ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓOY ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Αριθ. 14420/ΚΒ της 12.02.2008 «Εξετάσεις - Όργανα εξετάσεων για την απόκτηση του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας» (Β΄218).

Άρθρο 26

Εξέταση ατόμων με ειδικές δεξιότητες - Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα

«

  1. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων ορίζεται η έδρα των Ειδικών Εξεταστικών Κέντρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για την εξέταση των υποψηφίων με ειδικές ανάγκες και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, ύστερα από εισήγηση των οικείων Περιφερειακών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
  2. Με απόφαση της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων συγκροτείται σε κάθε ένα από τα Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα τριμελής Επιτροπή για τη διεξαγωγή των γραπτών και προφορικών εξετάσεων, ύστερα από εισήγηση των οικείων Περιφερειακών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η Επιτροπή αποτελείται από μέλη που διαθέτουν προσόντα αντίστοιχα με εκείνα των Επιτροπών στα Εξεταστικά Κέντρα ή και από μέλη ΔΕΠ από πανεπιστημιακά τμήματα ξένων γλωσσών και φιλολογιών, κατά προτεραιότητα με ειδίκευση ή/και εμπειρία στην Ειδική Αγωγή. Πρόεδρος της Επιτροπής ορίζεται εκπαιδευτικός με βαθμό Α' ή μέλος ΔΕΠ, με ειδίκευση ή/και εμπειρία στην Ειδική Αγωγή. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ο Γραμματέας και ο Βοηθός Γραμματέας από τα δύο άλλα μέλη της Επιτροπής. Στην ίδια απόφαση ορίζονται α) ένας εκπαιδευτικός ή διοικητικός υπάλληλος, στον οποίο ανατίθεται ο χειρισμός του μηχανήματος λήψης των θεμάτων, και β) μέχρι τέσσερις διοικητικοί υπάλληλοι ή εκπαιδευτικοί ως βοηθοί γραμματείας, και συγκεκριμένα από είκοσι έξι υποψηφίους έως και πενήντα (26 50) ένας βοηθός, από πενήντα έναν έως εκατό (51 100) δύο βοηθοί, από εκατόν ένα έως και εκατόν πενήντα (101 150) τρεις βοηθοί και από εκατόν πενήντα έναν (151) και άνω τέσσερις βοηθοί γραμματείας, ενώ στο Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο όπου ο αριθμός των εξεταζόμενων υποψηφίων δεν ξεπερνά τους είκοσι πέντε (25) δεν ορίζεται βοηθός γραμματείας, γ) ένας επιστάτης και δ) ένα άτομο για τον καθαρισμό των χώρων του Εξεταστικού Κέντρου. Εφόσον ο αριθμός των εξεταζόμενων στο Εξεταστικό Κέντρο υπερβαίνει τους πενήντα (50), δύναται να ορίζεται και δεύτερο άτομο για τον καθορισμό των χώρων. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ένας ιατρός του δημοσίου ή ιδιώτης ιατρός, ύστερα από εισήγηση των οικείων Περιφερειακών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε έκτακτης ανάγκης των εξεταζομένων. Ο οριζόμενος ιατρός παρευρίσκεται καθ' όλη τη διάρκεια των εξετάσεων στον χώρο λειτουργίας των Ειδικών Εξεταστικών Κέντρων και οφείλει να είναι παρών μισή τουλάχιστον ώρα πριν από την έναρξη των εξετάσεων.
  3. Η τριμελής Επιτροπή των Ειδικών Εξεταστικών Κέντρων έχει το ίδιο έργο που έχουν οι Επιτροπές των Εξεταστικών Κέντρων, όπως αυτό καθορίζεται από τις παρ. 2, 3 και 4 του άρθρου 15 της παρούσης. Επιπλέον, έχει την ευθύνη να συντονίζει το έργο των εξεταστών προφορικής δοκιμασίας, που είναι δυνατόν να απασχολούνται είτε ως εξεταστές προφορικής δοκιμασίας στην Ενότητα 4 είτε ως βοηθοί εξέτασης των εξεταζομένων του Ειδικού Εξεταστικού Κέντρου στις Ενότητες 1, 2 και 3. Κοινό χαρακτηριστικό των μελών της Επιτροπής είναι το έκδηλο ενδιαφέρον και η ανταπόκριση με ευαισθησία στις τυχόν ιδιαίτερες ανάγκες των εξεταζόμενων αυτής της κατηγορίας.
  4. Δεν μπορεί να συμμετέχει στην Επιτροπή του Ειδικού Εξεταστικού Κέντρου ή στη Γραμματεία της όποιος έχει σύζυγο ή συγγενή εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, σύμφωνα με το άρθρο 7 του ΚΔΔ/σίας, που συμμετέχει ως υποψήφιος στο ίδιο εξεταστικό κέντρο. Για τη μη ύπαρξη κωλύματος υποβάλλεται σχετική υπεύθυνη δήλωση προς τον Πρόεδρο της Επιτροπής αυτής. Αναφορικά με τον Πρόεδρο του Ειδικού Εξεταστικού Κέντρου, η υπεύθυνη δήλωση για τη μη ύπαρξη κωλύματος υποβάλλεται στον Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
  5. Στα Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα η εξέταση των υποψηφίων πραγματοποιείται κατά το ίδιο χρονικό διάστημα και με το ίδιο πρόγραμμα με το οποίο διενεργούνται οι εξετάσεις των άλλων υποψηφίων. Επιπλέον, οι υποψήφιοι του παρόντος άρθρου αξιολογούνται και βαθμολογούνται με την ίδια βαθμολογική κλίμακα και την ίδια διαδικασία με την οποία αξιολογούνται και οι υπόλοιποι υποψήφιοι, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 της παρούσης.
  6. Στα Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα έχουν την επιλογή, μετά από αιτιολογημένη αίτησή τους, να εξεταστούν υποψήφιοι με έλλειψη φυσικών σωματικών ικανοτήτων, όπως άτομα με προβλήματα όρασης, ακοής και ομιλίας-λόγου ή με κινητικές αναπηρίες, και με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίοι αιτιολογημένα αδυνατούν να εξεταστούν με τους λοιπούς υποψηφίους για την απόκτηση του ΚΠΓ.

