης που συνορεύει με λωρίδα κυκλοφορίας ή με θέση στάθμευσης παρεμβάλλεται εντός του σταθμού πεζοδρόμιο πλάτους τουλάχιστον 1 m και ύψους μεγαλύτερου ή ίσου των 0,15 m. Τα πεζοδρόμια επιστρώνονται με κατάλληλα υλικά και διαμορφώνονται με κατάλληλο τρόπο, ώστε αφενός να διασφαλίζεται η αυτόνομη και ασφαλής μετακίνηση όλων των χρηστών προς και από τις εισόδους εξόδους πεζών του χώρου στάθμευσης και αφετέρου να διευκολύνεται η απορροή των υδάτων.
7. Τα επίπεδα των στεγασμένων χώρων στάθμευσης πρέπει να έχουν ελάχιστη κλίση 1:200 (0,5%) έτσι ώστε να υφίστανται οι ελάχιστες απαιτήσεις αποστράγγισης αυτών. Οι κλίσεις αυτές πρέπει να οδηγούν σε κατάλληλα κανάλια/φρεάτια απορροής.
8. Οι κλίσεις των διαδρόμων κίνησης και ραμπών πρέπει να πληρούν τα κάτωθι:
α. Ευθύγραμμες ράμπες, κλίση 1:15
β. Κυκλικές ράμπες, κλίση 1:20.
γ. Αλλαγή κλίσεων. Για την αποφυγή επαφής του κάτω μέρους του οχήματος, ή του εμπρόσθιου ή οπίσθιου προβόλου αυτού με την επιφάνεια του οδοστρώματος, οι αλλαγές κλίσης του οδοστρώματος ανάλογα με τον τύπο του οχήματος, δύνανται να χρήζουν εισαγωγής κλίσης μετάβασης, όπως αποτυπώνεται στο Σχήμα 1.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΕΙΚΟΝΑ ΜΕ ΣΧΗΜΑ
9. Τα σημεία σύνδεσης του σταθμού με τις οδούς και τα σημεία ελέγχου πρόσβασης πρέπει να πληρούν τα κάτωθι:
α. Η μέγιστη επιτρεπόμενη κλίση του τμήματος μεταξύ κρασπεδικής γραμμής (ορίου του δρόμου) και της ρυμοτομικής γραμμής ή του ορίου του οικοπέδου του σταθμού έμπροσθεν του διαδρόμου πρόσβασης αυτού, δεν μπορεί να ξεπερνά το 1:40 (2,5%). β. Στους χώρους αναμονής οχημάτων η μέγιστη επιτρεπόμενη κλίση είναι 1:10 (10%) για το απαιτούμενο μήκος διαδρόμου αναμονής. γ. Στα σημεία ελέγχου οχημάτων η μέγιστη κλίση είναι 1:20 (5% max) για τουλάχιστον 6 m πριν το σημείο ελέγχου.
10. Οι σταθμοί κατά μήκος του κεντρικού Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών εντός της ελληνικής επικράτειας, όπως αυτό ορίζεται από τον κανονισμό 1315/2013 της ΕΕ, υποχρεούνται να κατατάσσονται σε κατηγορίες σχετικά με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών καθώς και το επίπεδο παρεχόμενης ασφάλειας. Η κατάταξη γίνεται βάσει των οδηγιών του σχετικού εγχειριδίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "Handbook for Labelling" το οποίο είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/ files/modes/road/parking/doc/handbook_for_labelling. pdf). Η κατηγορία του σταθμού, τα στοιχεία του και όποια άλλη πληροφορία είναι απαραίτητη, αναρτάται τουλάχιστον σε μια διαδικτυακή βάση αναζήτησης Ευρωπαϊκών επιχειρήσεων σταθμών αυτοκινήτων.
Άρθρο 9
Εγκαταστάσεις Η/Μ ύδρευση αποχέτευση
1. Ο σταθμός διαθέτει κατάλληλη εγκατάσταση ηλεκτροφωτισμού. Ο ηλεκτροφωτισμός, ο οποίος προκύπτει από την υλοποίηση της σχετικής μελέτης, εξασφαλίζει ομοιομορφία φωτισμού και προσαρμογή αυτής, από περιοχή σε περιοχή. Το επίπεδο έντασης φωτισμού των χώρων του σταθμού καθώς και των κυκλοφοριακών συνδέσεων, προσδιορίζεται σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ12464-2. Τα φωτιστικά σώματα σχεδιάζονται, τοποθετούνται και λειτουργούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην προκαλούν ενόχληση στην κυκλοφορία των οχημάτων των παρακειμένων οδών ή στις γειτνιάζουσες ιδιοκτησίες.
