ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΕΡΓΑΣΙΑΣ και ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΥΠ΄ΑΡΙΘ. οικ.ΡΟ/64 της 12.02.2018 «Καθορισμός των όρων, προϋποθέσεων, τεχνικών θεμάτων, αναγκαίων λεπτομερειών και διαδικασιών για την προσωρινή μετεγκατάσταση ειδικών κοινωνικών ομάδων-Βελτίωση Συνθηκών Διαβίωσης» (Β΄412).

Έχοντας υπόψη:

  1. 1. Τις διατάξεις του αριθμ. 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την «Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα», που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα». (ΦΕΚ 98/2005 Α΄).
  2.  
  3. 2. Τη διάταξη της παρ. 10 του αριθμ. 159 του ν. 4483/2017 «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α) - Ρυθμίσεις σχετικές με την οργάνωση, τη λειτουργία, τα οικονομικά και το προσωπικό των Ο.Τ.Α.- Ευρωπαϊκοί Όμιλοι Εδαφικής Συνεργασίας-Μητρώο Πολιτών και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 107/Α’).
  4.  
  5. 3. Τις διατάξεις του άρθρου 27 του ν. 4320/2015 «Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, την οργάνωση της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών οργάνων και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ 29/Α’). 
  6.  
  7. 4. Τις διατάξεις του π.δ 134/2017 (ΦΕΚ 168/Α’/ 6-3-2017) Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, όπως ισχύει.
  8.  
  9. 5. Τις διατάξεις του π.δ. 141/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εσωτερικών» (ΦΕΚ 180/Α’).
  10.  
  11. 6.Τις διατάξεις του π.δ. 147/2017 (ΦΕΚ/192/Α’/13-12-2017).
  12.  
  13. 7. Τις διατάξεις του π.δ. 73/2015 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ 116/Α΄/23-9-2015).
  14.  
  15. 8. Τις διατάξεις του π.δ. 125/2016 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ 210/Α΄).
  16.  
  17. 9. Τις διατάξεις του π.δ. 123/2016 «Ανασύσταση και μετονομασία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ανασύσταση του Υπουργείου Τουρισμού, σύσταση Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, και Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, μετονομασία Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων» (ΦΕΚ 208/Α΄).
  18.  
  19. 10. Την υπ’ αριθμ. Υ28/2015 (ΦΕΚ 2168/Β’/9-10-2015) απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Αναπληρώτρια Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου όπως τροποποιήθηκε από τις υπ’ αριθμ. Υ70 (ΦΕΚ 2441/Β’/13-11-2015), Υ43 (ΦΕΚ 1510/Β΄/3-5-2017) και Υ89 (ΦΕΚ 4195/30-11-2017) αποφάσεις του Πρωθυπουργού με τίτλο «Τροποποίηση απόφασης ανάθεσης αρμοδιοτήτων στην Αναπληρώτρια Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου».
  20.  
  21. 11. Την υπ’ αριθμ. Υ 197 (ΦΕΚ 3722/Β/17-11-2016) απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξανδρο Χαρίτση», όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αριθμ. Υ226/27-12-2016 (ΦΕΚ 4233/Β/ 28-12-2016) απόφαση του Πρωθυπουργού.
  22.  
  23. 12. Τις διατάξεις των άρθρων 42 και 43 του ν. 4430/2016 «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και Ανάπτυξη των φορέων της και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 205/Α’/ 31-10-2016).
  24.  
  25. 13. Τη διάταξη του άρθρου 75 παρ. Ι. παρ. ε του ν. 3463/ 2006 (ΦΕΚ 114/ Α’) «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων», όπως ισχύει σήμερα μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 94 παρ. 3 Β του ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87/Α’).
  26.  
  27. 14. Την ανάγκη προσωρινής μετεγκατάστασης ειδικών κοινωνικών ομάδων κατά την έννοια της παρ. 11 του αριθμ. 13 του ν. 3212/2003 (Α’ 308) και της παρ. 1 του αρ. 34 του ν. 3448/2006 (Α’ 57) που διαβιούν σε πρόχειρα ή παράτυπα καταλύματα, σε κατάλληλα οργανωμένους χώρους, με σκοπό τη διασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών διαβίωσης.
  28.  
  29. 15. Την ανάγκη να καθοριστούν οι όροι, προϋποθέσεις, τεχνικά θέματα, αναγκαίες λεπτομέρειες και διαδικασίες για την προσωρινή μετεγκατάσταση των ειδικών κοινωνικών ομάδων.
  30.  
  31. 16. Την υπ’ αριθμ. οικ. 6711/406/1.2.2018 έκθεση από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
  32.  
  33. 17. Ότι από την υλοποίηση των διατάξεων της παρούσας προκαλείται δαπάνη εκτιμώμενου ύψους 19,5 εκ. ευρώ, για κάθε ένα από τα επόμενα έτη 2018 και 2019 και δαπάνη εκτιμώμενου ύψους 16 εκ. ευρώ για το έτος 2020. Η ανωτέρω δαπάνη θα καλυφθεί από τις ετήσιες πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Η επιβάρυνση δεν θα υπερβεί το συνολικό όριο πιστώσεων του ΠΔΕ.
  34.  
  35. 18. Ότι από την υλοποίηση των διατάξεων της παρούσας δεν προκαλείται επιβάρυνση στον τακτικό προϋπολογισμό, αποφασίζουμε:


Άρθρο 1
Γενικό Πλαίσιο

Η παρέμβαση αφορά ειδικές κοινωνικές ομάδες κατά την έννοια της παρ. 11 του άρθρου 13 του ν. 3212/2003 (Α’ 308) και της παρ. 1 του άρθρου 34 του ν. 3448/2006 (Α’ 57) που διαβιούν σε συνθήκες μη αποδεκτές σε πρόχειρα ή παράτυπα καταλύματα και αντιμετωπίζουν εξαιρετικές δυσχέρειες στην κοινωνική ένταξη. Η διασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών διαβίωσης είναι απαραίτητος και αναγκαίος όρος όλων των δράσεων ένταξης.