Για να μπορεί να εξεταστεί ένας υποψήφιος σε ένα από τα Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα, θα πρέπει να υποβάλει ηλεκτρονική αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής, η διεύθυνση της οποίας αναρτάται στην οικεία ιστοσελίδα του Υ.ΠΑΙ.Θ., σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 2 της παρούσης, εντός των ημερομηνιών που έχουν ανακοινωθεί για την εκδήλωση ενδιαφέροντος, μετά από πρόσκληση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με την υπουργική απόφαση για την προκήρυξη των εξετάσεων.

Στην ηλεκτρονική αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις ο υποψήφιος του παρόντος άρθρου επιλέγει επιπλέον την ειδική περίπτωση ή τις ειδικές περιπτώσεις ατόμων με ειδικές ανάγκες και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στις οποίες ανήκει, καθώς και τις διευκολύνσεις που επιθυμεί από τις προβλεπόμενες για αυτόν ως υποψήφιο της συγκεκριμένης ειδικής περίπτωσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 7 του παρόντος άρθρου. Επιπρόσθετα, ο υποψήφιος μεταφορτώνει υποχρεωτικά στην ηλεκτρονική εφαρμογή ως απαραίτητο δικαιολογητικό βεβαίωση δημόσιου νοσοκομείου, ή για τις περ. β, γ, δ της παρ. 7 του παρόντος άρθρου γνωμάτευση σύμφωνα με το ισχύον κάθε φορά σύστημα πιστοποίησης αναπηρίας της οικείας Υγειονομικής Επιτροπής, από τα οποία να προκύπτει η συγκεκριμένη πάθηση την οποία επικαλείται και οι ειδικές ανάγκες που αντιμετωπίζει ή/ και, προκειμένου για υποψηφίους με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, ειδική διαγνωστική έκθεση από Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) ή Ιατροπαιδαγωγική Υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας που έχει πιστοποιηθεί από το Υ.ΠΑΙ.Θ. στην οποία θα αναγράφεται η ειδική μαθησιακή δυσκολία του υποψηφίου με λεπτομερή περιγραφή της κατάστασης και των ιδιαίτερων δυσκολιών του.

