ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ΄ ΑΡΙΘ. 301 της 29.8.1996 «Αναλυτικό Πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής» (Α΄ 208).

Άρθρο 1

 

Αναλυτικό Πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής

 

Σκοπός του Πλαισίου Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής.

Σκοπός του Πλαισίου Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής (Π.Α.Π.Ε.Α.) είναι η υποστήριξη των Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΑμΕΕΑ), ώστε να προαχθούν σωματικά, νοητικά, συναισθηματικά, κοινωνικά, ηθικά και αισθητικά στο βαθμό που οι δυνατότητες τους επιτρέπουν και τελικά να ενταχθούν στο σχολικό και στο κοινωνικό περιβάλλον, μέσα σε κλίμα ισοτιμίας, ελευθερίας, ασφάλειας και σεβασμού της προσωπικότητάς τους.

 

Ειδικότεροι σκοποί του ΠΑΠΕΑ κατά περιοχές είναι οι εξής:

 

α) Σχολική ετοιμότητα:

 

Τα παιδιά

- Να αναπτύξουν την ικανότητα επικοινωνίας με τον προφορικό λόγο ή με άλλες εναλλακτικές μορφές επικοινωνίας.

- Να αναπτύξουν ψυχοκινητικές δεξιότητες.

- Να καλλιεργήσουν τις νοητικές τους δυνατότητες.

- Να οργανώσουν το συναισθηματικό τους κόσμο.

- Να αποκτήσουν ετοιμότητα για την ομαλή εισαγωγή τους στις βασικές σχολικές δεξιότητες.

 

β) Βασικές σχολικές δεξιότητες:

 

Τα παιδιά

- Να κατακτήσουν τους μηχανισμούς ανάγνωσης και γραφής.

- Να κατανοήσουν τις βασικές μαθηματικές έννοιες και πράξεις.

- Να χρησιμοποιούν τις σχολικές δεξιότητες για τη σχολική και την κοινωνική τους ένταξη.

 

γ) Κοινωνική προσαρμογή:

 

Τα παιδιά

- Να γνωρίσουν το φυσικό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον.

- Να αποδεχτούν το περιβάλλον τους και να γίνουν αποδεκτά από αυτό.

- Να φτάσουν στο ανώτερο δυνατό επίπεδο αυτονομίας.

 

δ) Δημιουργικές δραστηριότητες:

 

Τα παδιά

- Να βιώσουν τη χαρά της δημιουργίας και της αισθητικής απόλαυσης.

- Να εμπεδώσουν τις σχολικές δεξιότητες.

- Να αξιοποιούν σωστά τον ελεύθερο χρόνο.

 

ε) Προεπαγγελματική ετοιμότητα:

 

Τα παιδιά

- Να οργανώσουν την προσωπικότητά τους.

- Να συνειδητοποιήσουν τις δυνατότητες και τις αδυναμίες τους.

- Να αναπτύξουν προεπαγγελματικές δεξιότητες.

- Να προσανατολιστούν επαγγελματικά.

 

Μεθοδολογικές οδηγίες

 

Προϋπόθεση για την αποτελεσμστική εφαρμογή του ΠΑΠΕΑ είναι η τήρηση συγκεκριμένης διδακτικής διαδικασίας, η οποία περιλαμβάνει κυρίως:

α) Αξιολόγηση των παιδιών, καταγραφή και εκτίμηση των δυνατοτήτων, των δυσκολιών και των εκπαιδευτικών τους αναγκών.

β) Επιλογή των διδακτικών στόχων και σχεδιασμό των διδακτικών προγραμμάτων.

γ) χρησιμοποίηση σύγχρονων στρατηγικών, μέσων και διδακτικών μεθόδων κατά την υλοποίηση των διδακτικών προγράμματων.

δ) Αξιολόγηση και καταγραφή της προόδου των μαθητών και επανατροφοδότηση των διδακτικών προγραμμάτων.

ε) Τελική αξιολόγηση, επιλογή και προώθηση των ΑμΕΕΑ τα οποία κρίνονται ικανά να ενταχθούν στο κοινό σχολείο.