 

Άρθρο 2
Σκοπός


Η Προσωρινή Μετεγκατάσταση «Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων» σε κατάλληλα οργανωμένους χώρους έχει ως σκοπό: α) τη διασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών στέγασης και διαβίωσης και β) την κοινωνική ένταξη του συνόλου των ωφελουμένων βάσει ατομικών σχεδίων ένταξης. Πρόκειται για παρέμβαση μεταβατικού χαρακτήρα.

 

Άρθρο 3


Οργανωμένοι Χώροι Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων


Οι «Οργανωμένοι Χώροι Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων» της παρ. 1 του αριθμ. 159 του ν. 4483/2017 (ΦΕΚ 107 Α/31-07-2017) είναι κατάλληλα οργανωμένοι χώροι που διατίθενται από το Δημόσιο, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.), τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ) ή παραχωρούνται από ιδιώτες, για την προσωρινή μετεγκατάσταση ειδικών κοινωνικών ομάδων, κατά την έννοια της παρ. 11 του άρθρου 13 του ν. 3212/2003 (Α΄308) και της παρ. 1 του άρθρου 34 του ν. 3448/2006 (Α’ 57), που διαβιούν σε πρόχειρα ή παράτυπα καταλύματα. Οι παρεμβάσεις αφορούν και στην παραχώρηση χρήσης οικίσκων σε οικόπεδα ιδιοκτησίας των ωφελουμένων με την έγγραφη συναίνεσή τους και με ταυτόχρονη παροχή συνοδευτικών υπηρεσιών, για την επίτευξη του στόχου της κοινωνικής ένταξης.


Οι «Οργανωμένοι Χώροι Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων» οργανώνονται ως ενιαίο σύμπλεγμα κοινωνικών οικιστικών μονάδων. Στο πλαίσιο των Οργανωμένων Χώρων Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών ομάδων παρέχονται α) υπηρεσίες στεγαστικής υποστήριξης, β) υπηρεσίες για την οργάνωση και διαχείριση του χώρου και γ) υποστηρικτικές υπηρεσίες στο πλαίσιο της ολιστικής παρέμβασης για την κοινωνική ένταξη.


Οι υποστηρικτικές και συνοδευτικές κοινωνικές υπηρεσίες παρέχονται από τους ΟΤΑ α’ βαθμού, σύμφωνα με τους άξονες της Εθνικής Στρατηγικής για την Κοινωνική Ένταξη του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

 

Άρθρο 4
Φορείς Υλοποίησης


Φορείς υλοποίησης των «Οργανωμένων Χώρων Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων» είναι οι Δήμοι στην εδαφική περιφέρεια των οποίων πρόκειται να υλοποιηθεί η προσωρινή μετεγκατάσταση.
Ο οικείος Δήμος προβαίνει σε ενέργειες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του με βάση τον εγκεκριμένο φάκελο αιτήματος και τη σχετική εγκριτική κοινή υπουργική απόφαση.
Ο Δήμος έχει την ευθύνη, με ίδια μέσα ή με ανάθεση κατά τις διατάξεις του ν. 4412/2016 (Α’ 147):

  1. α) να εκπονεί και να υλοποιεί μελέτες υποδομών κοινής ωφέλειας,
  2. β) να μεριμνά για την προμήθεια, τοποθέτηση, εγκατάσταση οικίσκων και τη σύνδεσή τους με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας,
  3. γ) να οργανώνει και να εποπτεύει τη λειτουργία των οργανωμένων χώρων προσωρινής μετεγκατάστασης, σύμφωνα με κανονισμό λειτουργίας που εκπονεί, μετά την έγκρισή του από τον κατά περίπτωση αρμόδιο Γενικό ή Ειδικό Γραμματέα του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σύμφωνα με την παρ. 6 περίπτωση γ του άρθρου 159 του ν. 4483/2017. Ο Δήμος υποβάλλει τον κανονισμό λειτουργίας προς έγκριση από τον αρμόδιο Γενικό ή Ειδικό Γραμματέα μέσω του φακέλου υποβολής αιτήματος προς την Επιτροπή Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων.
  4.  
  5. Ο οικείος Δήμος υπογράφει διά των αρμοδίων οργάνων του ιδιωτικό συμφωνητικό φιλοξενίας με τον εκπρόσωπο του ωφελούμενου νοικοκυριού.

 

Άρθρο 5
Φορείς Διαχείρισης και Λειτουργίας


Φορείς διαχείρισης και λειτουργίας των «Οργανωμένων Χώρων Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων» είναι οι Δήμοι στους οποίους ανήκουν οι χώροι προσωρινής μετεγκατάστασης.
Για τον σκοπό αυτό ο οικείος Δήμος συστήνει Α) Επιτροπή Συντονισμού και Β) Ομάδα Διαχείρισης Οργανωμένων Χώρων Μετεγκατάστασης.

  1. Α) Η Επιτροπή Συντονισμού απαρτίζεται από τους Προϊσταμένους των αρμόδιων υπηρεσιών όπως Διοικητικών, Οικονομικών, Αστικής Κατάστασης, Κοινωνικών και Τεχνικών Διευθύνσεων των οικείων Δήμων και έχει την ευθύνη για τον γενικό συντονισμό, την εποπτεία και την αντιμετώπιση όλων των διοικητικών και οικονομικών ζητημάτων που αφορούν την διαχείριση και λειτουργία του οργανωμένου χώρου προσωρινής μετεγκατάστασης. Η Επιτροπή Συντονισμού φροντίζει και για την επίλυση ζητημάτων που προκύπτουν στους Οργανωμένους Χώρους Προσωρινής Μετεγκατάστασης μετά από εισήγηση της Ομάδας Διαχείρισης Οργανωμένων Χώρων Μετεγκατάστασης και εφόσον δεν μπορούν να επιλυθούν από την τελευταία.
  2.  
  3. Β) Η Ομάδα Διαχείρισης Οργανωμένων Χώρων Μετεγκατάστασης εδρεύει στον οργανωμένο χώρο προσωρινής μετεγκατάστασης και συνεργάζεται τόσο με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου όσο και με το Κέντρο Κοινότητας και τα Παραρτήματά του και άλλες συναφείς κοινωνικές δομές του Δήμου. Η Ομάδα φροντίζει για την ορθή χρήση των υποδομών και την εύρυθμη λειτουργία του οργανωμένου χώρου, υπό την εποπτεία της Επιτροπής Συντονισμού.
  4.  