Η αρμόδια Επιτροπή ελέγχου δικαιολογητικών και αιτήσεων συμμετοχής υποψηφίων οφείλει, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 2 και 14 της παρούσης, να ελέγξει σύμφωνα με τα μεταφορτωμένα αρχεία την ορθότητα των στοιχείων του υποψηφίου στην ηλεκτρονική του αίτηση, που έχει υποβληθεί ως μη οριστικοποιημένη, καθώς και την ισχύ των ηλεκτρονικά συνυποβληθέντων δικαιολογητικών βάσει των οποίων η ειδική περίπτωση ατόμων με ειδικές ανάγκες και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που έχει επιλέξει ο υποψήφιος στην ηλεκτρονική του αίτηση αποδεικνύεται ως πλήρως αιτιολογημένη. Σε περίπτωση ορθότητας των στοιχείων της ηλεκτρονικής αίτησης, ισχύος των δικαιολογητικών και πλήρους αιτιολόγησης της επιλεγείσας ειδικής περίπτωσης και επακόλουθα των αιτούμενων διευκολύνσεων, η Επιτροπή αποφασίζει την οριστικοποίηση της ηλεκτρονικής αίτησης του υποψηφίου. Ο υποψήφιος λαμβάνει μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής μήνυμα ενημέρωσης για την οριστικοποίηση της αίτησής του και το ατομικό Δελτίο Εξεταζόμενου για τη συμμετοχή του στις εξετάσεις του ΚΠΓ, που φέρει μοναδικό κωδικό αριθμό. Εάν κατά τον έλεγχο των στοιχείων της ηλεκτρονικής αίτησης του υποψηφίου διαπιστωθούν παραλείψεις ή/και λάθη, ο αρμόδιος υπάλληλος προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 7 του άρθρου 2 της παρούσης.

  1. Οι υποψήφιοι που εμπίπτουν στις ειδικές περιπτώσεις του παρόντος άρθρου και γίνονται δεκτοί να εξεταστούν στα Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα, εφόσον το επιθυμούν και κατόπιν επαρκώς αιτιολογημένου αιτήματός τους, δικαιούνται κατά περίπτωση ειδικές διευκολύνσεις οι οποίες τους επιτρέπουν να αναδείξουν τις ικανότητες που ελέγχονται στις εξεταζόμενες Ενότητες 1 (Κατανόηση Γραπτού Λόγου), 2 (Παραγωγή Γραπτού Λόγου), 3 (Κατανόηση προφορικού λόγου) και 4 (Παραγωγή προφορικού λόγου), ώστε να πιστοποιηθούν για το επίπεδο γλωσσομάθειάς τους στη γλώσσα που εξετάζονται. Οι διευκολύνσεις που μπορούν να έχουν συνίστανται στις εξής:

(α) Προκειμένου για την εξέταση των υποψηφίων με μορφές δυσλεξίας και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία), είναι δυνατόν να παραταθεί η διάρκεια της εξέτασής τους στις Ενότητες 1, 2 και 3 ένα τέταρτο της ώρας πέραν της καθορισμένης από το πρόγραμμα, διευκόλυνση που παρέχεται σε όλους τους εξεταζόμενους που γίνονται δεκτοί να εξεταστούν στα Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα.

Επίσης, σε εξαιρετικές περιπτώσεις δυσλεξίας με συνοδά προβλήματα, από τις αναφερόμενες ειδικές περιπτώσεις του παρόντος άρθρου (όπως φάσμα αυτισμού, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, δυσκολίες αντιληπτικού και εκφραστικού λόγου, νοητική ανωριμότητα) και ανάλογα με αυτά που αναφέρει η βεβαίωση δημόσιου νοσοκομείου ή/και η ειδική διαγνωστική έκθεση, οι υποψήφιοι κατόπιν αιτήματός τους είναι δυνατόν να διευκολυνθούν κατά την εξέτασή τους στις Ενότητες 1,2 και 3 με βοηθό εξέτασης που μπορεί να λειτουργήσει ως βοηθός γραφής ή/και βοηθός ανάγνωσης. Κύριος ρόλος του βοηθού εξέτασης ως βοηθού γραφής είναι να παρέχει βοήθεια στους εν λόγω υποψήφιους προσπαθώντας να τους βοηθήσει να κατανοήσουν τι τους ζητά η δοκιμασία και να ανταποκριθούν στο ζητούμενο χωρίς να παρεμβαίνει με οποιοδήποτε τρόπο σε αυτό. Επιπλέον, υποστηρίζει και ενθαρρύνει τον υποψήφιο να γράψει μόνος του, ώστε να μην γράψει ο βοηθός το κείμενο καθ' υπαγόρευση. Παρέχει στον υποψήφιο βοήθεια, εάν του ζητηθεί, με την ορθογραφία λέξεων ή φράσεων τις οποίες ο υποψήφιος μπορεί να διατυπώσει προφορικά αλλά έχει πρόβλημα να τις αποτυπώσει γραπτά. Ο βοηθός εξέτασης που λειτουργεί ως βοηθός ανάγνωσης συνοδεύει τον υποψήφιο κυρίως στην Ενότητα 1, που ελέγχει την κατανόηση γραπτού λόγου. Ωστόσο, επειδή και η Ενότητα 2 περιλαμβάνει εκτενή κείμενα στα υψηλά επίπεδα, μπορεί να χρειαστεί ο υποψήφιος την συμβολή του βοηθού του.