2. Ο σταθμός διαθέτει επαρκές και κατάλληλα διαμορφωμένο δίκτυο σωληνώσεων με το οποίο πραγματοποιείται η υδροδότηση αυτού.
3. Ο σταθμός διαθέτει κατάλληλο δίκτυο απορροής όμβριων υδάτων. Κάθε εξοπλισμός, όπως σχάρες συλλογής υδάτων, που εγκαθίσταται στην επιφάνεια του χώρου στάθμευσης είναι βαρέως τύπου ώστε να αντέχει στα ασκούμενα από τα οχήματα φορτία.
4. Στο σταθμό υπάρχει κατάλληλο αποχετευτικό σύστημα ικανό για την απορροή των ακαθάρτων στο δημοτικό αποχετευτικό δίκτυο ή σε απολύτως στεγανό βόθρο. Σε αυτό, εκτός των συνήθων λυμάτων των κτιριακών εγκαταστάσεων (χώροι υγιεινής) και εφόσον συνυπάρχουν στο σταθμό πρόσθετες συμπληρωματικές εγκαταστάσεις, όπως πλυντήρια-λιπαντήρια, συνεργεία κ.λπ, υπάρχει πρόβλεψη για τη διάθεση των λυμάτων αυτών, καθώς και εγκαταστάσεων επεξεργασίας των αποβλήτων τους (βορβοροσυλλέκτες, ελαιολασποσυλλέκτες κ.λπ.) σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία διάθεσης των αποβλήτων, τις Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις, ή τους Περιβαλλοντικούς Όρους.
5. Υπόγειοι χώροι στάθμευσης και γενικότερα χώροι στάθμευσης, οι οποίοι δεν εξαερίζονται με φυσικό τρόπο φέρουν σύστημα ελέγχου της συγκέντρωσης μονοξείδιου του άνθρακα στον αέρα, σύμφωνα με την Απόφαση με αρ. πρωτ. οικ. 40589/2138/25-6-2004 (Β' 1102), και έχουν κατάλληλο σύστημα εξαερισμού του χώρου που επιτρέπει ανανέωση του αέρα πραγματοποιώντας τουλάχιστον τέσσερις (4) εναλλαγές ανά ώρα.
6. Λαμβάνεται ειδική μέριμνα για την έγκαιρη προειδοποίηση και άμεση αντιμετώπιση τυχόν διαρροής υγραερίου (LPG) ή πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) από σταθμευμένα οχήματα στο σταθμό, ειδικά στους υπόγειους και κλειστούς χώρους αυτού. Οι ενέργειες και τα μέτρα που λαμβάνονται είναι κατά περίπτωση και προκύπτουν από την εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου του τεχνικού ασφαλείας. Εκπονείται υποχρεωτικά μελέτη ανίχνευσης διαρροών LPG και CNG και οι συσκευές ανίχνευσης εγκαθίστανται σε θέσεις που υποδεικνύονται στη μελέτη. Η πιστοποίηση των συσκευών γίνεται σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα και Κανονισμούς.
7. Οι σταθμοί εμπίπτουν από πλευράς πυροπροστασίας στο άρθρο 11 του κεφαλαίου Β του π.δ. 41/2018 «Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων» (Α' 80).
Άρθρο 10
Προδιαγραφές μελέτης σήμανσης
1. Οριζόντια σήμανση. Σημειώνονται στο δάπεδο τα όρια κάθε θέσης στάθμευσης, με ανεξίτηλο ειδικό χρώμα σήμανσης οδοστρωμάτων, λευκής ή κίτρινης απόχρωσης, πλάτους 80-100 mm. Με ευμεγέθη βέλη (μήκος 3 m για βέλη ευθείας πορείας ή στροφής και 3,75 m για βέλη συνδυασμένης πορείας), καθορίζονται οι κατευθύνσεις κυκλοφορίας σε όλες τις λωρίδες κυκλοφορίας και στα σημεία διασταύρωσης αυτών ή με τις ράμπες. Με το ίδιο χρώμα καθορίζονται τα σημεία υποχρεωτικής διακοπής πορείας (STOP) των οχημάτων και η αρίθμηση των θέσεων στάθμευσης, στο σημείο επαφής του ορίου της με τον διάδρομο (πάνω στο δάπεδο). Σημαίνονται με κατάλληλες αναγραφές οι ειδικές θέσεις στάθμευσης π.χ. ΑμεΑ κ.λπ. Τα χρησιμοποιούμενα υλικά είναι σύμφωνα με τις απαιτήσεις των χρωμάτων διαγράμμισης οδών των ισχυουσών Πρότυπων Τεχνικών Προδιαγραφών.