Άρθρο 6
Διαδικασία υποβολής αιτήματος – Απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα


Οι Δήμοι, στην εδαφική περιφέρεια των οποίων προτείνεται και σχεδιάζεται η προσωρινή μετεγκατάσταση, υποβάλλουν αίτημα στην Επιτροπή Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων όπως αυτή προσδιορίζεται στις παρ. 1 και 4 του αρ. 159 ν. 4483/2017.


Το αίτημα των Δήμων προς την ανωτέρω Επιτροπή πρέπει να συνοδεύεται από τα ακόλουθα δικαιολογητικά και έγγραφα:

 

  1. 1) Πίνακα περιεχομένων με τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά και έγγραφα, υπογεγραμμένο από το αρμόδιο όργανο του Δήμου.
  2.  
  3. 2) Ο νόμιμος εκπρόσωπος του Δήμου πιστοποιεί ότι έχει γίνει έλεγχος όλων των νόμιμων τίτλων κτήσης ή παραχώρησης χρήσης της έκτασης και βεβαιώνει τη νομιμότητα αυτών. Η βεβαίωση συνοδεύεται από τις αποφάσεις των οργάνων του εκάστοτε αρμόδιου φορέα για τη νόμιμη κτήση, διάθεση ή παραχώρηση της έκτασης προσωρινής μετεγκατάστασης με επισύναψη των νόμιμων τίτλων κτήσης ή παραχώρησης χρήσης. Δύναται να ζητηθεί να προσκομισθούν πρόσφατα πιστοποιητικά μεταγραφών.
  4.  
  5. 3) Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την ανάπτυξη Οργανωμένου Χώρου Μετεγκατάστασης στην οποία θα καθορίζεται η επιλέξιμη περιοχή από την οποία θα προέρχεται ο πληθυσμός, ο χώρος μετεγκατάστασης και τα κριτήρια επιλογής των ωφελουμένων.
  6.  
  7. 4) Αιτιολογική έκθεση που αποτυπώνει πλήρως την υφιστάμενη κατάσταση, αναλύει την αναγκαιότητα της προσωρινής μετεγκατάστασης και περιγράφει τις συνοδευτικές υποστηρικτικές υπηρεσίες στο πλαίσιο της ολιστικής παρέμβασης, σύμφωνα με την Εθνική Στρατηγική για την Κοινωνική Ένταξη του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και τις επιμέρους εξειδικεύσεις της.
  8.  
  9. 5) Κανονισμό Λειτουργίας του Οργανωμένου Χώρου Προσωρινής Μετεγκατάστασης.
  10.  
  11. 6) Βεβαιώσεις των αρμόδιων υπηρεσιών, ως προς τα α’ , β’ και γ’ της παρ. 2 του αρ. 159 του ν. 4483/2017, σύμφωνα με το Μέρος Β’ «Υποβαλλόμενα στοιχεία» της υπουργικής απόφασης 12707/22.4.2016 (Β’ 1308).
  12.  
  13. Ειδικότερα:
  14.  
    1. α) Βεβαίωση από τις αρμόδιες αρχές που αφορά στην απόσταση από αρχαιολογικούς χώρους. Στη βεβαίωση θα αναφέρεται η μη ύπαρξη εντός του προτεινόμενου ακινήτου και σε ακτίνα 500 μ. από αυτό, περιοχών προστασίας, όπως αυτές προκύπτουν από το ν. 3028/2002 και ειδικότερα τα όρια:
      • 1. Κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων
      • 2. Ζωνών προστασίας
      • 3. Κλασικών και προϊστορικών αρχαιοτήτων
      • 4. Βυζαντινών αρχαιοτήτων
      • 5. Νεώτερων μνημείων
      • 6. Ιστορικών Τόπων
      • 7. Κηρυγμένων Σπηλαίων
      • 8. Περιοχών προς κήρυξη αρχαιολογικών χώρων ή ζωνών προστασίας.
    2.  
    3. β) Βεβαίωση από τις αρμόδιες αρχές για το σύνολο της έκτασης και για απόσταση 500 μ. από αυτήν στην οποία θα αναφέρεται η μη ύπαρξη θεσμοθετημένων ή προς θεσμοθέτηση Προστατευόμενων Περιοχών του ν. 3937/2011.
    4.  
    5. γ) Βεβαίωση από την αρμόδια τοπική δασική υπηρεσία σχετικά με το χαρακτήρα του συνόλου της έκτασης και ότι αυτή δεν εμπίπτει σε απαγορευτικές διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. Πράξη χαρακτηρισμού της έκτασης και πιστοποιητικά τελεσιδικίας αυτής.
    6.  
    7. Εφόσον η έκταση εμπίπτει σε περιοχή με κυρωμένο Δασικό Χάρτη δεν ακολουθείται η παραπάνω διαδικασία αλλά απαιτείται η απόδοση των οριογραμμών και της κωδικοποίησης των πολυγώνων κάλυψης του Δασικού Χάρτη και η προσκόμιση πιστοποιητικού βεβαίωσης του χαρακτήρα της έκτασης του Δασικού Χάρτη, από την αρμόδια για αυτό Δασική Αρχή. Βεβαιώνει επίσης ότι η έκταση δεν εμπίπτει σε περιοχή που έχει χαρακτηρισθεί ως Καταφύγιο Άγριας Ζωής (ΚΑΖ).
    8.  
    9. Τα αιτήματα των Δήμων προς τις αρμόδιες υπηρεσίες για την έκδοση των ανωτέρω βεβαιώσεων θα εξετάζονται κατά προτεραιότητα και θα εκδίδεται η σχετική απόφαση ή γνωμοδότηση εντός αποκλειστικής προθεσμίας 30 ημερών.
    10.  
    11. «Το δικαιολογητικό α της παρ. 6 υποβάλλεται υποχρεωτικά σε όλες τις περιπτώσεις, εκτός και εάν αυτό υπερκαλύπτεται από άλλο υποβληθέν έγγραφο που εκδόθηκε από υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, σύμφωνα με το οποίο επιτρέπεται η υλοποίηση σχετικού έργου στον χώρο όπου σχεδιάζεται η παρέμβαση».

