ΚΟΙΝΗ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ Αριθ. 2213.6-1.14/61761/2020 «Αποδοχή τροποποιήσεων έτους 2016 του Παραρτήματος της Διεθνούς Σύμβασης «περί διευκόλυνσης της Διεθνούς Ναυτιλιακής Κίνησης, 1965».» (Β΄4251).
Έχοντας υπόψη:
- Τις διατάξεις της παρ. 2 α' του άρθρου 2 του ν.δ. 1028/ 1971 «Περί κυρώσεως της υπογραφείσης εν Λονδίνω την 9ην Απριλίου 1965 Συμβάσεως περί Διευκολύνσεως της Διεθνούς Ναυτιλιακής Κινήσεως μετά του Παραρτήματος αυτής» (Α' 250).
- Το π.δ. 1019/1977 «Περί αποδοχής της τροποποίησης του άρθρου VII της Συμβάσεως περί Διευκολύνσεως της Διεθνούς Ναυτιλιακής Κινήσεως, 1965» (Α' 342).
- Τον ν. 3922/2011 «Σύσταση του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλες διατάξεις» (Α' 35).
- Το π.δ. 13/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α' 26).
- Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α' 98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133).
- Το υπό στοιχεία FAL.12 (40)/08-04-2016 ψήφισμα της Επιτροπής Διευκόλυνσης της Διεθνούς Ναυτιλιακής Κίνησης (FAL) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), με το οποίο υιοθετούνται οι τροποποιήσεις του έτους 2016 του Παραρτήματος της Διεθνούς Συμβάσεως «περί Διευκολύνσεως της Διεθνούς Ναυτιλιακής Κινήσεως».
- Την υπό στοιχεία FAL3/Circ. 199/08-06-2010 εγκύκλιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), στην οποία έχουν καταγραφεί οι επιφυλάξεις της Ελλάδος ως προς τις ασυμβατότητες διατάξεων της Διεθνούς Σύμβασης για τη Διευκόλυνση της Διεθνούς Ναυτιλιακής Κίνησης, σε συνάρτηση με τον Κώδικα Συνόρων του Σένγκεν (Schengen Borders Code).
- Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
- Το υπ' αρ. 2811.8/21140/2019/21-03-2019 εισηγητικό σημείωμα της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αποφασίζουμε:
Β. Μέτρα για τη διευκόλυνση της διεξαγωγής των διατυπώσεων ως προς τους επιβάτες, το πλήρωμα και τις αποσκευές.
3.11.1. Συνιστώμενη Πρακτική. Οι δημόσιες αρχές θα πρέπει:
(α) Σε συνεργασία με τους πλοιοκτήτες και τις αρχές των λιμένων να εισάγουν κατάλληλες ρυθμίσεις όπως:
(i) Ιδιαίτερη και συνεχή μέθοδο προώθησης επιβατών και αποσκευών.
(ii) Σύστημα που να επιτρέπει στους επιβάτες την εύκολη ανεύρεση και παραλαβή των ήδη ελεγμένων αποσκευών, ευθύς ως αυτές τοποθετηθούν στο χώρο, απ' όπου θα δύνανται να παραληφθούν.
(iii) Εξασφάλιση στην παροχή διευκολύνσεων και υπηρεσιών επαρκών για να καλύψουν τις ανάγκες αναπήρων και ηλικιωμένων επιβατών.
Γ. Ειδικές Διευκολύνσεις για τη Θαλάσσια Μεταφορά Ηλικιωμένων και Αναπήρων Επιβατών
3.16. Συνιστώμενη Πρακτική, θα πρέπει να λαμβάνονται μέτρα, που να εξασφαλίζουν ότι παρέχονται με ευκολία όλες οι αναγκαίες πληροφορίες για τη μεταφορά και ασφάλεια των επιβατών, που έχουν μειωμένη ακοή ή όραση.
Η εν λόγω διάταξη δεν έχει αποκτήσει ισχύ λόγω δήλωσης σχετικής επιφύλαξης στον ΙΜΟ περί εφαρμογής Κώδικα Συνόρων Σένγκεν (FAL.3/Circ. 1999/08-06-2010).
3.17. Συνιστώμενη Πρακτική. Για ηλικιωμένους ή ανάπηρους επιβάτες, που κατεβαίνουν ή παραλαμβάνονται από κτίριο τερματικού σταθμού, οι χώροι που διαφυλάσσονται γι' αυτούς πρέπει να βρίσκονται όσο το δυνατόν πλησιέστερα στις κύριες εισόδους. Οι χώροι αυτοί θα πρέπει να σημειώνονται ευκρινώς με κατάλληλα σύμβολα. Οι δίοδοι πρόσβασης θα πρέπει να είναι ελεύθεροι από εμπόδια.
3.18. Συνιστώμενη Πρακτική. Όπου η πρόσβαση στη χρήση δημόσιων υπηρεσιών είναι περιορισμένη, θα πρέπει να καταβάλλεται κάθε προσπάθεια για την παροχή προσιτών και λογικά τιμολογουμένων δημοσίων υπηρεσιών μεταφοράς, με την προσαρμογή των υπαρχουσών και σχεδιαζόμενων υπηρεσιών ή με την πρόβλεψη ειδικών ρυθμίσεων για επιβάτες, που έχουν μειωμένη κινητικότητα.
3.19. Συνιστώμενη Πρακτική, θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα για κατάλληλες ευκολίες στους τερματικούς σταθμούς και στα πλοία, όσο το δυνατόν πιο πρόσφορες ώστε να επιτρέπουν την ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση των ηλικιωμένων και αναπήρων επιβατών.