2. Κατακόρυφη σήμανση. Σε κάθε όροφο τοποθετούνται πινακίδες, στις οποίες αναγράφεται ο αριθμός του ορόφου (1, 2, κλπ.) με διαφορετικό χρώμα σήμανσης στοιχείων για κάθε επίπεδο, σε τοίχους ή υποστυλώματα, σε κατάλληλες θέσεις (αρχή και τέλος κάθε ράμπας αλλά και ενδιάμεσα, στους διαδρόμους), με στοιχεία μεγέθους 70 cm, σε μέσο ύψος 1,20 m από το δάπεδο.
3. Πέρα από την παραπάνω σήμανση, η κυκλοφορία στα διάφορα επίπεδα του σταθμού, ρυθμίζεται με πινακίδες των ισχυουσών προδιαγραφών για την οδική σήμανση, (π.χ. απαγορεύσεις εισόδων, υποχρεωτικές πορείες, υποχρεωτική διακοπή πορείας (STOP), κ.λπ.) που τοποθετούνται σε ορατά σημεία και σ' όλες τις απαραίτητες θέσεις όπως π.χ. στις διασταυρώσεις λωρίδων κυκλοφορίας μεταξύ τους ή με ράμπες.
4. Σε εμφανή σημεία, τοποθετούνται πινακίδες με ενδείξεις και πληροφορίες για την έξοδο, κάθοδο ή άνοδο οχημάτων. Τα στοιχεία των πινακίδων είναι τύπου HELVETICA, μαύρα ύψους 15 cm. Σε κάθε όροφο αναρτάται πινακίδα που δείχνει την κάτοψη και τις θέσεις στάθμευσης οχημάτων.
5. Σε κατάλληλες θέσεις, μέσα κι έξω από το σταθμό, υπάρχουν πινακίδες, αναγνώσιμες από αρκετή απόσταση, με πληροφορίες για το είδος, το ύψος και βάρος των επιτρεπόμενων να εισέλθουν στο σταθμό οχημάτων, τον τρόπο λειτουργίας του σταθμού και των ειδικών χώρων στάθμευσης όπως π.χ. μονίμων πελατών, ΑμεΑ, αυτοκινήτων προοριζόμενων για πλύση, τις ώρες λειτουργίας του σταθμού, οδηγίες σε περίπτωση πυρκαγιάς ή άλλης έκτακτης ανάγκης κ.λπ. Στην είσοδο του σταθμού και σε σημείο εμφανές από την οδό προσπέλασης, υπάρχει φωτεινή ένδειξη πληρότητας του σταθμού, κατευθυντήριες και πληροφοριακές πινακίδες για τα τέλη και τον τρόπο είσπραξης αυτών.
6. Σήμανση για τους πεζούς. Σε όλα τα κλιμακοστάσια και σε όλες τις ορατές από τον λοιπό χώρο του σταθμού πλευρές τους, υπάρχουν πινακίδες με ένδειξη εξόδου για τους πεζούς, σαφώς διαφοροποιημένες σε χρώμα, μέγεθος και σχήμα από αυτές της ένδειξης εξόδου για τα οχήματα. Ανάλογες πινακίδες για την έξοδο των πεζών τοποθετούνται και σε ενδιάμεσα μεταξύ των κλιμακοστασίων σημεία του σταθμού, π.χ. υποστυλώματα.
7. Σημαίνεται κατάλληλα η όλη κυκλοφοριακή διαμόρφωση, με τη χρήση πινακίδων (προτεραιότητας, ορίου ταχύτητας, υποχρεωτικής πορείας των οχημάτων, κ.λπ.) καθώς και με σημάνσεις και βέλη επί του οδοστρώματος. Με ευδιάκριτο επίσης τρόπο, σημαίνεται η πορεία εξόδου των οχημάτων από τον χώρο στάθμευσης.
8. Οι διάδρομοι κίνησης των πεζών σχεδιάζονται και σημαίνονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμοι καινά διαφοροποιούνται από τις σημάνσεις που αφορούν τα οχήματα. Η σήμανση επιτρέπει την αυτόνομη και εύρυθμη μετακίνηση των πεζών από το χώρο στάθμευσης προς την έξοδο. Τα σημεία εισόδου-εξόδου των πεζών από το περίγραμμα του σταθμού προς την οδό είναι διαφορετικά από τις πύλες εισόδου-εξόδου των οχημάτων. Όταν οι διάδρομοι κίνησης των πεζών διασταυρώνονται με λωρίδες κυκλοφορίας οχημάτων, διαγραμμίζονται κατάλληλα. Σε κάθε περίπτωση, η σήμανση του χώρου στάθμευσης διασφαλίζει την προτεραιότητα κίνησης των πεζών. Για το σκοπό αυτό προβλέπονται σε κατάλληλες θέσεις πεζοδρόμια πλάτους τουλάχιστον 1 m για την ασφαλή κίνηση των πεζών. Τα κράσπεδα των πεζοδρομίων σημαίνονται με έντονο χρώμα (π.χ. 1 m κίτρινο ακολούθως 1 m μαύρο κ.ο.κ.) ώστε να δημιουργείται αντίθεση με τις παρακείμενες επιφάνειες.