      1. Το εδάφιο δ΄ της περ. γ΄ της παρ. 6 του άρθρου 6 αντικαταστάθηκε με την κ.υ.α. Αριθ. 28586/283/18 (Β΄1924).
    12.  
    13. Τα δικαιολογητικά β και γ της παραγράφου 6 υποβάλλονται υποχρεωτικά εφόσον πρόκειται για εκτός σχεδίου περιοχές. Σε κάθε άλλη περίπτωση ο Δήμος υποχρεούται να βεβαιώσει ειδικά και αιτιολογημένα ποια από τα δικαιολογητικά δεν απαιτείται να υποβληθούν, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου της προτεινόμενης περιοχής για την προσωρινή μετεγκατάσταση.
    14.  
    15. δ) Βεβαιώσεις από τον οικείο ΟΤΑ:
      1. αα) για την απόσταση από αιγιαλό, εγκαταστάσεις βιολογικής επεξεργασίας-αποβλήτων. Βεβαιώνεται από τον οικείο ΟΤΑ ,η μη ύπαρξη εντός του προτεινόμενου ακινήτου και σε ακτίνα 500 μ. από αυτό, περιοχών όπως:
        • - Ζώνης αιγιαλού
        • - Εγκαταστάσεις βιολογικής επεξεργασίας
        • - Λατομικές Ζώνες αδρανών υλικών
      2. ββ) Για την τήρηση ελάχιστης απόστασης από τον άξονα υπεραστικών τμημάτων του Βασικού Εθνικού Δικτύου (Δ/γμα υπεραστικής συγκοινωνίας π.δ. 209 ΦΕΚ 169/Α/1998 άρθρο 2 και επόμενα).
      3. γγ) Περί μη ύπαρξης ρέματος εντός του προτεινόμενου ακινήτου. Σε περίπτωση που η προτεινόμενη έκταση γειτνιάζει με ρέμα ισχύει ό,τι ορίζεται στο ν. 4258/2014 άρθρο 9 και επόμενα (καθώς και η υπ’ αρ. οικ. 140055 κοινή υπουργική απόφαση ΦΕΚ 428/Β/2017, «Τεχνικές προδιαγραφές σύνταξης του περιεχομένου του φακέλου οριοθέτησης κατ΄ εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου 2 του ν. 4258/2014»).
      4. δδ) Ότι βρίσκεται εκτός ζωνών δουλείας για τις γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής και μέσης τάσης.
      5. εε) Ότι υπάρχει η δυνατότητα υδροδότησης, αποχέτευσης, ηλεκτροδότησης, οδικής πρόσβασης και αποκομιδής απορριμμάτων.
      6. στστ) Βεβαίωση για το σύνολο της έκτασης και για απόσταση 500 μ. από αυτήν στην οποία θα αναφέρεται η μη ύπαρξη θεσμοθετημένων ή προς θεσμοθέτηση Προστατευόμενων Περιοχών, ή η μη ύπαρξη Προστατευόμενων Περιοχών και κατασκευών του άρθρου 6 του ν. 4067/2012. Όπου δεν είναι δυνατόν οι ΟΤΑ να βεβαιώσουν τα ανωτέρω οι ίδιοι, μέσω των υπηρεσιών τους, οι βεβαιώσεις εκδίδονται σε συνεργασία με άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.
    16.  
    17. 7) Τεχνική έκθεση που προβλέπει το χώρο μετεγκατάστασης και την καταλληλότητα της έκτασης και του εδάφους, έτσι ώστε να πληροί τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη οργανωμένου χώρου μετεγκατάστασης καθώς και τις απαιτούμενες προκατασκευασμένες εγκαταστάσεις, περιγραφή των απαιτούμενων υποδομών (αποχέτευσης, ύδρευσης, οδοποιίας, ηλεκτροφωτισμού, αποκομιδής απορριμμάτων κ.λπ), καθώς και άλλων τυχόν υποστηρικτικών εγκαταστάσεων για την υγιεινή και ασφαλή διαβίωση.
    18.  
    19. 8) Θεωρημένα διαγράμματα - σχέδια με ευθύνη των εξουσιοδοτημένων μηχ/κών των Δήμων:
    20.  
      1. αα) Χαρτογραφικό υπόβαθρο (ορθοφωτοχάρτες της της «Ελληνικό Κτηματολόγιο» καθολικής διαδόχου της ΕΚΧΑ Α.Ε.) της ευρύτερης περιοχής όπου θα αποτυπώνεται το πολυγωνικό όριο της έκτασης και η περιοχή που εκτείνεται 500 μέτρα πέραν αυτής.
      2.  
      3. ββ) Τοπογραφικό διάγραμμα της περιοχής προσωρινής μετεγκατάστασης (έντυπα και ηλεκτρονικά στο κρατικό σύστημα συντεταγμένων ΕΓΣΑ ΄87), να καλύπτει το σύνολο της έκτασης σε κλίμακα 1:1000.
      4.  
      5. γγ) Σχέδιο γενικής διάταξης των εγκαταστάσεων (master plan) σε κλίμακα 1:500.
      6.  
      7. Τα παραπάνω σχέδια και διαγράμματα θα πρέπει να έχουν συνταχθεί σε ψηφιακή μορφή, διανυσματικού τύπου και οι συντεταγμένες τους αναφέρονται στο Εθνικό Γεωδαιτικό Σύστημα Αναφοράς ΕΓΣΑ ΄87. Υποβάλλονται ως ψηφιακά αρχεία γεωγραφικών και περιγραφικών πληροφοριών κατάλληλα για εισαγωγή σε βάσεις /υποδομές γεωχωρικών δεδομένων των οικείων Φορέων, σε ανοικτούς μορφότυπους, σε επεξεργάσιμη (διανυσματικά αρχεία) και σε εκτυπώσιμη μορφή (ψηφι-ογραφικά- raster αρχεία εικόνας), σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και προδιαγραφές.
      8.  
      9. Τα υπό 7 και 8 στοιχεία υποβάλλονται εις διπλούν και ηλεκτρονικά, ως αρχεία γεωγραφικών και περιγραφικών δεδομένων και μεταδεδομένων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και προδιαγραφές (ν. 3882/2010 ως ισχύει) σε επεξεργάσιμη (διανυσματικά αρχεία τύπου π.χ. .dwg, .dwf, .ship, αρχεία κειμένου και πινάκων π.χ. .doc, .xls) και εκτυπώσιμη μορφή (αρχεία εικόνας χωρίς δυνατότητα επεξεργασίας τύπου π.χ. .pdt, .tif , .jpg).
      10.  
      11. Οι οργανωμένοι χώροι προσωρινής μετεγκατάστασης, οι κτιριακές εγκαταστάσεις που παρέχουν υπηρεσίες στους ωφελούμενους και οι οικίσκοι που φιλοξενούν άτομα με αναπηρίες, οφείλουν να εξασφαλίζουν την προσβασιμότητα σε ΑΜΕΑ.
  15.  
  16. Άρθρο 7
    Διαδικασία εξέτασης του αιτήματος

