ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ΄ ΑΡΙΘ. 103/1999 «Κανόνες και πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία σύμφωνα με την οδηγία 98/18/ΕΚ του Συμβουλίου της 17ης Μαρτίου 1998» (Α΄110).

 Άρθρο 4

(Άρθρο 4 της Οδηγίας)

Κατάταξη θαλασσίων περιοχών και κατηγορίες επιβατηγών πλοίων

      1. Οι θαλάσσιες περιοχές κατατάσσονται στις εξής κατηγορίες:

        "Περιοχή Α":

        θαλάσσια περιοχή εκτός των περιοχών Β, Γ και Δ.

        "Περιοχή Β":

        θαλάσσια περιοχή οι γεωγραφικές συντεταγμένες της οποίας σε κανένα σημείο δεν απέχουν περισσότερο από 20 μίλια από την ακτογραμμή που αντιστοιχεί στο μέσο ύψος της παλίρροιας, αλλά βρίσκεται εκτός των θαλάσσιων περιοχών Γ και Δ.

        "Περιοχή Γ":

        θαλάσσια περιοχή οι γεωγραφικές συντεταγμένες της οποίας σε κανένα σημείο δεν απέχουν περισσότερο από 5 μίλια από την ακτογραμμή που αντιστοιχεί στο μέσο ύψος της παλίρροιας, αλλά βρίσκεται εκτός της θαλάσσιας περιοχής Δ αν υπάρχει.

        Επιπλέον η πιθανότητα το σημαντικό ύψος κύματος να υπερβαίνει τα 2,5 μέτρα είναι μικρότερη από 10% για περίοδο ενός έτους, όταν πρόκειται για εκτέλεση πλόων καθ, όλη τη διάρκεια του έτους, ή για συγκεκριμένη περίοδο στην περίπτωση εποχικής εκτέλεσης πλόων, όπως η εκτέλεση πλόων κατά την καλοκαιρινή περίοδο.

        "Περιοχή Δ":

        θαλάσσια περιοχή οι γεωγραφικές συντεταγμένες της οποίας σε κανένα σημείο δεν απέχουν περισσότερο από 3 μίλια από την ακτογραμμή που αντιστοιχεί στο μέσο ύψος της παλίρροιας.

        Επιπλέον η πιθανότητα το σημαντικό ύψος κύματος να υπερβαίνει το 1,5 μέτρο είναι μικρότερη από 10% για περίοδο ενός έτους, όταν πρόκειται για εκτέλεση πλόων καθ' όλη τη διάρκεια του έτους,ή για συγκεκριμένη περίοδο στην περίπτωση εποχικής εκτέλεσης πλόων, όπως η εκτέλεση πλόων κατά την καλοκαιρινή περίοδο.

      2. Το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεών του:
        1. α) καθορίζει και, όποτε απαιτείται, επικαιροποιεί κατάλογο των θαλάσσιων περιοχών υπό τη δικαιοδοσία του, β) προσδιορίζει το εσωτερικό σύνορο της θαλάσσιας περιοχής που βρίσκεται εγγύτερα στην ακτογραμμή του, γ) δημοσιεύει τον κατάλογο σε δημόσια βάση δεδομένων, διαθέσιμη στον διαδικτυακό τόπο της αρμόδιας ναυτιλιακής αρχής,

          δ) κοινοποιεί στην Επιτροπή τη θέση των πληροφοριών αυτών και την ενημερώνει όταν γίνονται τροποποιήσεις του καταλόγου.

      3. Το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεων του δύναται να καταρτίζει και όποτε απαιτείται να επικαιροποιεί κατάλογο θαλασσίων διαδρομών αντί καταλόγου θαλασσίων περιοχών, χρησιμοποιώντας τα αντίστοιχα κριτήρια που καθορίστηκαν για τις κατηγορίες της παραγράφου 1.