Άρθρο 11
Συμπληρωματικές Εγκαταστάσεις του Σταθμού
Εντός του σταθμού είναι επιτρεπτή η ύπαρξη ιδιαίτερου χώρου για την πλύση ή τη λίπανση ή τον ανεφοδιασμό με καύσιμα των οχημάτων σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της ισχύουσας νομοθεσίας. Η κάθε εγκατάσταση ελέγχεται και αδειοδοτείται από την αρμόδια για το σκοπό αυτό υπηρεσία.
Εντός του σταθμού είναι επιτρεπτή η ύπαρξη και άλλων συμπληρωματικών εγκαταστάσεων, εφόσον εξασφαλίζεται γι' αυτές ο σχετικός χώρος, οι απαιτήσεις και οι προδιαγραφές της νομοθεσίας που αφορούν τις εγκαταστάσεις αυτές και δεν επηρεάζεται η εύρυθμη λειτουργία του σταθμού. Κάθε συμπληρωματική εγκατάσταση βρίσκεται σε ξεχωριστό χώρο και αποτελεί μία ενιαία ενότητα χωροταξικά, ανεξάρτητη του χώρου στάθμευσης, αλλά και κάθε άλλης συμπληρωματικής εγκατάστασης. Τα όρια της εγκατάστασης σημαίνονται ευκρινώς και συνίσταται η χρήση περίφραξης, κιγκλιδωμάτων, τοιχίων ή τοίχων, δενδροφυτεύσεων ή άλλων τεχνητών διαχωριστικών και ευκρινών σημείων εισόδου εξόδου των οχημάτων προς τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις του σταθμού. Σε κάθε περίπτωση τηρείται η κείμενη νομοθεσία για τις κατά περίπτωση συμπληρωματικές εγκαταστάσεις. Η επιφάνεια της συμπληρωματικής εγκατάστασης δεν περιλαμβάνεται στην ωφέλιμη επιφάνεια του σταθμού.
Για την πρόσβαση των οχημάτων στις συμπληρωματικές εγκαταστάσεις χρησιμοποιούνται οι κυκλοφοριακές συνδέσεις και οι λωρίδες κυκλοφορίας του χώρου στάθμευσης.
Άρθρο 12
Δικαιολογητικά και διαδικασία έκδοσης βεβαίωσης νόμιμης λειτουργίας
1. Η αίτηση αναγγελίας έναρξης λειτουργίας υποβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο, μαζί με τα δικαιολογητικά που αναφέρονται στην παράγραφο 2, με σκοπό τη χορήγηση της Βεβαίωσης Νόμιμης Λειτουργίας Σταθμού, από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας. Από τα δικαιολογητικά της παραγράφου 2, υποβάλλονται σε δύο (2) αντίτυπα και ηλεκτρονικά όλα τα σχεδιαγράμματα και οι τεχνικές εκθέσεις (ένα από τα δύο αντίτυπα φυλάσσεται στο αρχείο της αδειοδοτούσας υπηρεσίας).
Εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών, ο αρμόδιος υπάλληλος της οικείας περιφερειακής Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών, ελέγχει την πληρότητα του φακέλου των υποβληθέντων δικαιολογητικών και είτε χορηγείται στον ενδιαφερόμενο Βεβαίωση Υποβολής Αναγγελίας Έναρξης Λειτουργίας, εφόσον διαπιστωθεί ότι ο φάκελος είναι πλήρης, ή, στην περίπτωση που ο φάκελος υποβολής των δικαιολογητικών δεν είναι πλήρης, η αδειοδοτούσα υπηρεσία ενημερώνει, εγγράφως τον ενδιαφερόμενο για την έλλειψη κάποιου (ή κάποιων) εκ των προβλεπόμενων δικαιολογητικών.
2. Στη συνέχεια, η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας, εντός ενός (1) μηνός από τη χορήγηση της Βεβαίωσης Υποβολής Αναγγελίας Έναρξης Λειτουργίας, προβαίνει στον έλεγχο των δικαιολογητικών, για να διαπιστώσει αν συντρέχουν όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις δραστηριοποίησης. Εντός είκοσι (20) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία χορήγησης της Βεβαίωσης υποβολής Αναγγελίας Έναρξης Λειτουργίας της επιχείρησης, οι υπηρεσίες δύνανται να ζητήσουν από τον αιτούντα την παροχή πρόσθετων στοιχείων ή διευκρινίσεων, επί των υποβληθέντων δικαιολογητικών, με προθεσμία υποβολής τους πέντε (5) ημερολογιακών ημερών. Στην περίπτωση που μετά τον έλεγχο του υποβληθέντος φακέλου, η υπηρεσία διαπιστώσει ότι πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις, εκδίδει Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας. Η Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας ισχύει για πέντε (5) έτη.