(β) Βοηθό εξέτασης στις Ενότητες 1, 2 και 3 δύνανται να ζητήσουν και οι υποψήφιοι με αισθητηριακές δυσχέρειες όρασης (τύφλωση ή μεγάλο βαθμό αμβλυωπίας ή άλλες περιπτώσεις με μεγάλο βαθμό μειωμένης όρασης) ή κινητικές με προβλήματα γραφής (ακρωτηριασμός/ ατροφία άνω άκρων, κινητική αναπηρία που συνδέεται με τα άνω άκρα, σπαστικότητα άνω άκρων, κάταγμα άνω άκρων). Ο βοηθός εξέτασης ως βοηθός γραφής αναλαμβάνει το ρόλο γραφέα για τους υποψήφιους που έχουν σοβαρά προβλήματα όρασης. Το ρόλο γραφέα αναλαμβάνει και στην περίπτωση υποψηφίων με κινητικά προβλήματα και ειδικά υποψηφίου με ατροφία άνω άκρων, ακρωτηριασμό και σπαστικότητα άνω άκρων, που δεν επιτρέπουν στον υποψήφιο να σημειώσει τις απαντήσεις στο απαντητικό φυλλάδιο ή να γράψει τα κείμενα της Ενότητας 2 ο ίδιος. Το ίδιο και για υποψήφιο με κινητική αναπηρία που συνδέεται με τα άνω άκρα και μπορεί να επηρεάσει τον έλεγχο των άνω άκρων (π.χ. σκλήρυνση κατά πλάκας, σπαστική παραπληγία, τετραπληγία). Το ρόλο γραφέα αναλαμβάνει και στην περίπτωση υποψηφίου με σπασμένο χέρι, εάν το χέρι αυτό είναι με βεβαίωση ιατρού το χέρι με το οποίο γράφει ο υποψήφιος.

(γ) Ειδικά οι υποψήφιοι με προβλήματα όρασης (τύφλωση ή μεγάλο βαθμό αμβλυωπίας ή άλλες περιπτώσεις με μεγάλο βαθμό μειωμένης όρασης) μπορούν να ζητήσουν μεγέθυνση της γραμματοσειράς των θεμάτων εξέτασης ανάλογα με το μέγεθος της γραμματοσειράς που τους επιτρέπει να βλέπουν, ενώ προβλέπεται, εφόσον είναι απαραίτητο, η δυνατότητα χρήσης του Η/Υ τους με ειδική επίβλεψη, ώστε να χρησιμοποιήσουν το σύστημα Braille για να διαβάσουν και να γράψουν. Ο υποψήφιος μπορεί να κρατήσει σημειώσεις ή/και να γράψει κείμενα στον προσωπικό του Η/Υ, τα οποία στη συνέχεια θα πρέπει να υπαγορεύσει σε βοηθό εξέτασης-γραφής. Στην περίπτωση των εν λόγω υποψηφίων, ο βοηθός εξέτασης ενδέχεται να λειτουργήσει ως βοηθός γραφής για όλες τις ενότητες, πλην της Ενότητας 4, στην οποία οι υποψήφιοι εξετάζονται από εξεταστή που λαμβάνει οδηγίες από την Επιτροπή του Ειδικού Εξεταστικού Κέντρου για την εξέταση της συγκεκριμένης ειδικής περίπτωσης υποψηφίων. Επίσης, κατόπιν αιτήματος των υποψηφίων με προβλήματα όρασης ως ανωτέρω, μπορεί να παρέχεται η διευκόλυνση να εξεταστούν χωριστά από τους υπόλοιπους υποψηφίους κατά την εξέτασή τους σε όλες τις ενότητες.