Η Επιτροπή Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων, εξετάζει το φάκελο του αιτήματος του Δήμου ως προς

  1. α) την πληρότητα του συνόλου των απαιτούμενων δικαιολογητικών,
  2. β) την τεκμηρίωση του αιτήματος για μετεγκατάσταση,
  3. γ) την πληρότητα της πρότασης αναφορικά με την παροχή κοινωνικών υπηρεσιών,
  4. δ) τα κριτήρια επιλογής των ωφελουμένων,
  5. ε) τους κανόνες λειτουργίας του οργανωμένου χώρου προσωρινής μετεγκατάστασης και μελετά την σχετική εισήγηση της Τεχνικής Ομάδας Υποστήριξης. Η Επιτροπή λαμβάνει υπόψη της κάθε διαθέσιμη πληροφορία για την κατάσταση της ομάδας προς προσωρινή μετεγκατάσταση.

Στη συνέχεια εγκρίνει ή αιτιολογημένα απορρίπτει τη μελέτη γενικής διάταξης του οργανωμένου χώρου προσωρινής μετεγκατάστασης και υποβάλλει εισήγηση στους Υπουργούς Εσωτερικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Υγείας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομίας και Ανάπτυξης, για την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης της παρ. 1 του αρ. 159 του ν. 4483/2017.

Η Επιτροπή Προσωρινής Μετεγκατάστασης, πριν την υποβολή της τελικής της εισήγησης στους αρμόδιους Υπουργούς, δύναται να προτείνει προς τους Δήμους αναγκαίες διορθώσεις στον φάκελο υποβολής αιτήματος και να ορίσει χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή τους.

Άρθρο 8
Τεχνική Ομάδα Υποστήριξης της Επιτροπής Προσωρινής Μετεγκατάστασης ειδικών κοινωνικών ομάδων

«Η Επιτροπή Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων υποστηρίζεται από Τεχνική Ομάδα Υποστήριξης, η οποία απαρτίζεται από επιστημονικό προσωπικό, πτυχιούχους πολυτεχνικών σχολών, με ενδεικτικά αναφερόμενες ειδικότητες: αρχιτέκτονας, πολιτικός μηχανικός, μηχανολόγος, και συστήνεται από τον αρμόδιο Γενικό ή Ειδικό Γραμματέα. Ο αρμόδιος Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας δύναται να συστήσει την ομάδα αυτή και σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων.

Η Τεχνική Ομάδα Υποστήριξης επικουρεί την Επιτροπή Προσωρινής Μετεγκατάστασης:

 

  1. α) στον έλεγχο του φακέλου του Δήμου ως προς την ύπαρξη όλων των αναγκαίων βεβαιώσεων αναφορικά με την καταλληλότητα της προτεινόμενης έκτασης,
  2. β) στη μελέτη των τεχνικών εκθέσεων, των τοπογραφικών διαγραμμάτων, των σχεδίων γενικής διάταξης και των προδιαγραφών για τους οικίσκους, και εισηγείται επί των ανωτέρω».
    1. Το άρθρο 8 αντικαταστάθηκε με την κ.υ.α. Αριθ. 28586/283/18 (Β΄1924).
    2.  

Άρθρο 9
Ωφελούμενοι: Όροι και κριτήρια επιλογής

Ως ωφελούμενοι επιλέγονται μέλη ειδικών κοινωνικών ομάδων κατά την έννοια του αρ. 34 του ν. 3448/2006 που διαβιούν σε πρόχειρα ή παράτυπα καταλύματα σε συνθήκες που δεν εξασφαλίζουν αξιοπρεπή διαβίωση και δεν καλύπτονται από άλλα προγράμματα προσωρινής φιλοξενίας ή στεγαστικής αρωγής.


Ωφελούμενοι δύνανται να είναι μονομελή και πολυμελή νοικοκυριά. Τα πολυμελή νοικοκυριά αποτελούνται από άτομα που διαβιούν κάτω από την ίδια στέγη και εκπροσωπούνται για τους σκοπούς της μετεγκατάστασης από ένα ενήλικο μέλος τους κατ’ εξουσιοδότηση των λοιπών ενηλίκων μελών.