Εάν από τον έλεγχο των δικαιολογητικών διαπιστωθεί ότι δεν συντρέχουν όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις, η υπηρεσία απαγορεύει τη λειτουργία της επιχείρησης, ενημερώνοντας εγγράφως τον ενδιαφερόμενο, γνωστοποιώντας και τους σχετικούς λόγους. Αν ο ενδιαφερόμενος υποψήφιος εκμεταλλευτής του σταθμού θεωρεί ότι απαγορεύεται η λειτουργία της επιχείρησης δραστηριότητας του, παρόλο που κατά την άποψη του έχει υποβάλλει όλα τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά, ή ότι η Διοίκηση καθυστερεί αναιτιολόγητα, δύναται να προσφύγει στην τακτική δικαιοσύνη κατά της πράξης ή της παράλειψης της διοικητικής αρχής, προς την οποία έχει υποβληθεί η αίτηση του. Η έγγραφη ενημέρωση περί απαγόρευσης λειτουργίας της επιχείρησης, πρέπει να γίνεται πριν την πάροδο τριάντα ημερολογιακών ημερών, από την ημερομηνία χορήγησης της Βεβαίωσης Υποβολής Αναγγελίας Έναρξης Λειτουργίας. Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας των τριάντα (30) ημερών, θεωρείται ότι η Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας της επιχείρησης δραστηριότητας έχει χορηγηθεί στον ενδιαφερόμενο, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 14 του ν. 3844/2010 (Α' 63). Στην περίπτωση της σιωπηρής έγκρισης, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να ζητήσει σχετική βεβαίωση από την αρμόδια για την έκδοση της πράξης διοικητική αρχή, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 10, του ν. 3230/2004 (Α' 44). Τέλος, στην περίπτωση που ο σταθμός διαθέτει συμπληρωματικές εγκαταστάσεις, για τη σύννομη λειτουργία αυτών έχει εφαρμογή κατά περίπτωση η νομοθεσία για τη λειτουργία των εγκαταστάσεων αυτών. Στην περίπτωση αυτή υποβάλλονται επιπλέον τα κατά περίπτωση δικαιολογητικά. Μαζί με την αίτηση Αναγγελίας Έναρξης Λειτουργίας υποβάλλονται τα παρακάτω:
α. Παράβολο των 58 € για το σταθμό και των 29,5 € για κάθε συμπληρωματική εγκατάσταση του σταθμού,
β. Τοπογραφικό σχεδιάγραμμα της περιοχής, σε δύο αντίγραφα, υπογεγραμμένο από τον αρμόδιο μηχανικό, κατάλληλης κλίμακας και σε ακτίνα 100 m από τα όρια του οικοπέδου ή γηπέδου, οι συντεταγμένες του οποίου είναι εξαρτημένες από το Κρατικό Δίκτυο (ΕΓΣΑ 87). Στο σχεδιάγραμμα σημειώνονται το οικόπεδο ή γήπεδο του σταθμού, οι διαστάσεις των πλευρών του, η οικοδομική γραμμή και η ρυμοτομική γραμμή μόνο για το οικόπεδο του σταθμού ή η γραμμή δόμησης και το όριο απαλλοτρίωσης μόνο για το γήπεδο, οι θέσεις των κτιρίων των βοηθητικών και των τυχόν συμπληρωματικών εγκαταστάσεων, τα πλάτη των οδών (πεζοδρομίων, οδοστρωμάτων και διαχωριστικών νησίδων), καθώς και οι κατευθύνσεις των λωρίδων κυκλοφορίας μπροστά από το σταθμό. Σημειώνονται επίσης οι υφιστάμενες χρήσεις της περιοχής του σταθμού, σε ζώνη 100 m περιμετρικά του οικοπέδου ή του γηπέδου αυτού. Επί του τοπογραφικού βεβαιώνεται ότι δεν υφίστανται ορατοί αρχαιολογικοί χώροι, το περίγραμμα των οποίων απέχει απόσταση μικρότερη των 100 m από τον σταθμό. Η λειτουργία του σταθμού δύναται να επιτραπεί και σε απόσταση μικρότερη των 100 m, υπό την προϋπόθεση χορήγησης σχετικής έγκρισης από την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Στο τοπογραφικό σχεδιάγραμμα αναγράφεται υπόμνημα του μελετητή, ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 4 της παρούσας.
