ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΚΑΙ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΈΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΥΠ΄ΑΡΙΘΜ. 153/79899/Α5 της 28.5.2019 (ΦΕΚ 1904 Β/28-5-2019-Διορθ.σφαλμ. Στο ΦΕΚ 1940 Β/29-5-19)« Πρόσβαση αποφοίτων Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) σε ποσοστά θέσεων του συνολικού αριθμού εισακτέων σε Σχολές, Τμήματα και Εισαγωγικές κατευθύνσεις Τμημάτων των Πανεπιστημίων, της ΑΣΠΑΙΤΕ, των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ), των Ανώτερων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, της Σχολής Αστυφυλάκων, της Σχολής Πυροσβεστών, της Σχολής Δοκίμων Λιμενοφυλάκων και των Σχολών της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 και εφεξής.»(Β΄1904)

Άρθρο 14

Εξέταση των υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

  1. Οι υποψήφιοι/-ες με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αναφέρονται στο ν. 3699/2008 (ΦΕΚ 199 Α') όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, εξετάζονται προφορικά ή γραπτά, κατά περίπτωση, ανάλογα με τις δυνατότητές τους. Ειδικότερα:

α) Εξετάζονται προφορικά κατόπιν αίτησής τους οι υποψήφιοι/-ες που αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση επειδή:

  1.  είναι τυφλοί/-ές, σύμφωνα με τον ν. 958/79 (ΦΕΚ 191 Α') ή έχουν ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67% ή είναι αμβλύωπες με ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67%,
  2. έχουν κινητική αναπηρία τουλάχιστον 67% μόνιμη ή προσωρινή, που συνδέεται με τα άνω άκρα,
  3. πάσχουν από σπαστικότητα των άνω άκρων,
  4. πάσχουν από κάταγμα ή άλλη προσωρινή βλάβη των άνω άκρων που καθιστά αδύνατη τη χρήση τους για γραφή,
  5. παρουσιάζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία. ’Όταν ο/η μαθητής/-τρια της περίπτωσης αυτής επιθυμεί να απαντήσει και γραπτά σε κάποια ερωτήματα, αυτά αξιολογούνται κατά τη βαθμολόγηση.

Επίσης προφορικά εξετάζονται οι μαθητές/τριες με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, εφόσον υποβάλουν γνωμάτευση ότι έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση. Στην περίπτωση αυτή, η γνωμάτευση χορηγείται από το οικείο Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ) ή τα Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων ή τα Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα (ΙΠΔ) άλλων Υπουργείων, ύστερα από προσκόμιση είτε ιατρικής βεβαίωσης Δημόσιου Νοσοκομείου, που κοινοποιήθηκε σε δικαστικές αρχές, σε περίπτωση κακοποίησης του μαθητή λόγω γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή ενδοοικογενειακής βίας, είτε βεβαίωσης από δικαστική αρχή ή εισαγγελέα ανηλίκων, σε περίπτωση παραβατικής συμπεριφοράς. Γνωματεύσεις που έχουν χορηγηθεί από τα ΚΕΔΔΥ παραμένουν σε ισχύ.

Η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειό τους συνοδευόμενη από τη γνωμάτευση σύμφωνα με το ισχύον κάθε φορά σύστημα πιστοποίησης αναπηρίας της οικείας υγειονομικής επιτροπής για τις περιπτώσεις i) έως iii), από την οποία να προκύπτει ότι η επίδοσή τους στα μαθήματα δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί με γραπτές εξετάσεις. Γ ια την περίπτωση iv) απαιτείται πρόσφατη γνωμάτευση Δημοσίου Νοσοκομείου η οποία φέρει σφραγίδα α) Συντονιστή/-στριας Διευθυντή/-ντριας Κλινικής του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) ή β) από νόμιμα εκτελούντα/-σα χρέη Συντονιστή/-στριας Διευθυντή/ντριας Κλινικής του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) ή γ) από Διευθυντή/-ντρια Πανεπιστημιακής κλινικής ή από Δημόσιο κέντρο υγείας στην περιοχή του/της υποψήφιου/-ας, η οποία φέρει σφραγίδα του/της Διευθυντή/-ντριας του κέντρου. Στη γνωμάτευση, εκτός από το κάταγμα ή την προσωρινή βλάβη, πρέπει να πιστοποιείται ρητώς η αδυναμία χρήσης του άνω άκρου για γραφή και να αναγράφεται το χρονικό διάστημα ισχύος της γνωμάτευσης, το οποίο πρέπει να συμπίπτει με την περίοδο των εξετάσεων. Οι υποψήφιοι/-ες αυτοί/-ές αμέσως μόλις τους προκύψει το κάταγμα ή άλλη προσωρινή βλάβη των άνω άκρων που καθιστά αδύνατη τη χρήση τους για γραφή, θα πρέπει να προσκομίσουν στο Λύκειό τους τη σχετική γνωμάτευση του Νοσοκομείου ή του Δημόσιου Κέντρου Υγείας μαζί με σχετική αίτηση. Για την περίπτωση ν) απαιτείται γνωμάτευση από τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), τα Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων, από τα Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα (ΙΠΔ) άλλων Υπουργείων ή από τα ΚΕΔΔΥ, στην οποία θα αναγράφεται η ειδική μαθησιακή δυσκολία του/της υποψήφιου/-ας.