(δ) Ειδικά οι υποψήφιοι με κώφωση, υπολειμματική ακοή και μεγάλο βαθμό βαρηκοΐας σε ποσοστό που βάσει της βεβαίωσης δημόσιου νοσοκομείου ή γνωμάτευσης σύμφωνα με το ισχύον κάθε φορά σύστημα πιστοποίησης αναπηρίας της οικείας Υγειονομικής Επιτροπής, ή/και της ειδικής διαγνωστικής έκθεσης δεν επιτρέπει τη συμμετοχή στην εξέταση της Ενότητας 3 δύνανται να ζητήσουν να μη συμμετάσχουν στην εξέταση της Ενότητας 3 και στην περίπτωση αυτή απαλλάσσονται από την εξέταση αυτή και δεν πιστοποιούνται για την ικανότητά τους να κατανοούν τον προφορικό λόγο. Εναλλακτικά, υποψήφιοι που αποδεδειγμένα πάσχουν από ένα βαθμό βαρηκοΐας (μέτρια βαρηκοΐα και άνω) ο οποίος τους επιτρέπει να εξεταστούν στην Ενότητα 3 μπορούν να ζητήσουν να εξεταστούν σε χωριστή αίθουσα μόνοι τους. Οι υποψήφιοι της παρούσας ειδικής περίπτωσης μπορούν να ζητήσουν να εξεταστούν ατομικά και στην Ενότητα 4 για την ικανότητά τους παραγωγής προφορικού λόγου, εφόσον οι υποψήφιοι μπορούν να παράξουν λόγο. Οι οδηγίες για το τι τους ζητείται από την εξέταση επιτρέπεται να τους δίνονται γραπτώς, ακριβώς, όπως είναι στο φυλλάδιο του Εξεταστή.

(ε) Ανάλογα με την περίπτωση και με βάση τη βεβαίωση δημόσιου νοσοκομείου ή/και την ειδική διαγνωστική έκθεση, κατόπιν αιτήματος των υποψηφίων, μπορεί να παρέχεται η διευκόλυνση να εξεταστούν χωριστά από τους υπόλοιπους υποψηφίους κατά την εξέτασή τους στις Ενότητες 1, 2, 3, και 4 οι υποψήφιοι που αντιμετωπίζουν διαταραχές ομιλίας/λόγου, νοητική ανεπάρκεια/ ανωριμότητα, συναισθηματικές δυσκολίες ή/και ψυχικές διαταραχές, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, σύνδρομο Asperger, ή εάν οι υποψήφιοι εμπίπτουν σε φάσμα αυτισμού. Σε περίπτωση υποψηφίων των ανωτέρω ειδικών περιπτώσεων με συνοδά προβλήματα από τις αναφερόμενες ειδικές περιπτώσεις του παρόντος άρθρου οι υποψήφιοι αυτοί δύνανται, κατόπιν αιτήματός τους, να διευκολύνονται με βοηθό εξέτασης στις Ενότητες 1, 2 και 3.

(στ) Σε περίπτωση που υποψήφιοι πάσχουν από επιληψία είναι δυνατόν να παραταθεί η διάρκεια της εξέτασής τους στις Ενότητες 1,2 και 3 ένα τέταρτο της ώρας πέραν της καθορισμένης από το πρόγραμμα. Σε εξαιρετική περίπτωση επιληψίας με συνοδά προβλήματα από τις αναφερόμενες ειδικές περιπτώσεις του παρόντος άρθρου, και ανάλογα με αυτά που αναφέρει η βεβαίωση δημόσιου νοσοκομείου ή/και η ειδική διαγνωστική έκθεση, οι υποψήφιοι κατόπιν αιτήματός τους είναι δυνατόν να διευκολυνθούν με βοηθό εξέτασης.

  1. Σε περίπτωση που υποψήφιος έχει νόμιμα απαλλαγεί από την εξέταση της Ενότητας 3, ο υπολογισμός της τελικής βαθμολογίας στην ενότητα αυτή γίνεται με αναγωγή του βαθμού που εξασφάλισε στις υπόλοιπες ενότητες στα εκατό (100) ή στην περίπτωση του κοινού διαβαθμισμένου τεστ στα διακόσια (200).». 

Το άρθρο 26, όπως είχε τροποποιηθεί από τις υ.α. 128821/Α5/20 (Β΄4269), 73190/Α5/19 (Β΄1702), 35536/Α5/19 (Β΄909), 170141/Α5/17 (Β΄3650), 49699/ΚΒ/10 (Β΄678), 57755/ΚΒ/09 (Β΄1015), αντικαταστάθηκε ως άνω από την υ.α. 27299/Α5/21 (Β΄928).