ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Αριθ. 169735/ΓΔ4/17 «Ρυθμίσεις Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ) - Ίδρυση Τάξεων Υποδοχής ΖΕΠ σε σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» (Β΄3727).
Έχοντας υπόψη:
- Τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 26 του ν. 3879/2010 (Α΄ 163), «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις».
- Τα άρθρα 20, 21 του ν. 4415/2016 (Α΄ 159).
- Τις διατάξεις των παρ. 7,8 του άρθρου 21 του ν. 4251/2014 (Α΄ 80).
- Τις διατάξεις των άρθρων 5, 9 και 31 του ν. 3848/2010 (Α΄ 71) «Αναβάθμιση του ρόλου του Εκπαιδευτικού - καθιέρωσης κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην Εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις».
- Τις διατάξεις του ν. 2101/1992 (Α΄ 192) με τον οποίο κυρώθηκε η «Διεθνής Σύμβαση του OHE για τα Δικαιώματα του παιδιού» και ιδίως τα άρθρα 28-30 αυτής.
- Τις διατάξεις του ν. 3304/2005 (Α΄ 16) για την «Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού» και ιδίως τα άρθρα 6 και 12 αυτού.
- Τις διατάξεις του άρθρου 2, παρ. 6 του ν. 2986/2002 (Α΄ 24) «Οργάνωση των περιφερειακών υπηρεσιών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».
- Το ν. 1566/1985 (Α΄ 167), «Δομή και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις».
- Τα άρθρα 34 και 35 του ν. 2413/1996 (Α΄ 124) «Οργάνωση και Λειτουργία Σχολείων Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης».
- Το άρθρο 2 του v. 3966/2011 (Α΄ 118) «Θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ” και λοιπές διατάξεις».
- Τις διατάξεις του άρθρου 90 του «κώδικα νομοθεσίας για την κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», που κωδικοποιήθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98).
- Τις διατάξεις του π.δ. 70/2015 (Α΄ 114) περί Μετονομασίας του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
- Τις διατάξεις του π.δ. 125/2016 (Α΄ 210) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
- Την αριθμ. 150277/Α1/25.09.2015 (Β΄ 2110) υπουργική απόφαση «Συντομογραφία τίτλου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων».
- Την αριθμ. Φ353.1/324/105657/Δ1/2002 (Β΄ 1340) υπουργική απόφαση «Καθορισμός των ειδικότερων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων των προϊσταμένων των περιφερειακών υπηρεσιών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων και ΣΕΚ και των συλλόγων διδασκόντων».
- Τις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 4186/2013 (Α΄ 193) και τις αριθμ. 93381/Δ2/07-06-2016 υπουργική απόφαση (Β΄ 1640), 121072/Δ2/22-07-2016 υπουργική απόφαση (Β΄ 2449), 103540/Δ2/24-06-2016 υπουργική απόφαση (Β΄ 2078), 147899/Δ2/07-09-2017 υπουργική απόφαση (Β΄ 3202), 82437/Δ2/22-05-2015 υπουργική απόφαση (Β΄ 941), Φ2/88938/Δ4/1-1-2016 (Β΄ 1567), Φ2/65926/Δ4/21-04-2017 (Β΄ 1427) υπουργικές αποφάσεις, περί ωρολογίων προγραμμάτων Γυμνασίων, ΓΕ.Λ., ΕΠΑ.Λ.
- Την ανάγκη στήριξης των μαθητών που στόχο έχει την ενίσχυση της ελληνομάθειας και την δημιουργία υποστηρικτικού πλαισίου για την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής, την ισότιμη ένταξη όλων των μαθητών, χωρίς διακρίσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα, καθώς και την ανάγκη υποδοχής και εκπαίδευσης των παιδιών/ μαθητών των προσφύγων.
- Το γεγονός ότι δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού του ΥΠ.Π.Ε.Θ. σύμφωνα με την αριθμ. 166661/Φ7/904/05-10-2017 εισήγηση του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 10 παρ. 6 του ν. 4337/2015 (Α΄ 129) της Γενικής Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Ορισμός Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας
- Ορίζουμε, ως Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ), όλες τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στις οποίες εντάσσονται σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσια, Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια), όπου δύνανται να λειτουργήσουν Τάξεις Υποδοχής ΖΕΠ (Τ.Υ. ΖΕΠ).
- Οι σχολικές μονάδες σε συνεργασία με τους Σχολικούς Συμβούλους σταθμίζουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες και δυνατότητες τους και υποβάλλουν αίτημα στην οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα αιτήματα διαβιβάζονται μέσω της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και θρησκευμάτων (ΥΠ.Π.Ε.Ο.), προκειμένου να εκδοθεί σχετική Υπουργική Απόφαση ένταξης σχολικών μονάδων στις ΖΕΠ.