      4. Τα επιβατηγά πλοία κατατάσσονται στις ακόλουθες κατηγορίες, ανάλογα με τη θαλάσσια περιοχή στην οποία μπορούν να εκτελούν πλόες:
    1. "Κατηγορία Α":

      επιβατηγό πλοία που εκτελούν πλόες εσωτερικού στις περιοχές Α, Β, Γ και Δ.

      "Κατηγορία Β":

      επιβατηγό πλοία που εκτελούν πλόες εσωτερικού στις περιοχές Β, Γ και Δ.

      "Κατηγορία Γ":

      επιβατηγό πλοία που εκτελούν πλόες εσωτερικού στις περιοχές Γ και Δ.

      "Κατηγορία Δ":

      επιβατηγό πλοία που εκτελούν πλόες εσωτερικού στην περιοχή Δ.

       
      1. Για τα ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη ισχύουν οι κατηγορίες που ορίζονται στο κεφάλαιο 1 (1.4.10) και (1.4.11) του κώδικα ταχυπλόων σκαφών του 1994 ή το κεφάλαιο 1 (1.4.12) και (1.4.13) του κώδικα ταχυπλόων σκαφών του 2000.».
    2. Το άρθρο 4 αντικαταστάθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 2 του π.δ. 95/2019 (Α΄158) και είχε ήδη τροποποιηθεί με την παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ. 66/2005 (Α΄100και με την παρ. 4 του άρθρου 2 του π.δ. 20/2012 (Α΄46).

«Άρθρο 6α

Απαιτήσεις ευστάθειας και σταδιακός παροπλισμός των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων (ro-ro)

«1. Τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία ro-ro της κατηγορίας Γ, των οποίων είχαν τοποθετηθεί οι τρόπιδες ή τα οποία βρίσκονταν σε ανάλογο στάδιο ναυπήγησης κατά ή μετά την 1η Οκτωβρίου 2004, και όλα τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία ro-ro των κατηγοριών Α και Β συμμορφώνονται προς τα άρθρα 6, 8 και 9 του π.δ. 52/2005 (Α 79).» 

Η παρ. 1 αντικαταστάθηκε με την περ. α΄ της παρ. 6 του άρθρου 2 του π.δ. 95/2019, (Α΄158).

  1. (Καταργήθηκε από την περ. β΄ της παρ. 6 του άρθρου 2 του π.δ. 95/2019, (Α΄158).»

Το άρθρο 6Α προστέθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 2 του π.δ. 66/2005, (Α΄100).

 

Άρθρο 6β

Απαιτήσεις ασφαλείας για άτομα μειωμένης κινητικότητας

  1. Όλα τα επιβατηγά πλοία των κατηγοριών Α, Β, Γ και Δ καθώς και όλα τα ταχύπλοα σκάφη τα οποία χρησιμοποιούνται σε δημόσιες μεταφορές, των οποίων η τρόπιδα έχει τοποθετηθεί ή τα οποία βρίσκονται σε ανάλογο στάδιο ναυπήγησης κατά ή μετά την 1η Οκτωβρίου 2004, πρέπει να διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του παραρτήματος (ΙΙΙ) του παρόντος π.δ., ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στα άτομα μειωμένης κινητικότητας να έχουν ασφαλή πρόσβαση και εξυπηρέτηση σ' αυτά.
  2. Για την εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών που περιλαμβάνονται στο παράρτημα (ΙΙΙ) του παρόντος, το ΥΕΝ συμβουλεύεται και συνεργάζεται με τις αντιπροσωπευτικές οργανώσεις των ατόμων μειωμένης κινητικότητας.
  3. Για τους σκοπούς της μετασκευής επιβατηγών πλοίων των κατηγοριών Α, Β, Γ και Δ και ταχύπλοων επιβατηγών σκαφών, τα οποία χρησιμοποιούνται για δημόσιες μεταφορές και των οποίων η τρόπιδα έχει τοποθετηθεί ή τα οποία βρίσκονται σε ανάλογο στάδιο ναυπήγησης πριν από την 1η Οκτωβρίου 2004, το ΥΕΝ εφαρμόζει τις κατευθυντήριες γραμμές που περιλαμβάνονται στο παράρτημα (ΙΙΙ) του παρόντος π.δ., εφόσον είναι λογικό και εφικτό από οικονομική άποψη.