Ο εκπρόσωπος αποτελεί τον δικαιούχο και πρόσωπο αναφοράς του ωφελούμενου νοικοκυριού στις σχέσεις του με τον οικείο Δήμο.
Οι οικείοι Δήμοι, καθορίζουν τις επιλέξιμες περιοχές από τις οποίες θα προέρχεται ο πληθυσμός ο οποίος θα μετεγκατασταθεί και δύνανται να εξειδικεύουν τα κριτήρια επιλογής των ωφελουμένων ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής.
Σε κάθε περίπτωση ορίζεται ρητά ότι:

  1. α) Η μετεγκατάσταση αφορά σε δημότες ή και μόνιμους κατοίκους των περιοχών που θα καθοριστούν από τους Δήμους.
  2. β) Ο Δήμος ζητά υπεύθυνη δήλωση από τους υποψήφιους ότι δεν είναι ωφελούμενοι στεγαστικής συνδρομής σε άλλο Δήμο ή κοινωνικό πρόγραμμα, ούτε έχουν καταμετρηθεί ως μέλη του νοικοκυριού ωφελούμενου στεγαστικής συνδρομής σε άλλο Δήμο ή κοινωνικό πρόγραμμα. Ο Δήμος έχει το δικαίωμα να διασταυρώσει τα παραπάνω στοιχεία μέσω των Κοινωνικών Υπηρεσιών των Δήμων και των διαχειριστικών αρχών ή εποπτικών αρχών άλλων κοινωνικών προγραμμάτων που αφορούν στεγαστική συνδρομή.

Άρθρο 10
Κανόνες διαχείρισης χώρων προσωρινής μετεγκατάστασης

 

Οι «Οργανωμένοι Χώροι Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων» λειτουργούν βάσει Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας, ο οποίος περιλαμβάνει όλα τα επιμέρους θέματα αναφορικά με την οργάνωση και λειτουργία τους ως εξής:

 

  1. 1. Τη διαχείριση και λειτουργία του χώρου.
  2. 2. Τη μεθοδολογία οργάνωσης της παροχής των υπο-στηρικτικών και συνοδευτικών υπηρεσιών από τα αρμόδια όργανα και υπηρεσίες του Δήμου, στο πλαίσιο της ολιστικής παρέμβασης.
  3. 3. Τις ειδικότερες υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των ωφελουμένων.
  4. 4. Τα καθήκοντα του απασχολούμενου προσωπικού στην επιτροπή συντονισμού και στην ομάδα διαχείρισης οργανωμένων χώρων μετεγκατάστασης.
  5. 5. Τις διαδικασίες τήρησης αρχείου ωφελουμένων (σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή) και ατομικού φακέλου ωφελουμένου με τη σύμφωνη γνώμη του, σε συμμόρφωση με τα προβλεπόμενα στο ν. 2472/1997.
  6. 6. Τη διασύνδεση με φορείς παροχής υπηρεσιών κοινωνικής προστασίας και ένταξης.
  7. 7. Τη διασύνδεση του χώρου με την ευρύτερη κοινότητα.
  8. 8. Την προβλεπόμενη χρονική διάρκεια της προσωρινής μετεγκατάστασης.
  9. 9. Τις διαδικασίες ένταξης και απένταξης.
  10. 10. Τη διασύνδεση με δημόσιες υπηρεσίες υγείας.
  11.  
  12. Οι Εσωτερικοί Κανονισμοί Διαχείρισης και Λειτουργίας συντάσσονται από τους Δήμους κατ’ ελάχιστον με βάση το οριζόμενο με αυτή τη διάταξη βασικό πλαίσιο κανόνων και σύμφωνα με τον Πρότυπο Εσωτερικό Κανονισμό Διαχείρισης και Λειτουργίας Οργανωμένου Χώρου Μετεγκατάστασης του Παραρτήματος 1 της παρούσας απόφασης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
        1.  

Άρθρο 11

Υποχρεώσεις των ωφελουμένων

Όλοι οι ωφελούμενοι του προγράμματος οφείλουν κατ’ ελάχιστον:

 

  1. α) Να αποδέχονται το σύνολο των όρων του Εσωτερικού Κανονισμού Διαχείρισης και Λειτουργίας και των τυχόν τροποποιήσεών του,
  2.  
  3. β) να εξοφλούν τους εκδιδόμενους λογαριασμούς παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και να καταβάλλουν τα επιβαλλόμενα τέλη ανταποδοτικού χαρακτήρα προς τον οικείο δήμο, σύμφωνα με την παρ. 9 του αρ. 159 του ν. 4483/2017. Σε περίπτωση που δεν ανταποκρίνονται στις ως άνω υποχρεώσεις τους, μετά την έκδοση τριών διαδοχικών εκκαθαριστικών λογαριασμών οποιασδήποτε υπηρεσίας, τότε ο Δήμος δύναται να αποφασίσει την διακοπή της παροχής στεγαστικής υποστήριξης, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Διαχείρισης και της Κοινωνικής Υπηρεσίας,
  4.  
  5. γ) να υπογράφουν ιδιωτικό συμφωνητικό ένταξης στο πρόγραμμα, καθώς και κάθε αναγκαίο έγγραφο για τον σκοπό της έκδοσης λογαριασμών κοινής ωφέλειας για τις καταναλώσεις που αντιστοιχούν στο νοικοκυριό τους,
  6.  
  7. δ) να δηλώνουν τυχόν αίτησή τους και εξέλιξη της αίτησης (αποδοχή/απόρριψη) για άλλα προγράμματα στεγαστικής αποκατάστασης, προσωρινής ή μόνιμης, δημόσιου ή ιδιωτικού φορέα,
  8.  
  9. ε) να συνεργάζονται με την Επιτροπή Συντονισμού, την Ομάδα Διαχείρισης Οργανωμένων Χώρων Μετεγκατάστασης και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου και ειδικότερα με τους φορείς που παρέχουν υποστηρικτικές και συνοδευτικές υπηρεσίες όπως οι Κοινωνικές Υπηρεσίες, τα Κέντρα Κοινότητας και τα Παραρτήματά τους, με στόχο την ομαλή κοινωνική και εργασιακή τους ένταξη, στη βάση ατομικού πλάνου ένταξης,
  10.  
  11. στ) να συνεργάζονται με τα αρμόδια όργανα του Δήμου για τον έλεγχο της κατάστασης των διατεθέντων οικίσκων. Αρμόδιοι υπάλληλοι του Δήμου, μπορούν να επισκέπτονται τον παραχωρούμενο οικίσκο, σε συνεννόηση με τους ωφελούμενους, προκειμένου να προβούν σε επισκευές ή άλλες αναγκαίες ρυθμίσεις στους χώρους και τις εγκαταστάσεις αυτού,
  12.  
  13. ζ) να συναινούν στην τήρηση των αρχείων και των ατομικών τους φακέλων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ν. 2472/1997 για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Άρθρο 12
Χρόνος παροχής υπηρεσιών