- Οι Τάξεις Υποδοχής (Τ.Υ.) ΖΕΠ ιδρύονται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις σχολικές μονάδες των Περιφερειακών Διευθύνσεων Π.Ε και Δ.Ε..
Άρθρο 2
Στόχος
Η ίδρυση και λειτουργία των Τάξεων Υποδοχής ΖΕΠ έχει ως στόχο την συμμετοχική - ενεργητική και αποτελεσματική εκπαίδευση των μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που δεν έχουν την απαιτούμενη γνώση της ελληνικής γλώσσας (ρομά, αλλοδαπών, παλιννοστούντων, προσφύγων, ευάλωτων κοινωνικών ομάδων κ.τ.λ.), ώστε στη συνέχεια αυτοί να ενταχθούν στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Άρθρο 3
Ίδρυση και Φοίτηση σε Τ.Υ. ΖΕΠ
Α. Ίδρυση των Τ.Υ. ΖΕΠ
Για την εκπαίδευση των μαθητών που δεν έχουν την απαιτούμενη γνώση της ελληνικής γλώσσας (ρομά, αλλοδαπών, παλιννοστούντων, προσφύγων, ευάλωτων κοινωνικών ομάδων κ.τ.λ.) διαμορφώνεται στο πλαίσιο της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης ένα ευέλικτο σχήμα θεσμικής και διδακτικής παρέμβασης, το οποίο επιτρέπει στη σχολική μονάδα, αφού σταθμίσει τις πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών αυτών και τις δυνατότητες της, να επιλέξει εκείνο το σχήμα που μπορεί να τους παρέχει επιπλέον διδακτική υποστήριξη, με σκοπό να τους βοηθήσει να προσαρμοστούν και να ενταχθούν πλήρως στις κανονικές τάξεις στις οποίες είναι εγγεγραμμένοι, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Το θεσμικό σχήμα έχει την ακόλουθη μορφή:
- Τάξεις Υποδοχής (Τ.Υ.) Ι ΖΕΠ
- Τάξεις Υποδοχής (Τ.Υ.) II ΖΕΠ Β. Φοίτηση σε Τάξεις Υποδοχής (Τ.Υ.) ΖΕΠ Το πρόγραμμα των Τάξεων Υποδοχής ΖΕΠ περιλαμβάνει δύο κύκλους που εντάσσονται μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου.
Στις Τ.Υ. Ι ΖΕΠ φοιτούν μαθητές με ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής γλώσσας. Εκεί ακολουθείται εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας 15 ωρών.
Οι μαθητές που φοιτούν σε Τ.Υ. Ι ΖΕΠ παρακολουθούν παράλληλα και μαθήματα στην κανονική τους τάξη, όπως:
- Μαθηματικά
- Φυσική Αγωγή
- Μουσική
- Πληροφορική
- Ξένη Γλώσσα ή και άλλο μάθημα, σύμφωνα με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, σε συνεργασία με τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο.
Η φοίτηση στην Τ.Υ. Ι ΖΕΠ διαρκεί ένα διδακτικό έτος με δυνατότητα επέκτασης ενός (1) επιπλέον έτους.
Στις Τ.Υ. II ΖΕΠ φοιτούν μαθητές με μέτριο επίπεδο ελληνομάθειας, το οποίο δύναται να δημιουργεί δυσκολίες στην παρακολούθηση των μαθημάτων στην κανονική τάξη. Για τους μαθητές που θα φοιτήσουν στις Τ.Υ. II ΖΕΠ, πραγματοποιείται υποστήριξη στην ελληνική γλώσσα ή και σε περισσότερα μαθήματα:
- είτε εντός της κανονικής τάξης με παράλληλη διδασκαλία (δεύτερος εκπαιδευτικός στην τάξη)
- είτε εκτός κανονικής τάξης. Η φοίτηση διαρκεί έως δύο (2) διδακτικά έτη και σε εξαιρετικές περιπτώσεις έως τρία (3) έτη, σύμφωνα με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, σε συνεργασία με τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο. Μαθητές που έχουν ολοκληρώσει τη φοίτηση στις Τ.Υ. II ΖΕΠ, δεν μπορούν να επιστρέψουν σε Τάξεις Υποδοχής (Ι ή II) ΖΕΠ.
Σημειώνεται ότι είναι δυνατή η ταχύτερη επανένταξη του μαθητή στην κανονική τάξη, έπειτα από απόφαση των εκπαιδευτικών της Τ.Υ. Ι ΖΕΠ ή της Τ.Υ. II ΖΕΠ και της κανονικής τάξης, σε συνεργασία με τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο, αν διαπιστωθεί ότι μπορεί απρόσκοπτα να παρακολουθεί όλα τα μαθήματα.
Άρθρο 4
Προετοιμασίες για την ίδρυση και λειτουργία των Τ.Υ. ΖΕΠ
Για τη φοίτηση των μαθητών στις Τ.Υ. ΖΕΠ, απαιτούνται από την πλευρά της σχολικής μονάδας, σε συνεργασία με τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο, τα ακόλουθα:
- Διεξαγωγή διαπιστωτικών τεστ, με τα οποία ανιχνεύεται το επίπεδο ελληνομάθειας του μαθητή.