β) Οι υποψήφιοι/-ες με φάσμα αυτισμού εξετάζονται

i) γραπτά ή ii) προφορικά. Για τις περιπτώσεις αυτές απαιτείται γνωμάτευση από τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ) ή τα ΚΕΔΔΥ ή τα Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων ή τα Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα (ΙΠΔ) άλλων Υπουργείων στην οποία θα αναγράφεται η ειδική μαθησιακή δυσκολία του/της υποψήφιου/-ας, ο προφορικός ή ο γραπτός τρόπος εξέτασης. Εφόσον εισηγηθούν τον προφορικό τρόπο εξέτασης οι υποψήφιοι/ες εξετάζονται μόνο προφορικά. Η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειό τους συνοδευόμενη από τη γνωμάτευση των αναφερομένων Κέντρων.

γ) Εξετάζονται γραπτά οι υποψήφιοι/-ες που έχουν ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα ακοής (κωφοί/ες, βαρήκοοι/-ες) σε ποσοστό 67% και πάνω καθώς και προβλήματα επιληψίας, τα οποία πιστοποιούνται από την οικεία υγειονομική Επιτροπή ύστερα από αίτηση του/της ενδιαφερόμενου/-ης. Η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειό τους συνοδευόμενη από τη γνωμάτευση σύμφωνα με το ισχύον κάθε φορά σύστημα πιστοποίησης αναπηρίας.

Επίσης, εξετάζονται γραπτά οι υποψήφιοι/-ες που παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και ομιλίας (δυσαρθρία, τραυλισμός) τα οποία πιστοποιούνται από τα ΚΕΣΥ, τα ΚΕΔΔΥ, τα Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων και τα Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα άλλων Υπουργείων.

δ) Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν.3699/2008 (ΦΕΚ 199 Α') όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 51 του ν.4547/2018 (ΦΕΚ 102 Α'), όταν υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ των εκθέσεων αξιολόγησης γνωματεύσεων των ΚΕΣΥ και των Κοινοτικών Κέντρων Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων για τον/την ίδιο/α μαθητή/τρια ή όταν οι γονείς και κηδεμόνες διαφωνούν με το αποτέλεσμα της έκθεσης αξιολόγησης-γνωμάτευσης του ΚΕΣΥ, οι γονείς ή κηδεμόνες έχουν δικαίωμα προσφυγής σε πενταμελή Δευτεροβάθμια Επιτροπή Διεπιστημονικής Αξιολόγησης (ΔΕΔΑ), που συγκροτείται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης. Η απόφαση της ΔΕΔΑ είναι οριστική. Ειδικά οι γνωματεύσεις που θα ισχύσουν μετά την απόφαση της Δευτεροβάθμιας Επιτροπής Διεπιστημονικής Αξιολόγησης (ΔΕΔΑ), μπορούν να υποβάλλονται στα οικεία Λύκεια μέχρι τέλος του επόμενου μήνα από αυτόν της υποβολής αίτησης-δήλωσης εκάστου έτους. Αν υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ των εκθέσεων αξιολόγησης γνωματεύσεων των ΚΕΣΥ και των Κοινοτικών Κέντρων Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων για τον/την ίδιο/α μαθητή/τρια και οι γονείς ή κηδεμόνες δεν προσφύγουν στην πενταμελή ΔΕΔΑ υπερισχύει η έκθεση αξιολόγησης-γνωμάτευσης των ΚΕΣΥ.

ε) Τα ΚΕΣΥ, ανάλογα με το είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και των μαθησιακών δυσκολιών, προσδιορίζουν το χρόνο επαναξιολόγησης, ο οποίος αναγράφεται στην έκθεση αξιολόγησης-γνωμάτευση. Αν δεν αναγράφεται χρόνος επαναξιολόγησης, οι εκθέσεις των ΚΕΣΥ έχουν μόνιμη ισχύ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν.3699/2008 (ΦΕΚ 199 Α') όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 51 του ν.4547/2018 (ΦΕΚ 102 Α').

Επίσης, από τις διατάξεις της παρ. 20 του άρθρου 20 του ν.4547/2018 (ΦΕΚ 102 Α') προκύπτει ότι οι διατάξεις του νόμου αυτού δεν θίγουν την ισχύ των γνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ που έχουν ήδη εκδοθεί.