Η χρονική διάρκεια παροχής της στεγαστικής συνδρομής και των σχετικών με αυτή λοιπών συνοδευτικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών διαρκεί έως την πλήρη ένταξη όλων των μελών του νοικοκυριού στον αστικό ιστό και εξαρτάται από την πορεία ένταξης των ωφελουμένων σύμφωνα και με την εγκριτική κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 159 του ν. 4483/2017. Η ανώτατη χρονική διάρκεια της παρούσα παρέμβασης ορίζεται στα δέκα έτη.

Ο Φορέας Υλοποίησης υποβάλλει έκθεση στον Γενικό ή Ειδικό Γραμματέα στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει η ειδική κοινωνική ομάδα σχετικά με την πρόοδο των ατομικών σχεδίων ένταξης των ωφελουμένων, στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους.

Άρθρο 13
Κυρώσεις

 

Η μη τήρηση όρων του κανονισμού λειτουργίας και του ιδιωτικού συμφωνητικού αποτελεί αντικείμενο αξιολόγησης από την Επιτροπή Συντονισμού και την Κοινωνική Υπηρεσία, σε συνεργασία με τις κοινωνικές δομές που παρέχουν τις συνοδευτικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες. Η Κοινωνική Υπηρεσία καλεί σε ακρόαση τον εκπρόσωπο του ωφελούμενου νοικοκυριού ή το μέλος του νοικοκυριού που επιδεικνύει αντισυμβατική ή παραβατική συμπεριφορά, εξηγεί στον εμπλεκόμενο τις πιθανές συνέπειες-κυρώσεις και του ζητά να απόσχει από παρόμοια συμπεριφορά στο μέλλον.

Σε περίπτωση που ο εμπλεκόμενος είναι μέλος πολυπρόσωπου νοικοκυριού, η Κοινωνική Υπηρεσία ενημερώνει και τον εκπρόσωπο του ωφελούμενου νοικοκυριού σχετικά.

Σε περιπτώσεις σοβαρής παράβασης και υποτροπής που αφορούν την τήρηση του ατομικού σχεδίου ένταξης και την εν γένει συμπεριφορά του ωφελούμενου εντός του χώρου, καθώς και σε περίπτωση εγκληματικής ενέργειας, η Κοινωνική Υπηρεσία οφείλει να ενημερώσει εγγράφως άμεσα την Επιτροπή Συντονισμού και τις αρχές του Φορέα Υλοποίησης, καθώς και κάθε άλλη αρμόδια αρχή και δύναται να εισηγηθεί την διακοπή της στεγαστικής συνδρομής.

Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης του ωφελούμενου νοικοκυριού στην πληρωμή των λογαριασμών κοινής ωφέλειας και των ανταποδοτικών τελών προς τον Δήμο, η Επιτροπή Συντονισμού καλεί ήδη από τον πρώτο ακάλυπτο εκκαθαριστικό λογαριασμό τον εκπρόσωπο του ωφελούμενου νοικοκυριού για εξηγήσεις, τον καθοδηγεί ως προς τους τρόπους ρύθμισης του σχετικού χρέους, του εφιστά την προσοχή στις πιθανές συνέπειες και ενημερώνει τον Φορέα Υλοποίησης. Εάν το ωφελούμενο νοικοκυριό δεν ανταποκριθεί στην πληρωμή για τρείς συνεχόμενους διαδοχικούς εκκαθαριστικούς λογαριασμούς η Επιτροπή Συντονισμού ενημερώνει άμεσα και εγγράφως τον φορέα υλοποίησης και δύναται να εισηγηθεί με το έγγραφο αυτό την διακοπή της στεγαστικής συνδρομής αφού λάβει υπόψη και σχετική γνώμη της Κοινωνικής Υπηρεσίας.

Η απένταξη των ωφελούμενων από το πρόγραμμα πραγματοποιείται σε κάθε περίπτωση κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Συντονισμού και της Κοινωνικής Υπηρεσίας. Ο Φορέας Υλοποίησης καθορίζει στην απόφαση απένταξης ένα εύλογο χρονικό διάστημα προκειμένου οι ωφελούμενοι να αποχωρήσουν από τον οργανωμένο χώρο. Δίνεται η δυνατότητα να απενταχθούν και μεμονωμένοι ωφελούμενοι και όχι το σύνολο του πολυπρόσωπου νοικοκυριού στο οποίο ανήκουν.

Άρθρο 14
Πόροι

 

Όλες οι απαιτούμενες δαπάνες για την υλοποίηση της προσωρινής μετεγκατάστασης, τις υποδομές και τη λειτουργία των εγκεκριμένων χώρων καλύπτονται κατά περίπτωση από εθνικούς ή/και ευρωπαϊκούς πόρους.

Οφειλές που έχουν δημιουργηθεί από τους ωφελούμενους προς τον οικείο Δήμο καλύπτονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στη βάση διαπιστωτικής έκθεσης της Επιτροπής Συντονισμού του οργανωμένου χώρου προσωρινής μετεγκατάστασης.