γ. Υπεύθυνη Δήλωση του αιτούντος σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 1599/1986. Ειδικότερα:
αα. Στην περίπτωση που ο αιτών είναι φυσικό πρόσωπο δηλώνει υπεύθυνα ότι έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του οικοπέδου ή γηπέδου για τη λειτουργία σταθμού αυτοκινήτων βαρέων οχημάτων.
ββ. Στην περίπτωση που ο αιτών είναι νομικό πρόσωπο, ο νόμιμος εκπρόσωπος του δηλώνει υπεύθυνα ότι έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του οικοπέδου ή γηπέδου για τη λειτουργία σταθμού αυτοκινήτων βαρέων οχημάτων.
δ. Δήλωση Υπαγωγής στις Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις των υπ' αριθμ. οικ. 170613/07-10-2013 κοινές υπουργικές αποφάσεις (Β' 2505), 170078/ 07-10-2013 κοινές υπουργικές αποφάσεις (Β' 2507), 52891/30-09-2013 κοινές υπουργικές αποφάσεις (Β' 2446) ή έγκριση περιβαλλοντικών όρων από την αρμόδια υπηρεσία.
ε. Έγκριση απότμησης υποβιβασμού στάθμης πεζοδρομίου ή έγκριση κυκλοφοριακής σύνδεσης για τους εντός ή εκτός σχεδίου σταθμούς αντίστοιχα, από την αρμόδια για τη συντήρηση της οδού ή των οδών έμπροσθεν του σταθμού, υπηρεσία, συνοδευόμενη και από υπεύθυνη δήλωση ότι η εγκεκριμένη απότμηση του πεζοδρομίου ή η κυκλοφοριακή σύνδεση της εγκατάστασης υλοποιήθηκε σύμφωνα με τα εγκεκριμένα σχέδια αυτής.
στ. Αρχιτεκτονικά σχέδια σε κλίμακα 1:50 ή 1:100 ανάλογα με το μέγεθος των χώρων, σε δυο αντίτυπα και συγκεκριμένα:
αα. Κατόψεις όλων των επιπέδων των χώρων ή κτιρίων που απαρτίζουν τον σταθμό (δηλ. γραφείο, αποθήκες κτλ).
ββ. Ενδεικτικές χαρακτηριστικές τομές των ως άνω κτιρίων.
γγ. Κύριες όψεις των ως άνω κτιρίων.
δδ. Σχέδιο γενικής διάταξης όλων των κτιριακών εγκαταστάσεων του σταθμού σε κλίμακα 1:100 ή 1:200 ανάλογα με το μέγεθος του σταθμού, στο οποίο απεικονίζονται οι είσοδοι έξοδοι του σταθμού, οι διάδρομοι προσπέλασης, οι χώροι στάθμευσης, ράμπες και «σκάφες» και γενικά όλη η λειτουργική διάταξη του σταθμού.
ζ. Ηλεκτρομηχανολογικά σχέδια σε δύο αντίτυπα σε κατάλληλη κλίμακα και συγκεκριμένα:
αα. Πλήρη ηλεκτρολογικά σχέδια ισχυρών και ασθενών ρευμάτων των κτιρίων, τα οποία συνοδεύονται από πλήρη τεχνική περιγραφή και ιδιαίτερο τεύχος υπολογισμών.
ββ. Πλήρη σχέδια θέρμανσης κλιματισμού εξαερισμού των χώρων, τα οποία συνοδεύονται από πλήρη τεχνική περιγραφή και τεύχος υπολογισμών.
γγ. Πλήρη σχέδια ύδρευσης, αποχέτευσης και απορροής ομβρίων, των κτιριακών εγκαταστάσεων του σταθμού, τα οποία συνοδεύονται από πλήρη τεχνική περιγραφή και ιδιαίτερο τεύχος υπολογισμών.
δδ. Πλήρες σχέδιο ηλεκτρικών εγκαταστάσεων και ηλεκτροφωτισμού του περιβάλλοντος χώρου του σταθμού, στο οποίο περιλαμβάνονται και οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες οδεύσεως των καλωδίων, πακτώσεως των φωτιστικών ιστών επί του εδάφους και στερεώσεως των φωτιστικών σωμάτων επί των ιστών ή τοίχων, των τυχόν φρεατίων διελεύσεως και μουφών συνδέσεως, συνοδευόμενα από πλήρη τεχνική περιγραφή και ιδιαίτερο τεύχος υπολογισμών.