Όλες οι γνωματεύσεις των ΚΕ.Δ.Δ.Υ. και των ΙΠΔ για οποιοδήποτε λόγο έχουν μόνιμη ισχύ σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 17 του αρ. 28 του ν. 4186/2013 (ΦΕΚ 193 Α') εφόσον βρίσκονταν σε ισχύ κατά την έναρξη ισχύος του ως άνω νόμου.

στ) Δεν γίνονται δεκτές οι γνωματεύσεις των ΚΕΣΥ, των ΚΕΔΔΥ, των Κοινοτικών Κέντρων Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων και των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων άλλων Υπουργείων ή των Υγειονομικών Επιτροπών οι οποίες αναφέρουν αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες διαφορετικές από εκείνες που αναγράφονται στην παράγραφο

1 του παρόντος άρθρου. Οι γνωματεύσεις των ΚΕΣΥ, των ΚΕΔΔΥ, των Κοινοτικών Κέντρων Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων και των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων άλλων Υπουργείων ή των Υγειονομικών Επιτροπών εκδίδονται κατά προτεραιότητα μετά από σχετική αίτηση του/της ενδιαφερόμενου/-ης.

  1. Οι υποψήφιοι/-ες, οι οποίοι/-ες υπάγονται στο εδάφιο α και στην περίπτωση ii του εδαφίου β της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού, εξετάζονται:

α) Στα Βαθμολογικά κέντρα (Β.Κ.) που έχουν οριστεί με Απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Στην περίπτωση που οι υποψήφιοι/-ες που εξετάζονται σε ένα Β.Κ. είναι περισσότεροι/-ες από 80 με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων μπορούν να ορίζονται Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα (Ε.Ε.Κ.) στην έδρα Περιφερειακής Εκπ/σης συνεκτιμώντας τις ιδιαίτερες συγκοινωνιακές συνθήκες κάθε περιοχής. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ο/η Πρόεδρος της Επιτροπής Ε.Ε.Κ. από τους/τις έχοντες/-ουσες τα προβλεπόμενα για τους/τις Προέδρους των Βαθμολογικών Κέντρων προσόντα.

Οι υποψήφιοι/-ες εξετάζονται ενώπιον Επιτροπής Εξέτασης που ορίζεται από τον Πρόεδρο του οικείου Β.Κ. ή του Ε.Ε.Κ.

Κάθε Επιτροπή έχει ως έργο την εξέταση και βαθμολόγηση σε κάθε μάθημα των υποψηφίων, που ανήκουν στο εδάφιο α και στην περίπτωση ii του εδαφίου β της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού.

Στο γραπτό δοκίμιο κάθε εξεταζομένου/-ης σημειώνεται ο τρόπος εξέτασης του/της υποψήφιου/-ας και υπογράφεται από τους/τις εξεταστές/-στριες και τον/ την Πρόεδρο της επιτροπής. Κατά την εξέταση παρευρίσκεται και ο/η τρίτος/-η βαθμολογητής/-τρια, για να αξιολογήσει τον/την υποψήφιο/-α σε περίπτωση διαφοράς βαθμολογίας.

Δεν μπορεί να συμμετέχει στην Επιτροπή όποιος/-α έχει σχέση συγγένειας εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και του τρίτου βαθμού με υποψήφιο/-α που εξετάζεται σ' αυτήν ή καθηγητής/-τρια που δίδασκε το ίδιο σχολικό έτος στο Λύκειο στο οποίο φοιτούσε εξεταζόμενος/-η μαθητής/-τρια.

β) Στο Εξεταστικό Κέντρο (Ε.Κ.) όπου εξετάζονται οι υποψήφιοι/-ες του ΕΠΑ.Λ. στο οποίο φοιτούν, όσοι/-ες υπάγονται στην περίπτωση i του εδαφίου β' και στο εδάφιο γ' της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου. Η εξέταση των υποψηφίων αυτών γίνεται σε ξεχωριστή αίθουσα και ο χρόνος εξέτασης μπορεί να παραταθεί με απόφαση της Επιτροπής του Ε.Κ.. Τα γραπτά τους συγκεντρώνονται μαζί με τα γραπτά των λοιπών υποψηφίων και διαβιβάζονται για βαθμολόγηση στο οικείο Β.Κ.

  1. Οι αιτήσεις και οι γνωματεύσεις που αναφέρονται στο άρθρο αυτό υποβάλλονται από τους/τις μαθητές/τριες στο ΕΠΑ.Λ. φοίτησής τους μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της Αίτησης Δήλωσης συμμετοχής στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Οι αιτήσεις και οι γνωματεύσεις των αποφοίτων που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ΕΠΑ.Λ. υποβάλλονται στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης Δήλωσης στις ημερομηνίες που ορίζονται για την υποβολή της Αίτησης -Δήλωσης ΕΠΑ.Λ.

Σε έκτακτες και απρόβλεπτες περιπτώσεις μπορούν να υποβάλλονται και αργότερα.