Άρθρο 15
Τεχνική στήριξη των Δήμων για την προσωρινή μετεγκατάσταση

 

Τόσο για την προετοιμασία της προσωρινής μετεγκατάστασης ειδικής κοινωνικής ομάδας (υποβολή φακέλου) όσο και για την εκπόνηση και υλοποίηση μελετών υποδομής κοινής ωφέλειας, επίβλεψη της τοποθέτησης των οικίσκων και σύνδεσής τους με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας όσο και για την οργάνωση και εποπτεία της λειτουργίας των χώρων προσωρινής μετεγκατάστασης, ο Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας στην αρμοδιότητα του οποίου εμπίπτει η ειδική κοινωνική ομάδα, εάν το κρίνει απαραίτητο και σε περίπτωση δήλωσης του Δήμου περί αδυναμίας του να φέρει σε πέρας τις απαιτούμενες ενέργειες για την υποβολή του φακέλου αιτήματος για την προσωρινή μετεγκατάσταση, δύναται να συνιστά την ομάδα τεχνικής υποστήριξης της παρ. 7 του αρ. 159 του ν. 4483/2017 από εκπροσώπους υπηρεσιακών μονάδων των Υπουργείων Εσωτερικών, Εργασίας, Κοιν. Ασφάλισης και Κοιν. Αλληλεγγύης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Η ομάδα αυτή παρέχει τεχνική βοήθεια στον αιτούντα Δήμο προκειμένου ο τελευταίος να προβεί σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες τόσο για την προετοιμασία του φακέλου, την υλοποίηση προπαρασκευαστικών ενεργειών, την υποβολή του αιτήματος, την εκπόνηση μελετών, την επίβλεψη τοποθέτησης των οικίσκων και σύνδεσής τους με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας, καθώς και την οργάνωση και εποπτεία λειτουργίας των χώρων προσωρινής μετεγκατάστασης.

Άρθρο 16
Βελτίωση συνθηκών διαβίωσης

«Οι παρεμβάσεις της παρ. 8 του αρ. 159 του ν. 4483/ 2017 και οι συνοδευτικές υπηρεσίες τους εγκρίνονται είτε συγκεντρωτικά είτε μεμονωμένα με κοινές υπουργικές αποφάσεις σύμφωνα με την παρ. 1 του ίδιου άρθρου, μετά από εισήγηση της Επιτροπής Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων. Η εισήγηση της Επιτροπής βασίζεται στις εκθέσεις υγειονομικής αναγνώρισης και ελέγχου των αρμόδιων υπηρεσιών Υγειονομικού Ελέγχου και Περιβαλλοντικής Υγιεινής των Περιφερειών για κάθε περιοχή παρέμβασης. Οι εκθέσεις αυτές και οι αποφάσεις της παρ. 1 του αρ. 159 εκδίδονται οποτεδήποτε, εφόσον το επιβάλλουν οι υγειονομικές συνθήκες. Οι παρεμβάσεις μπορούν να συνδυάζονται με την παροχή ευρύτερων υποστηρικτικών υπηρεσιών, με τη μορφή πολύκεντρου, με βασικό πυρήνα την παροχή υπηρεσιών ατομικής και περιβαλλοντικής υγιεινής.

Φορείς υλοποίησης των παρεμβάσεων είναι οι Δήμοι. Ο αρμόδιος Δήμος υποβάλλει σχετικό αίτημα για την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης στην Επιτροπή Προσωρινής Μετεγκατάστασης συνοδευόμενο από τα παρακάτω δικαιολογητικά: 

  1. α. Έκθεση Υγειονομικής Αναγνώρισης και Ελέγχου.
  2. β. Αιτιολογική Έκθεση (Τεκμηρίωση και περιγραφή πρότασης),
  3. γ. Τεχνική έκθεση για τις απαιτούμενες εργασίες και ενέργειες,
  4. δ. Τοπογραφικό διάγραμμα της περιοχής παρέμβασης (έντυπα και ηλεκτρονικά στο κρατικό σύστημα συντεταγμένων ΕΓΣΑ ’87), σε κλίμακα 1:500, όπου θα σημειώνεται η χωροθέτηση των απαιτούμενων υποδομών, εφόσον η παρέμβαση υλοποιείται εκτός υφιστάμενου κτιρίου.
  5. ε. Απόφαση ΔΣ ή αρμόδιου οργάνου για την παρέμβαση. Οι παρεκκλίσεις από κάθε γενική ή ειδική πολεοδομική ή άλλη διάταξη της παρ. 5 του άρθρου 159 του ν. 4483/2017, ισχύουν και εφαρμόζονται και για τις παρεμβάσεις του παρόντος άρθρου. Οι κοινές υπουργικές αποφάσεις της παρ. 1 του ίδιου άρθρου επέχουν θέση αδειοδότησης προκειμένου να εξασφαλιστεί η δημιουργία των απαραίτητων υποδομών και η σύνδεση με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας. Διευκρινίζεται ότι οι παρούσες παρεμβάσεις έχουν προσωρινό χαρακτήρα για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών για λόγους δημόσιου συμφέροντος. Από την παρούσα διάταξη δε θίγονται ιδιοκτησιακά δικαιώματα επί των οικοπέδων.
  6.  
  7. Σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των παραπάνω παρεμβάσεων αναπτυχθούν οργανωμένοι χώροι προσωρινής μετεγκατάστασης για τους πληθυσμούς που διαβιούν στις εν λόγω περιοχές, οι ομάδες που εργάζονται στο πλαίσιο παρεμβάσεων των Δήμων που αφορούν στη Βελτίωση Συνθηκών Διαβίωσης μπορούν να μετεξελιχθούν σε Ομάδες Διαχείρισης Οργανωμένων Χώρων Μετεγκατάστασης, όπως αυτές προσδιορίζονται στις διατάξεις της παρούσας κοινής υπουργικής απόφασης».
    1. Το άρθρο 16 αντικαταστάθηκε με την κ.υ.α. Αριθ. 28586/283/18 (Β΄1924).

Άρθρο 17
Τελικές διατάξεις

 

Στις περιοχές όπου υλοποιούνται οι παρεμβάσεις που περιγράφονται στην παρούσα κοινή υπουργική απόφαση, αλλά και στις παρυφές τους οι αρμόδιοι φορείς υλοποίησης οφείλουν για λόγους δημόσιου συμφέροντος να μεριμνούν ώστε να μη δημιουργούνται συνθήκες, όπως η εγκατάσταση παραπηγμάτων και άλλων πρόχειρων ή παράτυπων καταλυμάτων, οι οποίες μπορεί να υπονομεύσουν τις παρεμβάσεις ένταξης.