- Ενυπόγραφη δήλωση του γονέα ή κηδεμόνα ότι επιθυμεί να παρακολουθήσει το παιδί του την Τ.Υ. ΖΕΠ.
- Απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων για τη φοίτηση των μαθητών σε Τ.Υ. ΖΕΠ.
- Ο Σύλλογος των Διδασκόντων, υπό την καθοδήγηση του οικείου Σχολικού Συμβούλου, καταρτίζει το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των Τ.Υ. ΖΕΠ, λαμβάνοντας υπόψη και την εισήγηση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στις τάξεις αυτές.
- Το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των τάξεων αυτών υποβάλλεται για έγκριση και θεώρηση στον οικείο Σχολικό Σύμβουλο.
Άρθρο 5
Στελέχωση Τ.Υ. ΖΕΠ
- Για τη στελέχωση των Τάξεων Υποδοχής ΖΕΠ προσλαμβάνονται αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ΠΕ 02 για ορισμένο σχολικό έτος, οι οποίοι απασχολούνται με το προβλεπόμενο από την κείμενη νομοθεσία πλήρες ή μειωμένο διδακτικό ωράριο, το οποίο εξαντλούν στις Τάξεις Υποδοχής ΖΕΠ.
- Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται σε Τάξεις Υποδοχής ΖΕΠ δύναται, βάσει των εκάστοτε αναγκών, να διατίθενται εντός του σχολικού έτους, από την Τάξη Υποδοχής ΖΕΠ, που αρχικώς τοποθετήθηκαν σε άλλη Τάξη Υποδοχής ΖΕΠ:
α) αρμοδιότητας του ίδιου ΠΥΣΔΕ με απόφαση του οικείου Δ/ντή Εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του αρμόδιου Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου και
β) αρμοδιότητας άλλου ΠΥΣΔΕ της ίδιας Περιφερειακής Διεύθυνσης, με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του Ανώτερου Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου.
Άρθρο 6
Λειτουργία των Τ.Υ. ΖΕΠ
Ο μικρότερος αριθμός μαθητών με τον οποίο δημιουργούνται ΤΥ Ι και II ΖΕΠ είναι 7 και ο μεγαλύτερος αριθμός 17. Σε κάθε Τ.Υ. ΖΕΠ δύναται να συμμετέχουν μαθητές που είναι εγγεγραμμένοι σε διαφορετικές τάξεις της ίδιας βαθμίδας.
Σε περίπτωση που σε όμορες σχολικές μονάδες υπάρχουν μαθητές που έχουν ανάγκη να φοιτήσουν σε Τ.Υ.
ΖΕΠ, μπορούν να μετεγγραφούν με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων τους ή των κηδεμόνων τους, των Διευθυντών των σχολείων και των οικείων Σχολικών Συμβούλων και με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης Δ.Ε. σε μια σχολική μονάδα στην οποία λειτουργεί ήδη Τ.Υ. ΖΕΠ.
Άρθρο 7
Εποπτεία - παιδαγωγική καθοδήγηση
Οι Σχολικοί Σύμβουλοι έχουν την ευθύνη της επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στις Τ.Υ. ΖΕΠ, καθώς και της σύνταξης και της εφαρμογής των προγραμμάτων διδασκαλίας, σε συνεργασία πάντοτε με το διδακτικό προσωπικό.
Κατόπιν της ίδρυσης και στελέχωσης των Τ.Υ. ΖΕΠ, οι οικείοι Σχολικοί Σύμβουλοι δύναται να πραγματοποιούν παιδαγωγικές συναντήσεις και επιμορφωτικά σεμινάρια, με σκοπό την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που στελεχώνουν τις Τ.Υ. Ι και II ΖΕΠ.
Την ευθύνη για την τήρηση του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος των Τ.Υ. ΖΕΠ έχει ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας, ο οποίος και ενημερώνει σε κάθε περίπτωση τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο.
Στο τέλος του διδακτικού έτους, οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων υποβάλλουν εκθέσεις στους οικείους Σχολικούς Συμβούλους, τις οποίες συντάσσουν οι εκπαιδευτικοί που εφάρμοσαν τα προγράμματα των Τ.Υ. ΖΕΠ. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι αποδελτιώνουν, κωδικοποιούν τα προβλήματα και τις προτάσεις, και υποβάλλουν συνοπτική έκθεση προς τους Προϊσταμένους Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η τελική έκθεση υποβάλλεται από την οικεία Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Διεύθυνση Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και στη Διεύθυνση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αντίστοιχα, του ΥΠ.Π.Ε.Ο.. Με εγκυκλίους ρυθμίζονται τα επιμέρους θέματα των Τ.Υ. ΖΕΠ.