(Το εδάφιο β΄ της παρ. 3 καταργήθηκε από την παρ. 7Α του άρθρου 2 του π.δ. 95/2019, (Α΄158).)

  1. (Καταργήθηκε από την παρ. 7Β του άρθρου 2 του π.δ. 95/2019, (Α΄158).

Το άρθρο 6Β προστέθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 2 του π.δ. 66/2005, (Α΄100).

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ

 

«ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ

 

ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΗΓΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΑΧΥΠΛΟΩΝ ΕΠΙΒΑΤΗΓΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕΙΩΜΕΝΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

 

Κατά τον έλεγχο των κατευθυντηρίων γραμμών του παρόντος παραρτήματος, εφαρμόζεται η εγκύκλιος ΙΜΟ MSC/735, της 24ης Ιουνίου 1996, με τίτλο "Σύσταση για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία των επιβατηγών πλοίων ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ηλικιωμένων και των ατόμων με ειδικές ανάγκες".

  1. Πρόσβαση στο πλοίο

Τα πλοία πρέπει να ναυπηγούνται και να εξοπλίζονται κατά τρόπον ώστε τα άτομα μειωμένης κινητικότητας να μπορούν να επιβιβάζονται και να αποβιβάζονται εύκολα και με ασφάλεια, και να έχουν εξασφαλισμένη πρόσβαση στα διάφορα καταστρώματα, είτε αυτόνομα είτε μέσω κεκλιμένων επιπέδων, ανελκυστήρων ή αναβατήρων. Οι οδηγίες για την πρόσβαση αυτήν πρέπει να αναρτώνται στις άλλες προσβάσεις του πλοίου, καθώς και σε άλλα κατάλληλα σημεία σε ολόκληρο το πλοίο.

  1. Σηματοδότηση

Η σηματοδότηση επί του πλοίου για τη βοήθεια των επιβατών θα πρέπει να είναι προσιτή και ευανάγνωστη για τα πρόσωπα μειωμένης κινητικότητας (συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αισθητηριακές αναπηρίες) και να αναρτάται σε καίρια σημεία.

  1. Μέσα για μετάδοση αναγγελιών

Ο εκμεταλλευόμενος το πλοίο θα πρέπει να διαθέτει εντός του πλοίου συστήματα για την οπτική και προφορική μετάδοση αναγγελιών, όπως σχετικά με καθυστερήσεις, αλλαγές του προγράμματος και υπηρεσίες επί του πλοίου, σε άτομα με διάφορες μορφές μειωμένης κινητικότητας.

  1. Συναγερμός

Το σύστημα συναγερμού και τα οικεία κουμπιά πρέπει να είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να μπορεί να ειδοποιεί αλλά και να χρησιμοποιείται από όλους τους επιβάτες μειωμένης κινητικότητας, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αισθητηριακές και διανοητικές αναπηρίες.

  1. Πρόσθετες απαιτήσεις για την εξασφάλιση της κινητικότητας εντός του πλοίου.

Οι χειρολισθήρες, οι διάδρομοι, και διάδρομοι επιβατών, τα ανοίγματα των θυρών και οι θύρες πρέπει να επιτρέπουν τη μετακίνηση ατόμων σε αναπηρικές πολυθρόνες. Οι ανελκυστήρες, τα καταστρώματα οχημάτων, τα σαλόνια επιβατών, τα ενδιαιτήματα και οι τουαλέτες πρέπει να σχεδιάζονται κατά τρόπον ώστε να είναι προσιτά, κατά εύλογο και ανάλογο τρόπο, στα άτομα μειωμένης κινητικότητας.»

Το παράρτημα ΙΙΙ προστέθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 2 του π.δ. 66/2005 (Α΄100).