εε. Πλήρη σχέδια ύδρευσης, αποχέτευσης και απορροής ομβρίων του περιβάλλοντος χώρου, στα οποία απεικονίζονται τα αντίστοιχα δίκτυα και η πορεία τους, ο μετρητής της Εταιρείας Ύδρευσης, η θέση σύνδεσης του δικτύου αποχέτευσης με το δίκτυο πόλεως, οι τυχόν αναγκαίοι συλλέκτες αποβλήτων, ή οι στεγανές δεξαμενές ή και ο βιολογικός καθαρισμός. Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει το ίδιο ή συνοδεύεται από σχέδια λεπτομερειών των φρεατίων, σωληνώσεων, παροχών ύδατος και συλλεκτών αποβλήτων, καθώς και από τα απαραίτητα τεύχη υπολογισμών.
η. Σχέδια Σήμανσης, σε δύο αντίτυπα, στα οποία περιλαμβάνονται η κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση, τόσο στις εισόδους εξόδους του σταθμού, όσο και μέσα στον Σταθμό, δηλαδή βέλη πορείας οχημάτων, προειδοποιητικές πινακίδες, ηχητική σήμανση και όποιο άλλο μέσο απαιτείται για την ενημέρωση και καθοδήγηση των χρηστών, σύμφωνα με το παρόν άρθρο.
θ. Τεχνική έκθεση, σε δυο (2) αντίτυπα, η οποία αποσκοπεί στο να κατατοπίσει τον ελεγκτή της μελέτης για τη δομή του σταθμού, τον τύπο στον οποίο ανήκει, τα βασικά στοιχεία τα οποία ελήφθησαν υπόψη κατά τον σχεδιασμό του, τα βασικά κατασκευαστικά στοιχεία των κτιρίων και η οποία μνημονεύει περιληπτικά τις αντίστοιχες ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις.
ι. Ειδική έκθεση, στην περίπτωση που στον υπό ίδρυση σταθμό τοποθετηθεί εγκατάσταση αυτόματου συστήματος διαχείρισης των σταθμευμένων οχημάτων.
ια. Εάν ο σταθμός διαθέτει και άλλες συμπληρωματικές εγκαταστάσεις (π.χ. πλυντήριαλιπαντήρια), πρέπει στην τεχνική έκθεση να γίνεται μνεία και σε αυτές,
ιβ. Υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 του επιβλέποντα αρμόδιου κατά το νόμο Μηχανικό, στην οποία δηλώνεται ότι, η κατασκευή του σταθμού και οι εντός αυτού ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις έγιναν σύμφωνα με τα εγκεκριμένα σχεδιαγράμματα και τους ισχύοντες κανονισμούς και ότι κατά την εκτέλεση των εργασιών τηρήθηκαν οι όροι και οι περιορισμοί της παρούσας απόφασης.
ιγ. Πιστοποιητικό Ενεργητικής Πυροπροστασίας, από την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς, στο οποίο αναγράφεται η χρονική άδεια ισχύος του.
ιδ. Άδεια δόμησης ή κάθε άλλο στοιχείο που πιστοποιεί τη νομιμότητα του κτιρίου.
ιε. Γνωμοδότηση της αρμόδιας υπηρεσίας για τους στεγασμένους σταθμούς μεγάλου μεγέθους (ΔΟΥ ΓΓΥ για την Αττική και η οικεία Περιφέρεια για τους σταθμούς εκτός Αττικής).
ιστ. Βεβαίωση του Τμήματος Μητροπολιτικού Σχεδιασμού Αθήνας Αττικής της Διεύθυνσης Σχεδιασμού Μητροπολιτικών Αστικών και Περιαστικών Περιοχών της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος για σταθμούς μεγάλου μεγέθους που χωροθετούνται εντός του λεκανοπεδίου Αττικής.
ιη. Προϋπολογισμός σε δύο αντίτυπα, της απαιτούμενης δαπάνης για τις εν λόγω εγκαταστάσεις, υπογεγραμμένος από τον συντάκτη της μελέτης κατά νόμο υπεύθυνο διπλωματούχο ή τεχνολόγο μηχανικό και τον ενδιαφερόμενο.
3. Η Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας δύναται να ανανεωθεί μετά το πέρας της ισχύος της με την υποβολή Πιστοποιητικού Πυρασφάλειας σε ισχύ, δήλωσης υπαγωγής στις Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις από την αρμόδια κατά περίπτωση υπηρεσία, με κατάθεση παραβόλου των 58 € για τον σταθμό και των 29,5 € για κάθε συμπληρωματική εγκατάσταση, και υπεύθυνη δήλωση του εκμεταλλευτή ότι εξακολουθεί να έχει το νόμιμο δικαίωμα εκμετάλλευσης του σταθμού και ότι ουδεμία αλλαγή επήλθε στο σταθμό ή στη γύρω περιοχή σε σχέση με την προηγούμενη άδεια σε ακτινική απόσταση 100 m από το σταθμό.
4. Στην περίπτωση που έχουν υλοποιηθεί μεταβολές στην εγκατάσταση, σε σχέση με τα ήδη υποβληθέντα σχεδιαγράμματα που συνοδεύουν τη Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας, τότε υποβάλλονται πλήρη (κατά περίπτωση) δικαιολογητικά που αφορούν στις τροποποιήσεις αυτές. Μετά από έλεγχο των δικαιολογητικών, που αφορούν τις τροποποιήσεις, εφόσον διαπιστωθεί ότι πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις δραστηριοποίησης που προβλέπονται στη κείμενη νομοθεσία, χορηγείται η νέα τροποποιημένη Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας.
5. Η Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας του σταθμού, μπορεί, εφόσον διαπιστωθεί οποιαδήποτε στιγμή, ότι σταμάτησαν να υπάρχουν οι όροι και οι προϋποθέσεις, με τις οποίες χορηγήθηκε, να αφαιρεθεί προσωρινά μέχρι την αποκατάσταση των ελλείψεων ή οριστικά, με αιτιολογημένη ειδική απόφαση της Αρχής που τη χορήγησε.
6. Σε περίπτωση μεταβίβασης ή παραχώρησης του σταθμού, η Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας χορηγείται στο νέο δικαιούχο με την υποβολή Πιστοποιητικού Πυρασφάλειας στη νέα επωνυμία, με κατάθεση παραβόλου των 58 € για τον σταθμό και των 29,5 € για κάθε συμπληρωματική εγκατάσταση, υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 του νέου δικαιούχου, με την οποία δηλώνει ότι έχει το νόμιμο δικαίωμα εκμετάλλευσης του σταθμού, ότι τηρούνται όλοι οι όροι και προϋποθέσεις της ισχύουσας νομοθεσίας και ότι ουδεμία αλλαγή επήλθε στο σταθμό.
7. Ο εκμεταλλευτής του σταθμού, οφείλει να ανανεώνει το Πιστοποιητικό Πυρασφάλειας έγκαιρα και σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις.
8. Η Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας κοινοποιείται στην οικεία Υπηρεσία Δόμησης, στην οικεία Αστυνομική Αρχή καθώς και στην Πυροσβεστική Υπηρεσία της περιοχής.
Άρθρο 13
Κυρώσεις
Στους εκμεταλλευτές εγκαταστάσεων σταθμών, που λειτουργούν χωρίς άδεια, ή μετά τη λήξη της άδειας, ή μετά από προσωρινή ή οριστική αφαίρεση της, ή κατά παράβαση των όρων λειτουργίας που προβλέπονται στην παρούσα, επιβάλλεται διοικητική ποινή σφράγισης του σταθμού σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. οικ. 32279/1990/10-06-2009 (Β' 1189) απόφαση, όπως ισχύει. Επιπρόσθετα οι παραβάτες διώκονται και τιμωρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα (ν. 2465/1997, άρθρο 4 και ν. 803/1978 άρθρο 11 παρ.3 δεύτερο εδάφιο). Τέλος, αποφασίζεται η σφράγιση των εγκαταστάσεων του σταθμού εντός τριάντα (30) ημερών τηρουμένων των διαδικασιών που προβλέπονται στο άρθρο 6 του ν.2690/1999, περί προηγούμενης ακρόασης του διοικούμενου.
Άρθρο 14
Επιθεώρηση Εγκατάστασης
Οι σταθμοί υπόκεινται σε επιθεώρηση από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών για τη διαπίστωση της καλής και σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις της παρούσας λειτουργίας τους. Οι επιθεωρήσεις αυτές πραγματοποιούνται κατά την κρίση της αρμόδιας υπηρεσίας, κατ' ελάχιστο κάθε διετία.
Άρθρο 15
Μεταβατικές διατάξεις
«Σταθμοί που έχουν δραστηριοποιηθεί πριν την έναρξη ισχύος της παρούσας οφείλουν να συμμορφωθούν με τις διατάξεις αυτής έως και τις 31-12-2021.»
Το άρθρο 15 αντικαταστάθηκε ως άνω από την αριθ. 9893/21 (Β΄248).
Άρθρο 16
Παραρτήματα
Προσαρτώνται στην παρούσα και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα αυτής τα Παραρτήματα Ι και Π.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I – ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΧΩΡΟΥ ΑΝΑΣΤΡΟΦΗΣ
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΑΡΡΑΤΗΜΑ II - ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΘΕΣΕΩΝ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
Άρθρο 17
Έναρξη Ισχύος
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.